Historien om Ryse: Son of Rome startet på Microsofts pressekonferanse på E3 for tre år siden. Da gikk det under navnet Codename Kingdoms. Året etter dukket det opp som Ryse - da som en Kinect-tittel. Deretter ble det stille rundt Ryse, og ryktene sa at Crytek hadde gått tilbake til tegnebrettet for å tilpasse spillet til håndkontrollere. På årets E3 skulle ryktene vise seg å stemme.
De fleste av dere har sikkert sett gameplay-demonstrasjonen. Det virket veldig regissert, og kampene så ut til å være drevet av en serien med quick time-sekvenser. Det positive er at kampene ikke føltes like regissert som de så ut til å være, men på den negative siden følte jeg meg veldig bundet i den spillbare demoen. Dessuten føltes det merkelig at jeg ikke kunne dø, og at det heller ikke var så nøye om jeg trykket på de rette knappene til riktig tid for å utføre angrepene.
Vi vet allerede at Crytek kan god grafikk, og Ryse: Son of Rome skilte seg ut som et av de visuelt mest imponerende spillene på årets E3. Detaljerte ansiktsanimasjoner, en kaotisk slagmark og varierte effekter jobbet sammen om å lage noe som ga meg følelsen av å spille noe som var spilt inn på forhånd. Spillet formelig skrek «nestegenerasjon». Selve gameplayet kan såvisst føles litt lineært, men den visuelle presentasjonen vil antageligvis være nok for mange. Det tok litt tid å bli vant til kameraet som zoomer inn og ut, samtidig som det panorerer for å finne den mest filmatiske vinkelen.
Hvis E3-demoen er representativ for resten av spillet, så er det langt unna sandkasseopplevelsene Crytek har levert tidligere. Dette spillet ser ut til å lenke sammen en haug med kampscener. Gameplayet er delt inn i små seksjoner som involverer nye mekanikker som eksempelvis bevege seg i formasjon, kaste spyd eller sende avgårde et pilregn. Forhåpentligvis vil spillet åpne seg mer i perioder, men akkurat nå ser ikke det ut til å bli en realitet. Kanskje blir spillet hemmet litt av at det opprinnelig var en Kinect-tittel.
Vår fascinasjon for Romerriket er fortsatt tilstede, men Ryse: Son of Rome etterlater oss både spente og forvirrede. Vi håper at demoen var en konsentrert utgave som skulle servere action, og at spillet vil by på mer frihet enn det vi fikk se. Det var tross alt frihet romerne kjempet for, var det ikke?