I spillbransjen er ordet revolusjon ofte tilknyttet mindre rettelser og et par fornyelser. Det handler sjelden om en helt ny retning eller et helt nytt konsept. Slik var det også for Resident Evil 4 som lenge lignet det typiske zombie-oppkoket fra spilguruen Shinji Mikami. På både E3 og Tokyo Game Show i fjor, fikk publikum se en dunkel, skremmende og en helt normal fortsettelse av grøsserhistorien om Umbrella Corporation og det fryktende T-Viruset. Men det var den gangen.
Fri fra strafferettslige NDA avtaler og sittende på en håndfull lekre skjermiser, kan GameReactor endelig fortelle deg mer om Resident Evil 4, som både har tatt en drastisk vending på det visuelle området, men som også serverer en del nye elementer på gameplaymessige planet. Retningen står spillets produsent Hiroyuki Kobayashi for, sammen med skaperen av serien Shinji Mikami. Og det ser ut til å være den perfekte kombinasjonen.
Historien slepes fra den lille byen Racoon City, til et ikke navngitt sted i Europa, mens spilleren igjen overtar styringen av Leon S. Kennedy. Siden vi sist så ham er han blitt agent for staten og er nå på jakt etter presidentens kidnappede datter som tilsynelatende befinner seg i en landsby. Som alltid er det en del overraskelser som lurer under overflaten og det drøyer ikke lenge før Leon befinner seg i et vaskeekte mareritt. I tillegg til Leon vil det naturligvis være andre spillbare karakterer, men Capcom vil ikke ut med hvem disse er - i hvert fall ikke ennå.
Den visuelle siden har, som man kan se på de nye skjermisene, fått en fortreffelig overhaling. Den fredsommelige, brune og gammeldagse europeiske landsbyen er fylt med strådekte hus, forlatte ruiner og en skummel, men allikevel tiltrekkende sump. Spesielt lyskildene ser ut til å være gjennomførte og fans som trodde GameCuben ble presset maksimalt med Resident Evil og Resident Evil 0, kan glede seg til et hav av blendende 3D omgivelser, som er noe av det flotteste maskinen noensinne har prestert.
I tillegg til dette har Capcom inkludert et helt nytt våpensystem som gjør det mulig å sikte på enkelte lemmer, mens våpnene nå er mer varierte og både har fordeler og ulemper. Dette følges opp av en feature, ikke ulik Shenmues quicktime-events, hvor spilleren på få sekunder må velge om en stige skal dyttes vekk eller en dør smekkes i trynet på en fremadstormende fiende.
Ekte hardcore-fans vil muligens være en smule skuffet over den nye retningen, hvor man dropper alt som lukter klassisk Resident Evil atmosfære, men for de mange som savner et par raske steg i ny retning ser Resident Evil 4 ut til å bli midt i blinken.