Ratchet & Clank: All 4 One

Ratchet & Clank: All 4 One

All 4 One er en vellykket sjonglering mellom nye og gamle elementer i et imponerende Ratchet & Clank-kapittel.

Når et nytt Ratchet & Clank-spill dukker opp forventer man som oftest ikke særlig mye nytt. Man setter seg ned, koser seg med akkurat det man har forventet å få, og liker det akkurat som det er. Man trenger liksom ikke noe mer enn det vi har sett før. Hvorfor fikse på noe som fungerer så bra?

Når det kommer til årets utgivelse med undertittelen All 4 One er ikke dette nødvendigvis tilfellet. Her er det bare en stor planet man beveger seg rundt på, og hovedfokuset ligger på samarbeidsspilling på opp til fire spillere. Av den grunn har det ligget mye skepsis rundt denne utgivelsen. Hvordan i all verden skal dette gå?

Ratchet & Clank: All 4 One
Ratchet og gjengen hans har ingen anelse om hvor de er når de strander på planeten Magnus. Dermed har de intet annet valg enn å samarbeide.

Ratchet og Clank annonserer at de helst vil pensjonere seg fra jobben som universets redningsmenn, Captain Qwark lever i beste velgående som intergalaktisk president, og skurken Doktor Nefarious er på frifot. Nefarious' siste plan sørger for kaos i byen Luminopolis, og et feiltrekk sørger for at monsteret Z-Gruten våkner til liv. Alle fire samarbeider om å kverke monsteret, men når de omsider er ferdige blir de fanget av skapningssamleren Ephemeris og dumpet på planeten Magnus. Uvitende om hvor de er, og hvorfor de er der, blir de fire tvunget til å samarbeide for å avdekke den mørke sannheten om Ephemeris.

Det er ikke et mesterverk det er snakk om her, men historien i All 4 One underholder selv om den ikke når helt opp til fortellingene i noen av forgjengerne. Humoren er heldigvis tilstedeværende, og nå som Captain Qwark kan være med mer eller mindre hele tiden blir det ekstra moro. Denne grønne karen står nemlig for svært mye av latteranfallene mine med sin egoistiske og dumdristige holdning til alt rundt seg.

Ratchet & Clank: All 4 One
Ratchet & Clank er ikke det samme uten Qwark. Han gulper opp den ene morsomme replikken etter den andre, og er samtidig intergalaktisk president. Imponerende.

De som har norske instillinger på konsollen får stemmeskuespillet på nettopp norsk, men i motsetning til for eksempel Resistance har dubbingen faktisk alltid vært veldig godt gjennomført i Ratchet & Clank. All 4 One er intet unntak. Qwarks norske stemme passer fortsatt i mine ører mye bedre til personligheten sin enn den engelske, Clanks lune latter er intet annet enn elskbar og Nefarious sin stemmeskuespiller fortjener masse ros for sin hysteriske skrikestemme.

Ratchet & Clank: All 4 One
Disse fire svært forskjellige skapningene samarbeider overraskende bra gjennom spillets ulike partier. De andre følger likevel med på Nefarious med argusøyne.

Det er altså lagt godt til rette for samarbeid mellom fire spillere, men hvordan funker det? Man ser ganske fort at Insomniac har lånt elementer fra både Lego Star Wars og Little Big Planet, med et låst kamera (som mot alle odds fungerer veldig bra) og et drop-in-drop-out-system for kompiser som kommer for sent til moroa.

Det sterkeste trekket til All 4 One er definitivt variasjonen i samarbeidsoppgavene man kommer over. Her går det fra slenging over plattformer, med noe som ligner på gripekrokmekanikken i Little Big Planet 2, side-scrollende utfordringer med jetpack, samt masse kreative metoder til å ta ut fienden med.

Ratchet & Clank: All 4 One
Ratchet & Clank: All 4 One er i ulikhet med sine forgjengere preget av en mer lineær struktur. Dette skader heldigvis ikke helheten i det hele tatt, for dette passer godt til spillets konsept.

Som sine forgjengere flyter nemlig All 4 One over av sprø våpen og utstyr. Først av alt er de gamle kjenningene som blaster, rakettkaster og Ratchets kjære skiftenøkkel på plass. Men det har også dukket opp en stråle som gjør fiendene om til harmløse kryp, en tidsfryser til Clank, og en svær boble Qwark kan få rundt seg som knuser alt som kommer i veien. Suge-pistolen Sug-O er også svært nyttig da den ikke bare brukes til å knuse fiender og ting, men også til å skyte venner over avsatser og også gjennopplive dem.

I større doser er ikke All 4 One like moro alene som det er med venner, rett og slett fordi spillegleden, som i mange andre spill, kommer sterkere fram i lyset når man er flere. Det føles også mye mer helhetlig. Men selv om dette er et faktum i tillegg til at intelligensen på datakompisen din nede i kjelleren, vil jeg likevel ikke si at All 4 One er for samarbeidsrettet. Det kan så absolutt spilles alene - det er bare morsommere med venner.

Ratchet & Clank: All 4 One
Man får også poeng av å samarbeide, og hvem som har gjort det best oppsummeres i slutten av hvert brett.

Ratchet & Clank: All 4 One ser fryktelig pent ut. Den grafiske stilen er noe justert til et litt mer tegneserieaktig preg, og det passer spillet perfekt. I tillegg er omgivelsene utrolig vakre og varierte. Du kommer til å støte på alt fra åpne grønne landskap, til mørke og sumpaktige områder. For en gangs skyld gjør det ingenting at handlingen utspiller seg på kun én planet. Detaljrikdom florerer det av, så er det mye øyegodteri å hente for den som er interessert i den slags.

Ratchet & Clank: All 4 One
Selv om det er ganske simpelt er grinding over ovale overflater kjempemoro. Spesielt om du er Captain Qwark i presidentdressen sin.

Jeg er mektig imponert over Ratchet & Clank: All 4 One. Det er ikke perfekt, men jeg koste meg masse med det. Det holder oppe seriens standard, og Insomniac lykkes med å bruke hovedelementene fra de tidligere spillene samtidig som å låne elementer fra samtlige andre spill. Det blir verken for lite eller for mye av det gode, og av den grunn tror jeg det vil bli likt av både originalfansen og av alle andre som skulle prøve seg. Skeptikerne kan med andre ord legge usikkerheten bak seg og komme i gang med reisen på Magnus med det samme.

8 / 10
+
Vakker grafikk, praktfulle og varierte omgivelser, kjempemoro med venner, god balanse i samarbeidet, masse variasjon, masse sprø våpen, flott atmosfære, bra dubbet.
-
Kjip kunstig intelligens, kan bli småkjedelig alene i lengre doser.

5
Ratchet & Clank - sunt med endringer?

Ratchet & Clank - sunt med endringer?

ARTIKKEL. Skrevet av Alexander Lange

Ratchet & Clank er ikke serien med de store forandringene, noe som kanskje ikke har vært så dumt. Årets utgivelse fokuserer på flerspiller, men vil det treffe blink, eller blir det en skuffelse lik den mange fikk med Gladiator.