Ready 2 Rumble: Round 2

Ready 2 Rumble Boxing: Round 2

Det funky boksespillet er tilbake med samme hårdtslående humor som sist, men spillet mangler dessverre både variasjon og nytenkning.

Da Ready 2 Tumble Boxing kom ut for et års tid siden, på Playstation, var begeistringen stor, ikke bare fordi spillet var et utmerket kampspill, men også tilfæyde genren en selvkritisk, makaber humor. Nå er oppfælgeren, med den fantasifulle tittelen Ready 2 Rumble Boxing: Round 2, endelig ute, men er det virkelig nok forbedringer og fornyelser i gameplayet til å rettferdigjære ett kjæp av spillet? Vi har selvfælgelig undersækt saken nærmere, og testet Dreamcast-versjonen av spillet.

Overdrevet, grotesk, makabert - og hva så?
For kjennere av det det originale Ready 2 Rumble byr tilsynelatende ikke oppfælgeren på mye nytenkning. En utbygd karrieredel, flere boksere, flere slagkombinasjoner og den nærmest obligatoriske visuelle oppdateringen er faktisk de eneste markante forbedringene siden færste utgaven. Denne manglende utviklingen vil muligvis avskrekke eiere av originalen, mens det for uvedkommende ikke vil rokke ved det flotte inntrykket, som Ready 2 Rumble etterlater.

Styringen av bokserne har ikke forandret seg radikalt siden færste installasjon i serien, så overgangen til Dreamcast har ikke forandret ved den intuitive styringen, som kjennetegnet originalen. Basis-slagene har dessverre hverken blitt endret eller utbygd, selv om noen av bokserne har fått et par nye spennende slagkombinasjoner (combos).

Selve spillet inneholder heller ikke noe videre revolusjonerende mht. selve spillmulighetene: fortsatt finnes den efterhvert obligatoriske arcade-funksjonen, hvor man utfordrer en tilfeldig motstander uten å måtte justere innstillingene, samt en omfattende karrieredel. Sistnevnte har blitt utbygd voldsomt i forhold til forgjengeren, slik at mulighetene nå ikke bare inneholder selve boksekampene (både pengekamper og tittelkamper), men også en lang rekke basale treningsævelser, hvor bokserne kan trenes i alle mulige virkelighetstro ævelser, som eksempelvis tau-hopping, aerobic, vektlæfting samt diverse slagævelser.

Hver ævelse fokuserer på å forbedre bokseren på ett eller flere bestemte punkter. Treningssessionene kan enten utfæres automatisk eller manuellt (gjennom en rekke minispill) og har hver ti forskjellige vanskelighetsgrader, hvis gradvise stigning er flott avbalansert. Hele idÚen er ytterst vellykket, og utviklerne fortjener virkelig en cadeau for dette forfriskende tiltaket. Dessverre har de manuelle treningssessionene en tendens til å bli ganske ensformige etter lengre tids spill, og nettopp denne manglende variasjonen går dessverre igjen flere steder i spillet.

Flott og overfladisk
Ved færste æyekast er Ready 2 Rumble Boxing: Round 2 meget lik forgjengeren rent visuellt, men så snart man kommer inn i selve kampene, kommer Dreamcastæens overlegne grafiske kapasitet imidlertid perfekt til uttrykk. Tilskuerne virker langt mer realistiske enn tidligere, og spesiellt de utallige kameravinklene og animasjonene av bokserne er i en klasse for seg. Lydeffektene er dessverre ganske vage og ikke spesiellt overbevisende, men heldigvis oppveies dette av spillets muzak og de humoristiske verbale innleggene, bokserne leverer flere ganger under spillet.

Mellomvaren
Nækternt vurdert tilbyr Ready 2 Rumble Boxing: Round 2 faktisk ikke så mye for eiere av originalen. Grafikken har fått en kraftig overhaling, karrieredelen har blitt mye dypere, og bokserne har fått noen flere slagkombinasjoner. Dessverre er den kunstige intelligensen fortsatt ute av stand til å yte skikkelig motstand, og gameplayet har ikke blitt forandret vesentlig. Spillere, som ikke har prævd originalen, vil dog utvilsomt bli imponert av spillets anderledes oppbygning og makabre humor, og for deres vedkommende vil Ready 2 Rumble Boxing: Round 2 antagelig være i stand til å levere time etter time med slagkraftig underholdning.

7 / 10
+
Flott oppbygning. Grotesk, makaber humor. God styring.