RTX Red Rock

RTX: Red Rock

RTX: Red Rock er muligens et bevis på at LucasArts klarer å legge arbeid og sjel i andre titler og prosjekter enn Star Wars, eller?

Hvis noen sier LucasArts til meg i spillsammenheng, så er Star Wars det første jeg tenker på. At de endelig prøver seg på et helt nytt, orginalt spill er nok på tide, og ros skal de har for å hvertfall ha forsøkt. Lenge har Star Wars vært firmaets varemerke, spill har lekket ut som vann i en sil og blitt plassert i hyllene som "nye", men alt LucasArts har kommet med i den seneste tid, har som regel vært oppfølgere eller "nye" spill som bygger på Star Wars. At det er flere enn meg som begynner å bli lei av nyheter på nyheter om nye Star Wars spill tviler jeg ikke på.

Endelig. RTX: Red Rock er muligens et bevis på at de klarer å legge arbeid og sjel i andre titler og prosjekter, eller? For meg så var spillet så å si ukjent da det landet i postkassen min, Coveret var heller ikke særlig fengende, og med bilder som viste meg noe jeg kaller "dukke grafikk", hjalp ikke det heller på inntrykket.

Spillet dreier seg rundt en person og du befinner deg i år 2103, nøyaktig 100 år fra nå. Og plassen, jo det er Mars. Den røde planeten og burde jeg kanskje si ørkenaktige? Du trasker rundt i sand, sand og atter sant, med et par baner der du befinner deg innendørs på en romstasjon, men banene har nok av varisajon ettersom du kan bruke omtrent alt du ser og også kan ødelegge dette. Styr hvilken som helst robot, kjør og fly diverse "framtidige" kjøretøy, som blir brukt av dine fiender. Om dette er nok til å få et par kjøpere på hånd? Ja det er det, men det forutsetter at resten av spillet er i samme stil. Grafikken i spillet er til tider skikkelig skuffende. "Dukke grafikken" er blit nevnt tidligere og for å forklare så ser personene av og til ut som en gjeng som hadde gått rett inn i en episode av Brannmann Sam eller Postman Pat. At Lucasart ikke har fått til noe mer troverdig og til dags dato konkurransedyktig grafikk er skuffende, de kan så mye bedre. Så der kom svaret på om de har lagt arbeid og sjel i et nytt og orginalt spill.

Tilbake til handlingen, den inneholder faktisk et par positive punkter. Hovedpersonen, som lyder navnet Wheeler, en bio-mekanisk utviklet soldat, spesialtrenet for såkalte selvmords oppdrag, og skal jeg sammenligne Wheeler med en person som dere har en viss kjennskap til så trenger jeg 2 navn, Robocop og John McLane. Med tanke på at Wheelers arm og øye kan byttes ut med mekaniske deler så forklarer det noe, og siden John McLane er kongen innen enmannskrigføring, forklarer det resten. Det hele starter da Wheeler nyter en "virtuell" ferie langs strandkanten idet telefonen ringer. Han blir spurt om ta et oppdrag, som krever hans ekspertise og personlighet. Wheeler sier ja etter litt nøling og vips så fortsetter reisen ut i det store verdensrom, sammen med din partner - en robot kalt IRIS. Første romstasjon er nådd og det er her spillet starter, du får en liten tutorial der du blir kjent med knapper, bevegelser og lignende, samtidig som du stifter bekjentskap med IRIS, din mekaniske partner. Oppdraget er ganske enkelt og ender med at du får en Mayday melding fra en kvinnelig offiser som befinner seg på en romstajon ikke så langt unna. Og som helter alltid gjør, drar de for å redde de kvinnen i nød. Wheeler dropper oppdraget og drar for å redde henne. Kort og godt, så er handlingen som vanlig, redd menneskeheten, en mann mot trusselen, men med våpen som granat kastere, håndvåpen, plastma baserte våpen og mange flere så burde vel ikke det være noe problem?

At Lucasart er fans av verdensrom, romskip, aliens og slikt er ingen overraskelse, men de kunne kanskje prøvd med et annet spill? I RTX: Red Rock lykkes de ikke, i hvertfall ikke i mitt syn. Spillet er til tider veldig underholdende, da tenker jeg på film sekvenser osv, med litt humor og noen action effekter som faktisk imponerer. Men når personene til en viss grad minner om Brannmann Sam mister jeg lysten til å fortsette. Grafikken er like mye ute av mote som Sylvster Stallone er i filmverden. Det som kanskje gir deg et snev av positivt inntrykk er grafikken i CG-sekvensene og bakgrunnene på Mars. En annen ting som trekker ned er lyden. Hva med å lage et par lydeffekter som hører hjemme i verdensrommet, og ikke bruke tradisjonnelle actionlyder. Jeg tenker hovedsaklig på effekter fra våpen og lignende. Fiendene i spillet er greie nok, fantasien kunne vært bedre og jeg trodde ingen hadde bedre fantasi enn LucasArts, hvis en da ser bort fra all verdens unger i 10 års alderen. LucasArts kan bedre enn dette, på alle punker. Den delen av spillet som holder en gjennomsnittlig standard er historien. Ellers er det ikke mer å hente i RTX: Red Rock.

5 / 10
+
God historie
-
Kjip grafikk og lyd. Generelt sett er det lite nytt å hente her.

0
RTX: Red RockScore

RTX: Red Rock

ANMELDELSE. Skrevet av Sten Christian Kvindesland

0
RTX Red Rock droppet til GameCube?

RTX Red Rock droppet til GameCube?

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Det har ennå ikke kommet noe offisielt fra Activision, men det ser ut til at GameCube versjonen av RTX Red Rock er droppet. I hvert fall er logoen fjernet fra den offisielle siden, og pressemeldingen nevner heller ikke en GameCube versjon lenger.

0
RTX Red Rock - screens fra Mars

RTX Red Rock - screens fra Mars

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Da GameReactor nylig besøkte Sverige og fikk kikket på de nye Lucas Arts titlene, var RTX Red Rock blant dem. Spillet er en fusjon av action, RPG-elementer og generell gåteløsing, og dt ser ut tiø å kunne bli ganske fornøyelig.

0
Siste nytt fra RTX Red Rock

Siste nytt fra RTX Red Rock