Norsk
Gamereactor
artikler
Rift

Rift

Det gjennomførte eventyret byr på storslagen krig og skjønne alver, og det kan se ut som om noen rollespillelementer også har funnet veien til Trion Worlds kommende spill.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Spiller starter på tradisjonelt vis med å snekre sammen din helt egne spillkarakter. Her må du også ta valget om du skal kjempe for The Guardians eller The Defiants. Disse to kommer slett ikke overrens siden begge parter ønsker å slå kloa i en spesiell type magi. Begge sider ønsker å forhindre verdens undergang. Hvordan det skal gjøres er de imidlertid ikke like enige om.

Rasene i Rift er nye, men samtidig føles de kjente. Du har for eksempel de vakre alvene kalt High Elfs, Stammefolket Bahmi, Ørkenfolket Eth og Mathosianerne, som i praksis er vanlige mennesker som har fått et noe kulere navn. Tilpassingsmuligheter for spillkaraktene er mangfoldige i Rift, og er du blant de som liker å bruke timevis på å skape din ultimate helt, vil du ikke bli skuffet. Grafikken er også svært forseggjort og imponerer med vakre solnedganger som kaster lys over skinnende rustninger og staute alvekarer.

Rift

I tillegg til vakre omgivelser dreier Rift seg om noe utvikleren referer til som dynamisk innhold. Dette innebærer at spillerne kan vandre av sted i det åpne landskapet på jakt etter Rifts. Rifts er portaler til andre dimensjoner som oppstår i løse luften, og som kan dukke opp hvor som helst. Finner man en slik Rift må spillerne som befinner seg i nærheten utslette fiendene som strømmer ut av portalen. Til og med en nybegynner skal i teorien kunne slå seg sammen med spillere på høyere nivå og dele gevinsten når dyden er gjort. Din del av kaken baserer seg på innsatsen din i basketaket.

Dette er en annonse:
Rift

Siden portalene kan dukke opp hvor som helst betyr det at spillere på alle nivåer utforsker de samme områdene. For å holde spillet balansert tas det derfor hensyn til nivåene spillerne i nærheten har når en portal oppstår. Frihetsfølelsen Rift skaper virker å være et friskt pust i forhold til tradisjonelle nettrollespill, der de vakre omgivelsene stort sett er til pynt og ikke områder du kan utforske for å bygge opp karakteren.

Rift

Hovedfiendene i Rift er drageguder kalt Regulos som kommer til Rift-verdenen fra seks andre dimensjoner. Denne kraftige fienden er det som i hovedsak gir spillhistorien mening. Verdens undergang er i rask anmarsj, og det kan man ikke ha noe av.

Dette er en annonse:

Mens man i World of Warcraft starter som en enkel bonde, starter Rift-spillere som en såkalt Ascended. Denne rasen ansees som Rift-verdenens eneste håp, fordi de har evnen til å overta egenskapene til falne helter. På denne måten får spilleren muligheten å bytte mellom klasser og underklasser. Selv om "det eneste håp" er litt selvmotsigende i forhold til et nettrollespill med mange spillere, er karakterutformingen en av de beste funksjonene i spillet. Systemet med et tredelt talenttre virker svært kjent, fram til man legger til valg- og kombinasjonsmuligheter. Det er åtte trær å velge mellom. Du kan bare velge tre underkategorier, og disse har stor betydning for din spillkarakteren. Det finnes også noe som kalles grunnegenskaper, som er passive egenskaper som åpnes opp etter hvert som du rykker framover i spillet. Det viser seg altså at det finnes enkelte innovative rollespillelementer i det som ellers fremstår som et gjennomsnittlig spill i sjangeren.

Rift

Det blir flere og flere nettrollespill på markedet, og nykommere bør jobbe for å skille seg fra massene. Rift forsøker å løse dette ved å kopiere gode egenskaper fra konkurrerende spill, for så å forbedre de. Spillets suksess vil bero mye på hvor godt det dynamiske innholdet og områdeutforskningen fungerer sammen med den mer tradisjonelle oppdragsstrukturen. Hvor moro det er å gå på jakt etter portaler vil også være utslagsgivende.

På én side kan Rift bety en nyskapende måte å spille rollespill på. På en annen side står spillet i fare for å oppfinne hjulet på nytt, men bare halvveis, og kan derfor slite med å tiltrekke seg det rette publikummet. For det er publikummet som i det store og det hele gjør et nettrollespill. Spill som Lord of the Rings: Online, World of Warcraft og Warhammer Online har en stor tiltrekningskraft, og puster liv i sine spilluniverser. For at Rift skal lykkes blant hard konkurranse, må eventyret spille på flere strenger enn bare utseendet.

HQ
RiftRiftRiftRift
RiftRiftRiftRift

Relaterte tekster

3
Rift blir gratisspill

Rift blir gratisspill

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

I en sjanger som er i ferd med å bli oversvømmet av gratisspill er det vanskelig å skulle holde ved like tradisjonelle betalte nettrollespill. Stadig flere titler har...

1
Førsteinntrykk: Rift

Førsteinntrykk: Rift

ARTIKKEL. Skrevet av Kim Visnes

Et nettrollespill med potensial til å kapre mang en sliten World of Warcraft-spiller. Kim Visnes deler inntrykkene sine.



Loading next content