Norsk
Gamereactor
artikler

Riddick: Escape from Butcher Bay

Som eneste norske medie har vi vært en tur hos søta bror og sjekket ut det kommende Riddick spillet til Xbox.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Som eneste norske medie har vi vært en tur hos søta bror og sjekket ut det kommende Riddick spillet til Xbox. Med Doom III teknologi, en haug av kjente stemmer fra Hollywood og et splitter nytt kampsystem, kommer dette til å bli noe av det heftigste til konsoll på lenge. GameReactor får røsket til seg 2 av de ansatte hosd Starbreeze Studios for nærmere detaljer...

Først og fremst må vi jo få høre litt om grafikkmotoren dere bruker her, den er jo ganske så imponerende. Hvordan så den dagens lys?
- GFX-motoren for Chronicles er i utgangspunktet den samme som ble brukt i Enclave-spillet, som kom ut for et par år siden. Vi har tatt det hele et steg videre med optimalsieringen som kreves for Xbox bl.a. Vi har også videreutviklet den en del, forandret lysteknikken, mattingen, rendering osv. og det er vel det som gjør det til den motoren vi bruker i dag.

Hvordan er det med soundtrack og score til spillet, er det det samme som i filmen som kommer til høsten eller er det blitt skrevet egen musikk til spillet?
- Vel, vi har i hvertfall samarbeidet ganske så nært med filmutviklerene med tanke på å utvikle mytologien og universet, og musikken er en del av det. Musikken du hører i filmen er ganske unik og er egentlig ment for å dra filmen fremover i henhold til opplevelse. Spillet har egne låter og egne temasanger, så det står for seg selv sånn sett, men det er fortsatt en gjennomgående likhet i form av stemning og lignende. Så det er likt uten å faktisk være det.

Hvordan har det fungert å jobbe sammen med alle Hollywood-stjernene som er involvert her. Dere har jo bl.a. Vin Diesel, Michael Rooker og ikke minst Dwight Schultz (kjent som Murdoch fra The A-Team)?
- Det har vært en veldig interessant opplevelse. Det er veldig enkelt for en publisher å betale en Hollywood-kjendis for å ta del i spillet ditt på en eller annen måte, for å gjøre det mer attraktivt eller givende for folket der ute. Her, for oss, fant vi skuespillere som var interessert i å gjøre noe som var veldig fokusert på story. Vi har ikke gjort noen stor sak ut av det at de er involvert i spillet heller. Alle har vært fantastiske å jobbe sammen med. Vi hadde til og med en som Broadway-skuespiller med oss som gjorde voice-acting for første gang.

Dette er en annonse:

I hvilken grad har Vin Diesel vært involvert i utviklingen av spillet?
- Vin har jo som kjent startet sitt eget spillfirma (Tigon Studios), som er hans greie inn i spillbransjen - har er absolutt en skikkelig gamer. Han var, i motsetning til mange andre lignende prosjekter jeg har jobbet med, veldig gira på å ta del i prosessen, utveksle ideer og lignende. Det største bidraget han kom med, som folk ikke kjenner til, er vel måten han fikk oss til å bruke veldig mye tid på å utvikle karakteren hans. Han har spilt Riddick i 2 filmer nå, og kjenner personen ut og inn, opp og ned. Han ga oss mye input på hvordan Riddick ville beveget seg og reagert i forskjellige sammenhenger og situasjoner.

Er det lagt opp slik at man kan få mer ut av filmen om man spiller spillet først, slik som det var med Enter The Matrix?
- Nei egentlig ikke. Spillet og filmene er standalone i forhold til hverandre, selv om de er 3 ledd i en lengre historie. Men det er slevfølgelig ting og tang man vil kunne få et og annet svar på i filmen ved å ha spilt spillet, ingen tvil om det.
Enkelte ting som moves Riddick brukte i Pitch Black filmen har vi videreført inn i spillet, slik at du treffer på kjente ting fra hva du har sett og kommer til å se. Det er også en annen sekvens vi har dratt inn i spillet som nevnes i den første filmen, men noe særlig mer enn det er ikke implemtert i utviklingen av spillet på den siden.

Vil spillet ha en multiplayer del?
- Nei, ikke slik som det ser ut nå nei. Vi valgte heller å bruke tid på å lage en meget gjennomført singelplayer-del i stedet. Det vil derimot være Live, med "friends" osv. Og muligens nedlastbart materiale, men det er er noe som foreløpig ligger i forslagskassa ennå.

Kan du si noe som AI’en i spillet?
- Tja, det kan jeg vel. Den er som man kjenner den fra alle andre spill egentlig, men med en del forskjellige og varierende reaksjoner/funksjoner. Alle NPC’ene (Non-Playable Characters) som er med i spillet har mange forskjellige måter å reagere på gitte situasjoner på. Som når du enten skyter mot dem eller de finner en av kollegene sine ligge svimeslått i et hjørne. Ved sistnevnte vil de for eksempel først se seg litt rundt og patruljere området for å finne deg, gjør de det vil de nok mest sannsynlig be om backup og flere soldater vil komme for å ta deg, så det er viktig å benytte seg av mørke rom og hjørner i spillet for ikke å bli oppdaget (det såkalte stealth-elementet).

Dette er en annonse:

Så dere i retning av noen andre spill på markedet når dere kom i gang med dette prosjektet eller var det blanke ark?
- Jeg tror at når vi la ned konseptet for å finne ut hva slags spill vi ville lage baserte vi det rett og slett på Riddick og hva han kan utrette som person. Det var et par ganske åpenlyse inspirasjonskilder, som for eksempel stealth-elementet fra Thief, men vi følte at vi trengte å gjøre det på en egen måte om vi skulle ha sjans til å lage vårt eget spill, liksom.

Spillet er lagt opp med bl.a. "First Person Fighting (FPF)" som er et relativt nytt system som ble kraftig vektlagt i Breakdown-spillet, uten stort hell, men her funker det strålende. Det finnes også noe de velger å kalle et "Gentleman Fighting System" som vil si at fienden sjelden angriper deg mer enn en mann om gangen i "FPF" situasjonene. Det ser foreløpig ikke ut som om spillet får en multiplayer del, men de lover nedlastbart materiale i det minste, mens de med hånda gravende i skjegget, tenker på det med multiplayer. Spillet er foreløpig ekslusivt for Xbox, men skulle et annet format få muligheten er det foreløpig kun PC som ville taklet det. Uansett, dette er et gullkorn verdt å glede seg noe inni granskauen til!! Og husk, dette er det første og eneste spillet med Doom III teknologien som kommer til å være på markedet i umiddelbar fremtid! The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay lanseres 27. august her i Norge.



Loading next content