Norsk
Gamereactor
forspill
Scalebound

Scalebound trenger mer enn bare drager!

Vi forsøkte å stille med blanke ark da Platinum Games viste frem Scalebound bak lukkede dører på Gamescom. Likevel slet vi med å falle for dragespillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På papiret er Scalebound nærmest laget for meg. Jeg vokste opp med Eragon-bøkene om en gutt og dragen hans, og drømte om meg selv flyvende høyt over skyene. Jeg drømte om et nærmere bånd mellom meg og drageen enn noe to mennesker noen gang vil kunne oppnå. Da Scalebound ble annonsert virket det derfor som realiseringen av denne unge guttedrømmen. Dette er også grunnen til at det kuttes en liten bit ut av hjertet mitt hver gang Scalebound blir vist frem. Den opprinnelige ideen, den jeg tente på, ser nemlig ut til å bli skjøvet lenger og lenger bort. Det handler ikke lenger om det nesten ubrytelige båndet mellom hovedpersonen Drew og dragen hans, Thuban. I stedet handler det om at tre andre utgaver av Drew, alle med sine egne Thubans kan ta del i historien.

HQ

I tillegg ser aldri selve gameplayet ut til å være så åpent og fritt som man forventer av et spill der man rir på drager. Vi har sett bosskamper blant lekre ruiner, men de appellerte aldri til meg. Jeg falt for ideen om fredelige øyeblikk der man flyr rundt og oppdager verden, men for hver gang jeg så spillet ble det tydeligere at utviklerne har en annen visjon. Da tiden var kommet for en titt på spillet bak lukkede dører på Gamescom, prøvde jeg å omstille meg og gå inn med blanke ark. Kanskje dette kan bli et bra spill likevel, selv om det ikke er spillet jeg trodde det ville være?

Hele historien kan spilles med opptil tre andre, som altså kontrollere sin egen Drew og har sin egen Thuban på slep. Det er derfor viktig at man endrer utseende til både Drew og Thuban, slik at alle ikke ligner på hverandre. Å kunne se forskjell på hverandre er nødvendig for å sikre godt samarbeid, som er noe utviklerne åpenbart oppfordrer til. Presentasjonen startet derfor med en titt på tilpassingsmulighetene for Thuban og de forskjellige formene han kan forvandle seg til. Alle starter med den samme dragen, men etterhvert som man jobber seg fremover i historien åpner det seg nye muligheter. Du kan gjøre ham bredere eller tyngre, som igjen gir ham tregere bevegelser, men større slagkraft. På motsatt side av skalaen kan du gjøre ham slankere og raskere, men da blir naturligvis ikke angrepene like kraftige. Når du velger en retning endres Thubans fysiske form samtidig, og dermed blir sannsynligheten langt mindre for å møte andre spillere med "samme" drage som deg. De har samme navn alle sammen, men utseende og egenskaper varierer.

Dette er en annonse:
ScaleboundScalebound

Det kan virke som latskap å tvinge alle til å spille som samme figur, men ifølge utviklerne er det en klar grunn til dette. De ville ikke røpe hvordan det henger sammen, men de omtalte det faktisk som en grunnleggende del av historien, som forklarer hvordan det er mulig at flere Drews og Thubans møtes på samme sted. Hva dette vil ha å si for spillere som helst vil være i fred og spille alene, vites imidlertid ikke.

Dette kom aldri utviklerne inn på, og det samme gjelder tilpasningsmulighetene for Drew. Representantene fra Platinum Games var imidlertid klare på at dette området er like viktig for dem som for Thuban. Vi så imidlertid ingen tegn på at også Drew vil endre form basert på valgene du gjør, så vi tipper forskjellene vil gjøre seg tydelige på annet vis. Din Drew skal føles annerledes enn andre, forklarte utviklerne, før de påpekte at man kan oppgradere sin Drew i retning av ulike roller som "close-combat", "support", "sniper" eller liknende.

HQ
Dette er en annonse:

Platinum Games er for øvrig kjent for hektisk og tempofylt gameplay som fremdeles er dynamisk og flytende. Kampsystemet til Scalebound har likevel fremstått som klønete helt fra begynnelsen av. Vi har hele veien fått inntrykk av at dragen gjør brorparten av arbeidet, mens Drew løper rundt i skyggene og dasker litt på bena til fiendene av og til. Heldigvis er kampsystemet mer taktisk enn vi hadde fått inntrykk av tidligere, men det når fortsatt ikke opp til høydene dette studioet har nådd tidligere. Du er ikke begrenset til å bare spille som Drew, men du styrer alltid Thuban via Drew. Dette betyr at Drew blir stående helt stille og sårbar mens du holder på som drage. Dette begrenser naturligvis hvor ofte du får gleden av å være drage, og det er ganske synd. De gangene muligheten byr seg tilfører nemlig hoppet over i "dragemodus" et ekstra nivå til kampene. Hvis flere spiller sammen kan det derfor være en god taktikk å velske mellom å være drage, slik at man kan beskytte Drew-ene som står forsvarsløse i transe.

Man får altså mulighet til å være drage, men likevel er ikke kampene spennende nok. Kontrollene til dragen oppleves ikke om intuitive, noe som er rart med tanke på det rutinerte studioet som står bak her. Mens Drew står stille vil man se hendelsene fra hans vinkel i førsteperson, og styre dragen derfra. Så hvis du stiller deg opp i et hjørne vil det ofte være begrenset hvor mye du klarer å foreta deg. Jeg tror jeg skal vente med å bedømme hvordan dette systemet vil fungerer når spillet er ferdigutviklet, for det virker bedre enn man kanskje skulle tro. I det minste er det et system jeg aldri har sett maken til, og jeg forholder meg inntil videre mildt positiv til ordningen.

ScaleboundScalebound

Totalt sett blir likevel få av barndomsdrømmene mine oppfylt av Scalebound. Man får ikke en åpen verden, men heller steder utviklerne omtaler som "explorable". Dette er en fin måte å si vi kan forvente en rekke større områder på, samtidig som historien ellers er lineær. Jeg hadde jublet mer for drager i en helt åpen verden, og legger man til at kampsystemet heller er gjennomsnittlig enn spennende, blir det vanskelig å være veldig giret på Scalebound. Når det er sagt er forholdet mellom gutt og drage tilstede, selv om det er litt forstyrrende å ha en masse navnebrødre løpende rundt deg. Klarer du å se forbi dette får du et spill der drage og gutt kan samarbeide godt sammen, men mitt spørsmål til utviklerne står fremdeles ved lag. Hvem har dere egentlig tenkt til å selge dette til?

HQ

Relaterte tekster



Loading next content