Norsk
Gamereactor
forspill
Resident Evil

Resident Evil

Capcoms klassiske skrekkhistorie får nytt liv på GameCube'en og Petter har enda en gang dratt en 'Big Lebowski' og pissa ned teppene i stua si.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Når hundene hopper gjennom vinduet, og den første zombien snur hodet eller når kjempe edderkoppene plutselig angriper, må være noen av de spenningsmomentene, som har etset seg fast på netthinnen hos de, som har spilt interaktiv underholdning de siste fem åra.

Resident Evil var litt av et comeback for Capcom, som har overlevd på utallige Street Fighter-varianter og MegaMan-gjentagelser, ganske lenge. Spillet fortsatte der det i fransk-utviklede, Alone in the Dark hadde begynt å kombinerede interaktiviteten i den daværende hardwaren med klassiske b-film skrekkscenarier. Resultatet var en krampeaktig skremmende opplevelse som rystet en hel spillverden og alene skapte det en helt ny genre.

En genre, som siden ble overfyllt av en mengde produksjoner, fra dårlige plagiater til mer kvalitative komplementer til Capcoms klassiske skrekknatt. For ca. et år siden fortalte Capcom, at de hadde skrevet kontrakt med Nintendo som skulle gi firmaet eksklusivitet til en samling re-makes av de gamle spillene til den kommende GameCuben. Å gjenskape samme spill til en mer kapabel hardware plattform var et uventet tiltak, men samtidig spennende og jeg har siden da, ventet utålmodig.

Hva Capcom med Shinji Mikami i spissen grunnleggende har gjort, er åpenlyst. Man har omstrukturert hele det første spillet og samtidig har man valgt å endre en smule på husets plantegning og oppgavenes logikk. Jeg synes personlig, at så godt som alle de endringene som er foretatt har bidratt til å gjøre et allerede superbt spill enda bedre. Fra starten av er det visuelle en nytelse utover det vanlige. For første gang er prerenderte miljøer og realtime-baserte polygonkarakterer sammensatt til en perfekt helhet. Huset er stappfullt av den herlige atmosfæren som nettopp denne spillserien er kjent for.

Dette er en annonse:

Lyden er også av beste kvalitet, da musikken er tettere og lydeffektene er blitt en anelse flere. De rungende halv-falske orgeltonene blandes med skrikende fioliner så snart halvråtne fiender viser seg og panikken er øyeblikkelig total.

Lydbildet er 100 prosent homogent med det veldig fine strukturelle, som plutselig blandes med det avvikende avsindig urovekkende. Helheten i spillet er en gjennomgående uvisshet, der jeg til stadighet både biter negler og slår meg selv i ansiktet med skjeen fra isbøtta. Capcom har foredlet, forfinet og forbedret et av mine absolutte favorittspill og jeg har atter en gang opplevd den skrekknatten som tidligere har fått meg til å urinere på mitt eget stuegulv. GameReactor kikker enda nærmere på spillet i løpet av de kommende ukene.

Relaterte tekster

3
Resident EvilScore

Resident Evil

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Den visuelle stilen i Resident Evil er nok den største forandringen i forhold til originalen fra 1996, men er det nok?

3
Resident Evil fyller 20 år

Resident Evil fyller 20 år

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I dag er det altså 20 år siden Capcom slapp det fryktinngytende spillet som skulle stå som en standard for skrekkspill i mange år fremover. Shinji Mikamis Resident Evil...

1
Capcom lanserer Resident Evil-parfyme

Capcom lanserer Resident Evil-parfyme

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det er mye merchandise fra spill og film vi kan forstå, kanskje til og med se poenget med. Vi har imidlertid litt problemer med å se potensialet til Capcoms nyeste...

0
Rykte: Ny Resident Evil-remake på vei?

Rykte: Ny Resident Evil-remake på vei?

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

Dersom spillbransjens egen "insider", Ahsan Rasheed, er til å stole på ( noe han ofte er), planlegger Capcom nå en ny versjon av det originale Resident Evil. Det er...



Loading next content