Ringenes herre: To Tårn

Ringenes Herre: To Tårn

Etter at filmen møtte kinogjengere den 18. Desember, så har det allerede rukket å bli et spill på 3 konsoller. Denne gangen har GR tatt for seg Xbox versjonen.

Etter at filmen møtte kinogjengere den 18. Desember, så har det allerede rukket å bli et spill på 3 konsoller. Denne gangen har GR tatt for seg Xbox versjonen. Den maskinen som har den desidert største muligheten til å gi dette spillet det preget spill Norge forventer. Men gjør den det?

En viktig ting å nevne er at dette spillet er det som er basert på de to første filmene, og ikke bøkene. Så for dere som vil ha det som tar for seg bøkene, spør etter "Fellowship of the ring".

To Tårn har blitt priset av de fleste filmelskere, og var oppfølgeren til den suksessfulle Ringenes herre filmen som kom nøyaktig et år tidligere. Den tredje og siste filmen i trilogien kommer i Desember. Peter Jackson, som tok på seg denne oppgaven har overassket positivt og levert noe som har blitt lovpriset, velsignet og skrytt opp i skyene, det som blir spørsmålet nå er om Storm front studio`s vil klare å levere det samme som Peter Jackson, men i en spillbar versjon.

Allerede etter noen minutter kan det svares på om Xbox`en bruker hele kraften sin på å framføre dette på en best mulig måte, der er svaret nei. Xbox vesjonen er en direkte konventering fra PS2 maskinen og dere vil finne den samme grafikken og det samme innholdet i denne versjonen. Nokså trist, for Xbox har vist tidligere at den har langt større kraft og muligheter enn sin konkurent fra Sony.

Det hele settes i gang, allerede ved Mount Doom, stedet fra åpningssekvensen fra den første filmen. Der du får se et klipp fra filme. Noe du med en gang legger merke til er overgangen fra film til in game grafikk, utrolig flott gjort uten ventetid, hakking eller noen annen form for hindringer. Flyten fra video til selve spillet er en klasse for seg selv. Og kombinert med en flott og detaljert grafikk så hever dette spillet betraktelig. Av innhold så kan du vente deg 13 baner, og som nevnt tidligere, fra de to første filmene. Men tre av disse tar for seg en av de tre heltene ( Alven Legolas, dvergen Gimli og menneske Aragorn), altså 3 egne baner som holder seg vekke fra filmene, og som belønnes til deg når du har spilt bra med en person. Det er også brukt et standard oppgraderings system der du får oppgradere dine personer ved et utført mission, dette avhengig av hvordan du utfører oppdraget, rettere sagt hvordan du avslutter angrepet på din fiende. Ting som kan forbedres da er våpen, triks og bevegelser.

Kontroll systemet er en ting som selv ei bestemor kunne funnet ut av, det er lite å huske på, hvertfall i starten av spillet, og du klarer å sette deg inn i dette i løpet av de første 5 minuttene. Å ha et enkelt, uavansert kontroll system er et pluss, men minuset for spillet er at det faller under det jeg kaller "rett fram kategorien", du springer for det meste en vei, og slår deg forbi det som kommer av hindringer, orks osv. Samtidig som du plukker med deg det du finner av våpen og helse. Dette er såklart en skuffelse, for en så stor tittel ska kunne være litt mer givende, og du blir fort lei av det i lengden. Spillet er heller ikke det største i sin kategori, 5-8 timer kan du forvente deg før du har fullført alt, etter spillet er avsluttet kan du vente deg flere videoer og en ekstra spillbar person.

Det var den spillbare delen, nå over til den delen jeg kaller bonus materiale. Bonus innholdet er enhver Ringenes herre fanatiker hverdig. Med bonus videoer, intervjuer og andre klipp så er dette noe å få med seg. En annen ting er soundtracket fra filmene mens du spiller, dette gir en god gjenklang i lydanlegget hjemme, det er som å ta del i selve filmene. Noen av stedene du besøker i spillet er blant annet Gimli`s hjem, Morias miner og Helm`s deep.

Ringenes herre: To tårn når omsider oss Xbox eiere, men på en litt skuffende måte vil jeg si. En direkte konventering fra PS2 versjonen er ikke noe som hviser hva Xbox`en kan. De hadde nok klart og fikset litt på utseende ved hjelp av litt mer arbeid. Men fortvil ikke, To tårn er et minneverdig spill, først og fremst fordi grafikken er utrolig fin og glatt, overgangen fra film til spill er imponerende, lydsporene er tatt rett fra filmene, og til slutt, mye bonusmateriale som vil få de fleste fan`s til å juble. Det som trekker det ned er vanskelighets graden, det blir for lett, under gjennomsnittet, og du ender opp med å legge det på hylla fordi du blir lei, eller du klarer spillet før du rekker og bli lei. Er du Ringenes herre fan er spillet noe for deg, er du ute etter et mer langvarig og utfordrende spill så styr unna.

7 / 10
+
Flott grafikk og mye bonus materiale