Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Resident Evil: Code Veronica X

Resident Evil Code: Veronica X

De levende døde har omsider fått slept deres råtne kadavere ombord på PlayStation 2. Det er død, ødeleggelse og grov lemlestelse i vente for alle som nærmer seg.

Jeg vet de er der og at de bare venter på meg. Venter på å rive kjøttet fra knoklene mine. Hver eneste muskelfiber i kroppen min skriker om lov til å plukke opp controlleren igjen, og blåse ut hjernemassen på samtlige zombier, som krysser min vei - men jeg må holde igjen. Jeg må være tålmodig og bevare min kjølige profesjonalitet, for denne anmeldelsen må være ferdig først. Det er vanskelig, for akkurat som med de andre spillene i Resident Evil-serien fra Capcom, går Resident Evil Code Veronica X (RE:CVX) rett i hjertet på deg med den velkjente kombinasjonen av action, gåter og masse skumle greier.

Blast from the past
Code Veronica X er ikke en original-tittel utviklet ene og alene til PlayStation 2. Det er faktisk en konvertering av Dreamcast-utgaven, hvor Capcom først og fremst har konsentrert seg om å få fraktet spillet fra Dreamcast til PlayStation 2, frem for å foreta omfattende forandringer. Dette betyr, at grunnidéen er den samme, slik den alltid har vært.

Man styrer hovedpersonen rundt i en 3D verden, mangfoldig på detaljer, hvor man konstant må jobbe for å holde våpnene sine ladet, for å drepe de mange zombiene. Og man må samtidig holde hodet kaldt, så man kan løse alle de forskjellige puslespillene og forhåpentligvis slippe gjennom spillet i live.

Søster til unnsetning
Hovedpersonen heter denne gang Claire Redfield og hvis etternavnet høres kjent ut, er det fordi hun er søsteren til Chris Redfield, som med nød og neppe overlevede det første Resident Evil-spillet. Nå har Chris dessverre forsvunnet, og Claire setter i gang sin egen etterforskning.

Det går ikke så veldig bra, for hun blir tatt til fange av den mektige Umbrella Corporation (som er skyld i hele zombifiseringen) og sendt til firmaets fengsels-øy, hvor uønskede elementer sendes for å bli glemt. Claire har selvfølgelig ikke den minste lyst til å bli glemt. Hun vil finne broren sin. Men først må Claire gjennom et levende mareritt, hvor døden lurer i hver eneste skygge og hvor hun vil finne ut mye mer om Umbrella Corporation enn hva som er bra for henne.

Ambitiøs og skummel
Selv om konseptet er det samme som det alltid har vært, er Code Veronica en ganske anderledes RE-opplevelse. Spillet er nemlig mye mer ambitiøst i utformingen og lar seg ikke stoppe i å utnytte PlayStation 2 fullt ut. Et godt eksempel er introen, den er så usannsynlig bra laget, at man ikke kan bli annet enn imponert av den. Det samme kan sies om mange av mellomsekvensene, som ikke bare ser flotte ut, men som også støtter historien.

Stemning er et annet punkt hvor RE:CVX gjør seg heldig bemerket. Den skumle stemningen har alltid vært et av kjennetegnene ved Resident Evil-serien, og det var spesiellt de detaljerte omgivelsene, som skapte den velkjente stemningen, hvor man nesten kunne kjenne hvordan stanken av forråtnelse hang i luften.

Sssstemning
Hver gang Resident Evil-serien fikk et nytt kapittel, kunne man samtidig se en forbedring i omgivelsene, de ble mer og mer detaljerte for hver gang. Denne gangen tas det et skikkelig kvantesprang fremover, ved å forlate de tidligere stillestående bakgrunnene, for til gjengjeld å bruke 3D-bakgrunner. Det gir nye muligheter for å skape mer bevegelse i bildet. Det er alltid et eller annet som rører på seg og, om det så bare er en mus som piler ut av et skap eller en lampe som blinker urolig, bidrar alt sammen til stemningen.

I nærheten av det beste
Med Code Veronica har Resident Evil-serien kommet opp på et betydelig antall spill, men stilen er ''still going strong''. Jeg kan ikke helt skjule min skuffelse over, at Capcom bare har konvertert Dreamcast-utgaven, uten å foreta noen nevneverdige sidesprang. Det ville ha vært en glimrende mulighet til å finpusse spillet, så man kunne bli kvitt irritasjons-momentene. Her tenker jeg spesielt på styringen, som fortsatt er litt vanskelig å mestre og det irriterende faktum, at man alt for ofte må gå tilbake til der man har vært før, fordi man overså en viktig nøkkel, som var alt for godt gjemt bort.

Dette er allikevel langt fra grunn nok til å snakke ille om Code Veronica X for det er virkelig et flott spill - kanskje det beste i hele serien. Og nå er visst denne anmeldelsen så bra som den kan få blitt. Hold ut Claire! Jeg er på vei!!!

9 / 10
+
Mer av alt det vi elsker ved Resident Evil-serien med bedre grafikk og fetere stemning.