Savant: Ascent

Savant: Ascent

Savant fra norske D-pad Studio stikker av med en uoffisiell pris for årets kuleste arkadespill, flest lyseffekter på skjermen samtidig, og mest frustrerende...

Savant: Ascent fra norske D-Pad Studio, kjent for Owlboy, drar meg tilbake til arkadehallene fra min barndom. Der brukte jeg opp lommepengene mine på kjipe spill med urettferdig vanskelighetsgrad. Savant er nettopp et slikt spill. Det gjør deg så vanvittig frustrert at du vil kaste noe i veggen. Rett etter du har spilt en omgang til.

Savant: Ascent

Jeg har en forkjærlighet for såkalte bullet hell-spill, kategorien som Savant hører hjemme i. De spyr fiender og projektiler mot deg i et så vanvittig tempo at det ikke burde være mulig å overleve. Du dør ofte, men ved tiende forsøk overlever du. Du aner ikke hvordan det er mulig, men på en eller annen måte har du klart å kalle på overnaturlige reflekser som du hadde gjemt inni deg. Du er supermann, du er overmenneskelig. Du er død igjen fordi du mistet konsentrasjonen i et halvt sekund.

Jeg elsker den visuelle stilen i Savant: Ascent, og jeg gir all ære til D-Pad Studio som igjen viser hvor gode de er på 2D-grafikk. Protagonisten ser ut som en blanding mellom hovedpersonen fra V for Vendetta og Alucard fra Castlevania, med verdens kuleste snurrebart. Premisset for spillet er at hovedpersonen Savant, angivelig en trollmann, forsøker å lage de vises sten når noe går galt. En eksplosjon kaster ham ned fra tårnet sitt, og i neste øyeblikk begynner strykejern og lignende gjenstander å våkne til liv med morderiske hensikter. Savant må så klatre opp igjen til toppen, og kjempe seg gjennom horder av animerte husholdningsartikler.

Savant: Ascent

D-Pad har holdt kontrollene så enkle som mulig. Man styrer figuren mellom to punkt og skyter med musepekeren. Det er frustrerende at man ikke får styre figuren fritt, men jeg forstår hvorfor de har valgt å gjøre det slik fra et designstandpunkt. Ved å ha to faste punkter spilleren kan bevege seg mellom, fremfor fri bevegelse, så slipper de at spilleren hopper til sin død eller blir dyttet utfor en kant. Det sparte dem nok også en del hodebry med å kode inn bevegelseskontroller. Ulempen er derimot at det kan være veldig vanskelig å unngå enkelte fiender, og av og til må man rett og slett bare ta et treff fordi man ikke kan unnslippe.

Savant: Ascent

Men jo mer man spiller, jo flinkere blir man til å forutse innkommende angrep. Ved første forsøk fremstod Savant: Ascent som helt umulig. Ved tjuende forsøk kom jeg meg helt til sistebossen, og skjønte ikke hvorfor det var så vanskelig første gang. Så døde jeg igjen. Det er dette som er tiltrekningen til bullet hell-spill, at man får en så tydelig progresjon. Ikke via kunstige nivå og erfaringspoeng, men i hvor god man faktisk er som spiller.

Savant har også en enkel form for oppgradering hvor man samler inn biter av CD-plater for å låse opp nye lydspor, og samtidig nye ferdigheter. Det går veldig fort å samle inn alle sammen, men det er en gøy måte å starte spillet på.

Savant: Ascent er hektisk, frustrerende og utrolig spennende visuelt sett. Det skjer så ufattelig mye på skjermen på en og samme tid, men samtidig så er det pent - som et kaotisk mønster man ikke klarer å ta øynene vekk fra. Selv om læringskurven og vanskelighetsgraden slår deg i fjeset med en murstein, så klarer du ikke å la være å prøve igjen og igjen til du plutselig bryter gjennom den veggen, føler deg god, for så å bli slått i fjeset igjen.

Savant: Ascent

Lydsporet i spillet er laget av dubstep-artisten Savant. La det være kjent at jeg misliker dubstep, og synes ikke det er en fornuftig eller behagelig musikkform. Når det er sagt så er musikken i Savant: Ascent utrolig fet. Jeg skyter ut stråler med magiske missiler idet et par dusin fiender sirkler inn mot meg, jeg hopper, skyter mer, bruker spesialangrep, hopper igjen, alt mens elektroniske rytmer og bass blåses inn i ørene mine. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg får litt gåsehud.

Savant: Ascent er allerede ute til PC, men kommer senere også til Android, iOS, OSX, Linux og muligens også Ouya. Spillet er resultatet av et sommerferiesamarbeid mellom D-Pad Studio og artisten Savant, og det tok dem bare fem uker å få det ferdig. Spillet er dermed veldig kort og enkelt, men koster bare rundt ti kroner og er norskprodusert. Det er virkelig ingen grunn til å ikke kjøpe det. Støtt norsk spillindustri, og gjør deg selv en tjeneste samtidig. Savant: Ascent er årets beste norske arkadespill!

8 / 10
+
Visuelt spennende, avhengighetsskapende, heftig gameplay, bra lydspor.