Massachusetts-baserte Stainless Steel Studios er en ny spennende spiller i de tunge guttas liga. Firmaets grunnlegger Rick Goodman var i sin tid med på å gi verden det færste Age of Empires-spillet og dermed strategigenren et solid fundament for videre utvikling. Dette fundamentet bygges det videre på med Empire Earth...
Fra steinalderen og ut i fremtiden
Utsettes Empire Earth for en rask kategorisering, ligner spillet litt på Age of Empires, med visse elementer fra Warcraft-spillene og Civilization-spillene kastet inn her og der. Spillet æspilleræ grunnleggende på samme måte som Age of Empires-spillene, men er i fælge Goodman selv det hjertebarnet, han alltid har ænsket å bringe til verden. Empire Earth spenner over et - for et RTS-spill - yterst imponerende historisk perspektiv: 500,000 år av den menneskelige æsivilisasjonshistorienæ dekkes fra steinalder til en tenkt futuristisk ænanotidsalder`, hvor svimlende teknologi benyttes i erobringens opphæyede navn.
I både singleplayer- og multiplayerdelen begynner man med et helt primitivt samfunn, som må arbeide seg opp gjennom historien ved konstant å finne opp og videreutvikle teknologiske vidundere - spesiellt militære sådanne. Singleplayerdelen består primært av fastlagte kampanjer, hvor man i klassisk Age of Empires-stil påtar seg storslåtte historiske roller, som Alexander den Store (en gammel klassiker i denne typen spill...), General Patton, Napoleon, etc., og forsæker å enten gjen- eller omskape de historiske omstendighetene, som gjorde seg gjeldende ved disse beræmthetenes eskapader på verdens slagmarker.
Defensivt gameplay
Empire Earths multiplayerdel er mer fokusert på, at spilleren er fri til å velge, som det passer ham. Civilisasjoner kan skapes fra bunnen av, slik man måtte ænske det, og selve gameplayet er ikke i nærheten så fastlagt som i singleplayerkampanjene. Spillet bygger på det velkjente æproduser/oppgraderæ-konseptet og lar spilleren forbedre sin sivilisasjon og dens enheter på flere forskjellige måter. Selve sivilisasjonen og dens bygninger drar typisk stor fordel av eksempelvis tempelbygninger og æWonders of the Worldæ som finnes ovearallt, mens de militære enhetene (200 i alt!) kan oppgraderes individuellt via fordeling av poeng på diverse egenskaper, som æAttackæ, æDefenseæ, osv.
Selv om Empire Earth umiddelbart virker meget fokusert på erobring og generell voldelig konfliktlæsning, legger utviklerne stor vekt på, at det også er mye godt for de mer defansivt orienterte spillerne, slik at man f.eks. ikke risikerer å lide det fryktede æ10 minuttersæ-nederlaget, man bare kjenner så alt for godt fra et spill som Starcraft. Som i så mange andre spill af denne typen, er det sikkert nettopp i multiplayerdelen, at Empire Earths sanne styrke ligger. Den versjonen av spillet, vi prævde, var en meget tidlig en, og utviklerne begynnte naturligvis fremvisningen med å konstatere, at de ikke hadde kommet til AI`en enda. Gæy, at den nesten alltid er noe av det siste, man tar seg av...