Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Portal 2

Refleksjon: Portal 2

Portal 2 tar opp stafettpinnen til spillet som i sin tid fikk oss til å revurdere tid og rom, men greier Valve å videreføre denne følelsen? Hva kan vi forvente oss av oppfølgeren til 2007s mest banebrytende og nytenkende utgivelse? Daniel stiller spørsmålene i denne artikkelen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Trenger vi virkelig et nytt Portal?

Vi trenger egentlig ikke et nytt Portal. Jo da, forgjengeren var en revolusjonerende opplevelse som snudde opp ned på vår oppfatning av skytespill i førsteperson, men enten man vil det eller ei: grunnen til at Portal høstet kjærlighetserklæringer fra alle hold, hadde mye å gjøre med spillernes forventninger - eller snarere mangel på forventninger. Alle ble fullstendig tatt på samtlige sengekanter av Valves eksperimentelle tilskudd i gavepakken Orange Box, et spill som fort begynte å spise av oppmerksomheten til de øvrige spillene i pakken. Misforstå meg rett, et nytt Portal er utelukkende positivt i mitt anskue, men om Valve makter å overraske oss på den samme måten? Tvilsomt.

Hvordan ser det ut?

Det ser mindre sterilt ut enn tidligere. Frodig vegetasjon og brudehvitt aluminium går hånd i hånd, og ettersom Aperture Science-lokalene har grodd ned i løpet av årene siden sist, er det lagt opp til mer uforutsigbar utforskning av miljøene. I forgjengeren var vi en testperson som ble ledet an av GlaDOS med klare retningslinjer, kammer for kammer, men denne gangen er vi et frittstående individ med et Portal-våpen og en agenda. Rent teknisk ser det ikke ut til at mye har forandret seg, annet enn litt oppussing her og der. Med tanke på at Portal 2 nå også blir utviklet for konsoll fra bunnen av kan man ikke forvente at fjorårets PC-versjon blir umiddelbart utklassert, men det er som sagt mer visuell variasjon å spore i oppfølgeren, også designmessig. Etter demonstrasjoner å dømme får vi blant annet større områder å forsere, med dynamisk belysning og ødeleggbare miljøer.

Dette er en annonse:
Portal 2

Hvilke nyheter kan vi forvente oss?

At gåtene blir mer varierte, et større fokus på historie, mer handling i korrelasjon med hovedfigurens målsetninger. Demonstrasjonen av Portal 2 viser at Portal Gun i denne omgang blir langt mer viktig som et supplement til farer og hjelpemidler i områdene, som for eksempel det å plassere en blå portal på undersiden av en industriell støvsuger, og deretter feste en oransje portal på gulvet ved siden av fem til seks sjarmerende mitraljøseroboter. Resultatet er selvfølgelig at disse innretningene blir sugd inn i røret og forsvinner ut av syne til lyden av sine egne signaturhyl. I praksis betyr dette at Portal Gun i større grad blir brukt som våpen enn transportmiddel i Portal 2, noe som følgelig tilsier at actionelementer vil være mer viktig for opplevelsen utover ren gåteløsning.

Vi håper og tror at dette ikke går på bekostning av gåtedelen i spillet, men utifra det vi har sett er det lite trolig at Valve ikke mestrer denne balansegangen på glattslikket og mesterlig vis. Et annet tegn på dette er de nye miljømessige forutsetningene i form av væsker og springbrett. Snevet av plattformspill blir bare klarere idet vi får se den såkalte fartsvæsken og hoppevæsken, flytende materiale som kan spres rundt om på tak og gulv for å gi spilleren - ja, du gjettet riktig - økt fart og hopplengde. Disse brukt i samspill med portalene legger opp til en spilldynamikk som ikke bare bygger på avmålt vurdering av eventuelle fremgangsmåter, men også hviler på timing og hurtig koordinasjon. Blå hoppevæske på to motstående vegger gir for eksempel muligheten til å hoppe mellom disse, og kanskje deretter lande på en stripe med fartsvæske som propellerer deg avsted mot en farlig hindring som kun kan unngås ved å reagere raskt med Portal Gun.

