Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Resident Evil: Operation Raccoon City

Resident Evil: Operation Raccoon City

Bedre sent enn aldri, sies det. Nå forvandles spillbransjens mest klassiske skrekkserie til et lagbasert actionspill med tunge våpen og nye hovedroller...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Etter utflukter til både den spanske landsbygda såvel som Afrikas steppelandskap, er det endelig på tide at den kjente og kjære serien vender snuten mot hjemtrakter. Det kommende Resident Evil: Operation Raccoon City er en avstikker som tar utgangspunkt i kjente landemerker og figurer, men som også utforsker nytt terreng.

Som tittelen antyder er handlingen lagt til det som har vært sentrum for mye av seriens rike historie. Vi kommer til å ta del i en kampanjedel som løper parallelt med hendelsene i Resident Evil 2 og 3, spekket med både nye perspektiv på tidligere omstendigheter og nye situasjoner med potensial til å endre historiens gang. Det kan derimot bli mindre fokus på historie enn hva vi er vant til.

Operation Raccoon City er nemlig ikke noe tradisjonelt Resident Evil, men et samarbeidsrettet actionspill i tredjeperson. Settingen blir interessant, men ikke skremmende. Tempoet er langt høyere enn i de mange enspillerfokuserte forgjengerne.

Spillmessig er det her flere likheter med Left 4 Dead eller Battlefield: Bad Company, så vel som produsent Masachika Kawatas favorittspill, Call of Duty: Modern Warfare. Handlingen kretser rundt tre forskjellige grupper: Umbrella Security Service, de biologiske beistene BOW (Bio-Organic Weapons) samt elitesoldatene i form av Spec Ops. Når vi som eneste nordiske spillmedie satte oss på flyet til Vancouver for presentasjoner og intervjuer med utvikleren Slant Six, fikk vi vite at USS er det eneste laget som for øyeblikket er bekreftet til bruk i historiedelen. Dette vil innebære en ganske dramatisk forskjell fra å styre Chris, Jill og andre gamlehelter, som tilhører Spec Ops.

Dette er en annonse:
Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

Uoffisielt antydes det likevel at det til syvende og sist kommer til å foreligge minst en kampanjedel utover den til Umbrella-soldatene. Dette er selvfølgelig noe vi også håper på, da flere perspektiver på handlingen gjennom separate historier er en fin og etablert Resident Evil-tradisjon. Iløpet av demonstrasjonen vår fikk vi se hvordan en gruppe på fire USS-soldater brøytet seg frem i kvartaler fylt til randen med skadelidende T-virusofre.

Tanken er at hver lille tropp skal bestå av individer med utpregede personligheter og spesialutstyr. De unike fordelene kan for eksempel være nye våpen eller evner (som å gjøre seg selv usynlig), og disse åpnes når spesifikke mål blir oppnådd. Ambisjonen er derimot ikke bare å lage ulike personer med tanke på oppførsel og spesialevner, men også utseendet på gruppemedlemmene tas i betraktning. Dette er den viktigste grunnen til at spillet ikke foregår i førstepersonsperspektiv, sier Masachika Kawata.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Dette er en annonse:

De små gruppene sømmer seg selvsagt også som hånd i hanske for lagspill, så kampanjedelens støtte for samarbeid er både gledelig og naturlig. Hva konkurransebasert flerspiller angår, er ingenting demonstrert for øyeblikket, men opplegget vil unektelig gjøre seg godt med mann mot mann.

Det som derimot er så smått urovekkende, er Slant Six' magre merittliste. Siden oppstarten i 2005 har utviklerne utelukkende sluppet spill til laber mottakelse. Mest kjent er de trolig for Socom: Confrontation fra 2009, en ujevn spillopplevelse med lassevis av tekniske feil. 5/10 her hos oss snakker for seg selv, og en solid oppstramming vil kreves for å leve opp til Resident Evil-seriens gode navn og rykte. Betryggende er det likevel at Kawata og andre Resident Evil-veteraner har en japansk finger med i spillet.

Forhåpentligvis tyder den japanske gjengens tillit til Adam Bullied og resten av hurven i Slant Six på god magefølelse. Det finnes nemlig aspekter av spillet som kan bli ordentlig gode hvis de holder like høy kvalitet som utviklerens fyldige ambisjoner. Et slikt aspekt er interaksjonen med Raccoon Citys mange vandøde.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

«Zombier kan være nøkkelen til fremgang, men de er på samme tid et tveegget sverd. De kan også utgjøre en alvorlig trussel» som Kawata uttrykker det. Byens mange zombier kan nemlig ved hjelp av litt kløpperhet brukes til spillerens fordel, med tanke på at de oppfører seg veldig forutsigbart. Begynner du å blø kan du for eksempel få en flokk hjernesultne typer i skjørtene på deg, hvilket i neste omgang tiltrekker mer intellektuelt anlagte fiender. Men hva skjer om den rette spilleren (med de rette evnene) begynner å blø på riktig tidspunkt, eller om det plutselig begynner å oppstå støy i fiendenes rekker? Med rett bruk kan de mange zombiene være et kraftig våpen.

I rollen som Umbrella-soldat er derimot ikke våpenproblematikken fra tidligere spill spesielt merkbar. Slant Six' Andrew Santos forklarer det med ordene: «Ammunisjon er ikke et stort problem for disse folkene». Kreativ sjef Adam Bullied skyter inn: «Vi gir deg ikke et kult våpen uten å gi deg ammo, det hadde ikke vært rettferdig.» Å spille som en del av den onde bedriften medfører også andre hittil ukjente innslag.

Resident Evil: Operation Raccoon City

Hovedoppdraget er for eksempel å slette alle spor som kan knytte Umbrella til katastrofen, uansett om disse sporene er levende og uskyldige.

En nøkkelsetning i utviklingen er faktisk «Kill Leon», hvilket høres ut som et rimelig mål for den mildt sagt uetiske organisasjonen.
Det er helt klart at Leon S. Kennedy later til å få det hett om ørene til vinteren. Nøyaktig hvordan Operation Raccoon City i sin helhet blir værende, er vanskelig å si per nå, men fokus virker å ligge på en fungerende samarbeidsopplevelse. Alt annet tar utgangspunkt derfra.

Alle de kjente landemerkene og referansene til eldre spill i serien kan kanskje virke som et billig triks for å håve inn en verden av nostalgikere, men dette universet er på samme tid høyt elsket. Borte bra, men hjemme best? Det endelige resultatet kan vi bare spekulere i.

Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City
Resident Evil: Operation Raccoon City

Relaterte tekster



Loading next content