Ringenes Herre: Kampen om Midgard

Ringenes Herre: Kampen om Midgard

Akkurat nå som vi trodde vi hadde fått nok av Tolkien, og hele Midgard, så sitter vi jammen å dreper orker - igjen!

Joda, EA’s melkeku lever i beste velgående og akkurat da vi trodde den hadde begynt å produsere skummet melk, så renner det ut noen liter god, fet fløte. Det er den gamle motoren som lå til grunn for det glimrende C&C: Generals som har fått seg en ansiktsløftning og da kan det jo ikke bli helt galt. Grafikken er litt mer detaljert og penere enn sist, men også animasjonene er bedre og mer livaktige. Det hele akkompagneres av lyd, stemmer og musikk fra filmene, så følelsen av å være midt i de episke slagene blir nesten komplett.

Som vanlig må man i gang med basebygging og ressurssanking, men det å erobre områder og "strategiske" posisjoner spiller og så en viktig rolle. Jeg skriver strategisk i anførselstegn fordi dette elementet også er med på å begrense de strategiske mulighetene i flerspiller modusen. Her er disse utpostene og basene viktige, siden de også avgjør hvor mange enheter man kan ha under sin kommando. Dermed blir kampene ofte en smule like, siden nesten alle spillerne bruker samme taktikk.

I enspillerdelen blir det litt mer variert og man gis også oppdrag i f.eks. Morias Miner som er rene handlingsbaserte utdrag fra filmene. Det nye veteransystemet er også et ganske flott tiltak, som gjør at man passer ekstra godt på både helter og vanlige bataljoner. Det er kun heltene i spillet som er enkelt-enheter, mens krigere, buesyttere og riddere styres i bataljoner, bestående av fem enheter. Dersom en bataljon overlever ett av slagene følger den deg videre til neste del av kampanjen og opparbeider seg erfaring. I tillegg har man også en rekke spesialangrep, som fungerer nesten som supervåpnene i Generals. Noen er statiske karakteroppgraderinger, mens andre lar deg helbrede enheter, tilkalle hjelp fra f.eks. alviske bueskyttere, gigantiske fugler, Balroger eller De Dødes Hær. I enspillerdelen fungerer dette utmerket, men i flerspillerdelen bryter det litt med balansen i spillet. Dette vil trolig justeres med en patch, men det er litt uheldig slik det fungerer i dag.

Kampen om Midgard når aldri samme høyder som f.eks. Rome: Total War eller Ground Control II, men det er allikevel et veldig bra RTS. Digger du Generals og Ringenes Herre er ikke dette et dårlig valg. I tillegg er det et ypperlig spill for uerfarne RTS-spillere, for det er veldig enkelt og oversiktlig å sette seg inn i. Spillet har klare kvaliteter og er foreløpig det beste spillet i EA’s Ringenes Herre serie.

Ringenes Herre: Kampen om MidgardRingenes Herre: Kampen om MidgardRingenes Herre: Kampen om MidgardRingenes Herre: Kampen om Midgard
8 / 10
+