Dette er en annonse:
Portal 2

I demonstrasjonen ble det i tillegg vist en kasse som vi her i redaksjonen allerede har døpt som arvtageren til Companion Cube. Den nye kompisboksen fungerer som en stor linse, og kan omdirigere laserstråler ved kontakt. Ved å løfte boksen og holde den i riktig vinkel vil man kunne sikte inn strålene på eventuelle fiender, noe som er nok et eksempel på at actionfokuset i Portal 2 vil være større enn hos forgjengeren. Smart action er det ikke akkurat en overflod av i dagens spillmarked, i hvert fall ikke uten å avfyre en eneste kule.

Hva kan gå galt?

Kjæresten blir gravid, julenissen går av med pensjon, solen utvider seg og et barnehjem i Honningsvåg må legges ned som følge av kommunal nedbemanning. Mye kan gå galt her i verden, men med Portal 2 har vi ærlig talt ingen oppriktige bekymringer å meddele. Hvis ikke Valve-lokalene går spontant opp i flammer og tar med seg alle de ansatte, er det verste som kan skje at Portal 2 føles altfor likt forgjengeren. Og at spillet blir like knapt i lengde. Enkelte vil kanskje si at spillet risikerer å bli i overkant komplisert med alle de nye elementene inne i bildet, men vanskelige spill er ingen hindring for verken meg eller redaksjonen som helhet. Det sier jeg på vegne av meg, enstemmig. Jo da, det er en viss fare for at spillet går seg vill i alle de nye spillelementene - slik at den fundamentale ideen om tid og rom forsvinner litt i bakgrunnen - men Valve er en spillutvikler som virker å ha kontroll på det de gjør, og vi stoler på dem med hele vårt spillhjerte i beskjeden brann.

Portal 2

Så, hva synes vi?

Alt som ikke går galt, kan bli riktig? Stemmer ikke. Selv om det ikke er mye som tilsynelatende kan gå galt i Portal 2, så er det likevel mye som kan gå den rette veien - såpass burde vi har klargjort innen denne tid. I begynnelsen av artikkelen uttrykte jeg en skepsis i forbindelse med det faktum at Portal slo an så godt som følge av underdog-statusen, at Portal ble en kritikerfavoritt fordi det ga oss noe helt nytt og unikt vi ikke hadde forventet, og det står jeg fortsatt fast ved. Portal 2 kan ikke overraske oss eller ta oss på sengen ut av det blå, men en forfinet, forbedret versjon av et godt spill kan uansett ikke gå galt. Av det vi har sett er det heller ingen mangel på nyheter og innovasjoner i form av nye gåter - Portal 2 ser både interessant og morsomt ut på samme tid.

Relaterte tekster

Portal 2Score

Portal 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Spillbransjens beste nøtteknekker er tilbake. Portal 2 lever opp til forventningene med intrikate gåter og en god porsjon humor. Vi har satt karakter...

4
Portal 2- forfatter tilbake hos Valve

Portal 2- forfatter tilbake hos Valve

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

I 2017 mistet Valve den ene forfatteren etter den andre, og blant dem var Jay Pinkerton, Erik Wolpaw og Chet Faliszek, som alle jobbet på Portal 2, og som sluttet i Valve...

2
Bygde Portal-soverom til sønnen

Bygde Portal-soverom til sønnen

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En person som kaller seg Geek Dad har nettopp gjort seg fortjent til en nominasjon til Årets Far-prisen. Han har nemlig bygd et helt rom i Portal-tema til sønnen sin, og...

1
Portal 2 blir flipperspill

Portal 2 blir flipperspill

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Zen Studios underholdende flipperspill Zen Pinball er fullstappet med gode "tables", og nå kan utvikleren fortelle at de skal slippe et Portal-flipperspill i slutten av...



Loading next content