Sacred 2: Fallen Angel

Sacred 2: Fallen Angel

Sacred har fått en oppfølger, og resultatet er et upolert rollespil fra tyske Ascaron. Adrian Berg har brukt altfor mange timer på Sacred 2: Fallen Angel, og satt karakter.

Når en utvikler av et rollespill bestemmer seg for å forkaste kjente og etablerte termer som trollmann, kriger og magi, og heller velger "Inquisitor," "Shadow Warrior," og "T-Energy," så går det av mange alarmer i hodet til en blodfan av sjangeren.

Sacred 2: Fallen Angel er laget av tyske Ascaron og er en godt marinert kalkunsuppe. I bunn og grunn er det alle hack'n'slash rollespill du har vært borti tidligere, men alle navnene er byttet ut og en god dose teknologi er slengt inn i et forsøk på å friske opp en sjanger som etter hvert er begynt å bli rimelig repeterende. Et ærlig nok forsøk det - på alle måter - men det må da strengt tatt være mulig å gjøre en bedre jobb enn dette! Å bortforklare magi, udøde og elementaler ved å grunnfeste alt i teknologi og kjemiske stoffer kan være farlig, og når jeg legger til at en av de spillbare figurene er en egyptisk kyborg som er gjort levende med T-Energy så bør du skjønne at Ascaron har bommet på blinken.

Sacred 2 har hentet mye inspirasjon fra spill som Diablo 2 og Dungeon Siege, men når ikke opp på samme nivået. Det er langt ifra er et dårlig actionrollespill, men der er mye som trekker ned.

For det første sliter Sacred 2 med et tregt og utilfredsstillende kampsystem. Du klikker på en fiende, og et halv sekund etterpå utfører figuren din et angrep. Du kan også bruke spesialangrep, men ofte ble jeg bare sittende med hodet apatisk på skakke og klikke som en tulling på fiendene mens jeg så min "Shadow Warrior" hakke løs på dem i et rolig tempo. Stemmeskuespillet er mildt sagt elendig, med lite overbevisende skuespillere og halvgjort dialog. Fiendene man møter på lirer av seg gullkorn som: "those who want blood - to me!" og "don't try to make me laugh.... because I won't."

Grafikken er det eneste som holder en noenlunde anstendig kvalitet. Detaljene på de mange våpenene og rustningene er pene, varierte og ofte godt gjennomførte. Detaljenivået generelt er også rimelig bra, og det er tydelig at Ascaron har lagt mye arbeid i den grafiske overflaten.

Jeg nevner det mer eller mindre hver gang jeg skriver en anmeldelse at jeg er en fanatiker når det gjelder historie i spill. Jeg kan la lav kvalitet på historiesiden passere hvis spillet gjør opp for det på andre sider, men når det gjelder rollespill er jeg ganske bastant. Her skuffer Sacred 2 såpass mye at jeg ikke orker å gjenfortelle hva spillet handler om...

Jeg kom ikke meg langt i kampanjen før den dårlige historien og småfeil fikk meg til å miste all interesse. Isteden begynte jeg å springe rundt og utforske. Sacred 2 har et imponerende antall sideoppdrag, og her er det timevis med innhold å rote seg bort i, til tross for at de er dårlig skrevet og av typen "plukk ti blomster" og "drep fem fiender."

Etter hvert klarte jeg å ignorere alt jeg synes var teit og heller kose meg med å kappe høy-alver og kobolter opp i småbiter - og det gjorde jeg. Til og med stemmeskuespillet som jeg tidligere irriterte meg grønn over klarte jeg å vri til en positiv ting. Det er mystisk hvor tilfredstillende det er å slakte en høyalv som kommer mot deg og sier med en monoton stemme: "Oh look, another customer..."

Sacred 2: Fallen Angel er til tider et dugelig actionrollespill for alle som elsker Diablo og lignende konsepter. Hvis du klarer å se forbi småfeilene og den klønete blandingen av humor og en historie som prøver å være kul kan det godt være du har mange timer med fornøyelig vold og eventyr foran deg. Er du derimot en av dem som forventer en viss standard og ikke bruker penger på hva som helst bør du nok smøre deg med tålmodighet og vente på Diablo 3.

Sacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen AngelSacred 2: Fallen Angel
5 / 10
+