Rango

Rango

Sjarmerende lisensspill som passer best for de aller yngste av oss. Rango har funnet veien til spillkonsollene, og vi har satt karakter...

Rango er er lisensspillet til animasjonsfilmen med samme navn. Jeg skal spare dere for den evigvarende talen om at lisenspill som regel er middelmådige spill, som likevel selger på grunn av merkevaren. Vi vet det. Dere vet det. Dette er også tilfellet med Rango, men ikke uten at den lille dristige firfislen går på sjarmoffensiven underveis.

Med sheriffstjernen spent fast i skjorten, florerer det av utfordringer for vår modige helt i det Ville Vesten. Rango er navnet, og her skal det ryddes opp i ulumskhetene. En banditt har fått tak i en mystisk grønn stein, som ser ut til å kunne by på en rekke problemer. Rango tar opp jakten, og i sin ferd skal tusentalls av fiender denges og utallige hinderløyper skal forseres.

Når du setter igang legger du fort merke til at det ramler sheriffstjerner ut av det meste du klasker til, om det er tønner, kasser eller skurker - de er proppfulle av sheriffstjerner. Samlemanien melder seg umiddelbart og man fort blir hektet på å samle stjerner.

Disse brukes til å kjøpe nye egenskaper. Alt fra sterkere magnetisme, flere stjerner som ramler ut av tingene du smæsjer, høyere motstandsdyktighet, bedre våpen og mye annet. Det er i alt 17 forskjellige egenskaper som kan kjøpes, hvor alle har 3 oppgraderingsnivåer. Det å kjøpe oppgraderinger er gøy. Derfor er det helt herlig å gå helt av skaftet, skyte, smadre og høre lyden av flere hundre klingende sheriffstjerner som treffer bakken. Det klinger hele veien til nærmeste oppgradering.

Hele spillet er en ganske tanketom affære, uten de helt store utfordringene. Det er rett og slett et spill laget for barn. I det minste virker det sånn. Man følger alltid en lineær vei. Det er lite rom for å gå seg vill eller å utforske omgivelsene. Det handler om å bane seg fremover å skyte eller denge løs på skurkeaktige westernfiender. Man har uendelig med kuler og et ganske så hjelpsomt sikte. Det skal mye til for å bomme. Har man spilt et og annet actionspill tidligere, er det bare å løpe fremover og plaffe mens fiendene faller som fluer.

Men ikke bare våpenkamper er i overkant enkle. Rango er også en liten djevel på nærkampangrep. Hvem skulle tro det? Man kommer langt med å gjentatte ganger mose ned X-knappen, ettersom det er få fiender som beseirer Rango i nærkampsituasjoner. Men jeg er likevel ikke skuffet over det. Jeg syntes det enkle kampsystemet kler spillet godt. Tviler på at noen av oss river ned Rango fra spillhyllene for en utfordrende spilloppevelse, men heller en dose enkel, barnlig moro.

Skytingen og nærkamper er altså middels moro. Men noe som egentlig bare er et eneste stort gjesp, er plattformelementene. Som regel skal vi hoppe for å gripe tak i en planke, som ofte er farget i klar blå. Deretter skal man, mens man henger og slenger, bevege seg mot sidene, en øvelse som tar en evighet før man endelig kan løpe videre. Gjesp. Det er ingen spennende gåter eller utfordringer, men heller tomt fyll for å forlenge spillet. Her kunne utviklerne gjort en bedre jobb.

Likevel er det noen oppdrag som består av annet enn skyting og denging som fanger oppmerksomheten min. Spesielt et oppdrag der du befinner i rommet til en person (mannen er enorm i forhold til vår lille helt) med en forkjærlighet for flyvende tallerkener og utenomjordiske vesener. Ved hjelp av en lommelykt er mannen på jakt etter Rango, en seanse som sender tankene til de fantastiske Scarecrow-scenene i Batman: Arkham Asylum. Her skal man unngå lysene og Scarecrows skarpe blikk ved å smette i dekning fra objekt til objekt. En velfungerende pustepinn blant det mer actionorienterte spillmekanikkene i Rango.

Noe som bidrar en hel del på stemningen er musikken. Med forlokkende toner som sender tankene til utallige Spaghetti-westerns er det umulig å ikke la seg bli revet med. Det gjorde i alle fall jeg. Rango er også en høyst likandes personlighet som gjerne serverer en og annen småvittig kommentar når situasjonen byr seg. Dette i form av Johnny Depps lekne stemmeskuespill. Her er Rango muntert, sjarmerende og lett å like.

Det er ikke til å komme bort ifra at Rango er i overkant enkelt. Et spill som passer best for de aller yngste av oss. Det er tanketomt og primitivt. På en annen side har utviklerne heldigvis ikke tatt vann over hodet, og får den enkle spillbarheten til å fungere godt. Rango er et godkjent lisensspill, som passer best til de aller yngste av oss.

RangoRangoRangoRango
6 / 10
+