Ratchet & Clank 2: Locked & Loaded

Ratchet and Clank 2: Locked and Loaded

Ratchet and Clank 2: Lock and Loaded (R&C2) har ikke gjennomgått like drastiske forandringer som Jak II, men det er skjedd en god del siden kammeratene sist skapte leven i universet.

Etter GameReactors sommerbesøk i Arnold Schwarzeneggers nye hage, California, hadde spesielt to opplevelser brent seg fast i netthinnen. De er genre- og kvalitetsmessig i samme gyldne båt takket være spillernes meget kvalifiserte bakmenn, Jason Rubin og Ted Price. Nå kan både Sony og klodens plattform-entusiaster høste fruktene av deres harde og kompetente arbeid.

Siden romtigeren og blikkboksen beseiret den onde Drek, har det vært dårlig med utfordringer. Deres berømmelse er i ferd med å ebbe ut og det går Ratchet på nervene, siden farer og utfordringer er selve ryggraden i hans liv. Når et eksperiment blir stjålet fra firmaet Megacorp, blir duoens heltemot og ekspertise atter en gang etterspurt og gameren kastes ut i en intergalaktisk klappjakt. Plottet tar et par dreininger underveis og det spares ikke på humoren i spillets mange mellomsekvenser.

Ratchet and Clank 2: Lock and Loaded (R&C2) har ikke gjennomgått like drastiske forandringer som Jak II, men det er skjedd en god del siden kammeratene sist skapte leven i universet. Konseptet er i utangspunktet det samme. Diktert av plottet sendes vennene til 20 forskjellige planeter, hvor de må løse diverse oppdrag. Insomniac kjører videre med det tradisjonelle free roaming-konseptet, men når det konseptet virker så bra som i R&C2, skyldes dette at innsamlingen av skruer og mutre og tillintetgjørelse av fiender krydres med solide "maxi-games", som nesten kunne fungert som selvstendige spill. Så har man bruk for et avbrekk - og ikke minst penger - kan man ta utfordringer som gladiator kamper, hover bike-racing eller dog fighting. I tillegg kommer Insomniacs andre små fulltreffere i form av sveveturer i glidefly eller med en jet-pack, sabotasje av radarer på en liten måne eller grinding på el-kabler. Gameren får også ta kontrollen over Clank flere ganger, hvilket skaper en merkbar, annerledes og fornøyelig opplevelse. Også Giant Clank vender tilbake i beste "War of the Monsters" stil. Insomniac overrasker konsekvent med nye innslag, så spilleren ikke sovner av gjentakelsens kjedsomhet.

Spillets helt grunnleggende fornyelse er nanotech-systemet som kan sammenlignes direkte med rollespillenes karakterutviklingssystem. Systemet passer overraskende godt til plattform-genren da det å mose fiender aldri blir bortkastet tid. Ratchet blir sterkere av å rundjule fiender og kan i løpet av spillet gå fra å ha 4 hitpoeng til intet mindre enn 80. Fiendene kan etterhvert både slå og ta i mot flere slag de også. Når man kommer lenger inn i spillet, er karakterutviklingen et område man ikke kommer utenom. Det er også medvirkende til at den vante plattform-gameren ikke kan suse gjennom spillet, selv om R&C2 ikke er vanskeligere enn sin forgjenger. Det samme utviklingssystemet gjelder for en rekke av våpnene, noe som gjør at man ikke skifter våpen jevnlig, men heller bruker til på å oppgradere det man har.

Våpen og gadgets er spillets grunnstein og det er tilsynelatende ingen grenser for Insomniacs kreativitet. Fra mini-atombomben, snikskytteriflen og til The Sheeponizer - som forvandler fiendene til forsvarsløse lam - har gameren rik mulighet for å tilrettelegge angrepsstrategier. Utvalget av dingser henger uløselig sammen med spillets puzzles og det er like mange kule dingser som det er fantasifulle puzzles. Spillet rommer i alt 50 forskjellige våpen og gadgets som spilleren kan råde over.

Grafisk er R&C2 nesten en feilfri oppvisning av PS2'ens grafiske kyndighet. Alt annet ville også være skuffende i lys av enerens eminente utseende og det faktum at spillet kjører på Naughty Dogs 2.0 engine som unektelig er en av de visuelle tungvektere på formatet i dag. Den visuelle flaten kjører med en forbløffende letthet på tross av den skyhøye detaljegraden og frame rate-problemer hører til unntakene. Dette er ren og skjær digital estetikk.

Selv om R&C2 ikke snur opp ned på plattform-genren i samme grad som Jak II, så er spillet bunnsolid interaktiv underholdning. Insomniac har skapt en sammenhengende og helstøpt opplevelse som tar det tradisjonelle plattform-konseptet og tilfører det mange nye og spennde idéer. R&C2 er akkurat den oppfølgeren fansen har ønsket seg.

9 / 10
+
En gjennomført og vakker opplevelse