Norsk
Gamereactor
artikler
WRC (2010)

Rallysnakkis med WRC-teamet

Black Bean Games og Milestone Interactive slipper det nye WRC-spillet i høst, og i den anledning har Gamereactor slått av en prat med Black Beans kreative leder Fabio Paglianti.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Milestone jobber på spreng for å få slengt ut WRC 2010 i butikkhyllene, og det tyske Gamereactor-teamet tok seg en tur til Milano for å sjekke hva utvikleren bak Superstars V8- Racing koker sammen.

Gamereactor: Dere har gått valgt bort simulering til fordel for virkelighetsfølelsen. Er dere ikke redde for at sjangeren er oppbrukt?

- Nei, det er jeg ikke bekymret for. Vi har lagt inn haugevis med hjelpemidler for de som vil ha en enklere opplevelse, og satt simuleringen i andre rekke. WRC 2010 har blant annet en stabilitetsassistent, som gjør det lettere å styre. Med ratt blir det riktignok mer realistisk, siden du må reagere ut fra det du hører i hjulene.

Vi vil at rallykjøring skal bli tilgjengelig for alle, og derfor har vi prøvd å utvikle spill med hjelpemidler. Du kan jo ikke sammenligne kjørestilen i rally med vanlig bilkjøring. Vi har blant annet en bremseassistent, som du enten kan slå av eller bruke for å styre bremsestyrken. På den måten utvikler du en egen måte å kjøre på.

Dette er en annonse:
WRC (2010)
Kreativ leder Fabio Paglianti (Black Bean Games).

Får man tilgang til hele bilparken med en gang?

- Til å begynne med er både bilene, lagene og de ulike modusene åpne. Men om du skal spille i karrieremodus vil du alltid ha mulighet til å låse opp bedre biler. Her begynner du på lokalnivå mens du selv er ansvarlig for å stige i gradene.

Er dere langt unna målstripa?

Dette er en annonse:

- Nesten 90 prosent av WRC er ferdig, så vi begynner å nærme oss. Nå finpusser vi banene, og fjerner alle busker som står i veien, trær som ikke passer inn eller bygninger som ikke er realistiske. Vi skal også legge inn flere tilskuere og animerte objekter.

WRC (2010)WRC (2010)

Jeg har prøvd de fleste bilspillene som støtter rattkjøring på PC, Playstation 3 og Xbox 360, og har merket at de oppfører seg ulikt. Avhenger det av rattenes egenskaper?

- I installeringsmenyen får du stille inn ditt eget ratt. Det hjelper ikke med god knappeføring om pedalene og rattet ikke samsvarer. Spillet glitrer med alle rattyper, men også her har du ratt som utklasserer de andre. Du har jo for eksempel Fanatec-rattet til Xbox 360, som ikke lar deg stille inn Force Feedback. Det foregår jo i en egen meny på rattet. Vi tilbyr flere alternativer og innstillinger, og støtter rundt 40 ratt for alle plattformer.

WRC (2010)

Støtter dere dynamiske væreffekter?

- Nei, i år har vi bestemt været på forhånd. Derfra har vi beholdt de værtypene som vanligvis gjelder når rallyløp går av stabelen, og lagt det inn i forskjellige baner. Hvert sted har en unik lyssetting og egne værforhold. Strekningene ligner på de du ser i rally-VM, der vi ser hvordan gress, trær, busker eller landemerker utarter seg i felten. Vi har prøvd å gjenskape det rallykjørerne ser når de kjører.

Hvorfor ser det ut som at rallyet skjer i Italia når utgangspunktet er Trier i Tyskland?

- Trier er veldig annerledes fra resten av Tyskland. Ingen andre steder i landet driver vinproduksjon, og rett ved siden av byen er det en nedlagt militærbase. Den tilbyr tre forskjellige miljøer i samme rally. Byen er veldig lik det ekte Trier, og vi har til og med inkludert Porta Nigra-monumentet.

WRC (2010)

Har dere noen vante rallykjørere i firmaet?

- Programmeren vår, Irvin Zonca, var rallyfører og kartleser for noen år tilbake. Vi har også fått se proffe sjåfører i aksjon for å se hvordan man bruker de ulike funksjonene under ekstreme fartsforhold.

WRC (2010)WRC (2010)

Har dere basert utviklingen av spillet på PC eller konsoll, siden de tidligere WRC-spillene ikke kom ut på PC?

- Formatet har ikke hatt noe å si for utviklingen. Vi ville jo lage en rallyopplevelse som leverer på alle plattformer. Du kan endre på de samme innstillingene uavhengig av format, men PC-spillere setter ofte større pris på å kunne endre på slike ting.

Har dere vurdert å bruke rollespillelementer i produktene deres, slik de gjør i Codemasters F1 2010?

- Det var planen til å begynne med. Vi hadde til og med en spolefunksjon, lik den i Forza Motorsport 3, Dirt 2 og Race Driver: Grid. Men som første utgivelse var det viktig for oss å fokusere på realismen. Vi har fokusert på å gi spilleren en fullkommen, virkelighetsnær og ukomplisert opplevelse, så de andre funksjonene drøyer vi til neste år.

WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)

Hva tenker dere om 3D-teknikk for deres fremtidige utgivelser?

- Vi har kikket på det. Men det er fremdeles veldig nytt, så om vi gir ut noe med 3D-støtte blir det neste år.

Som kjent vil Gran Turismo 5 bruke WRC-lisensen. Hva mener dere om det?

- Innholdet i Gran Turismo 5 er gammelt og begrenset, og operer fortsatt innenfor rammene som gjaldt for tre år siden. Spillbarheten er veldig annerledes, og du får ikke en ekte rallyfølelse av det. Uansett er det vi som har den offisielle lisensen, som inneholder alle de nåværende bilene, sjåførene og stedene. Det viktigste for oss er at WRC gir spilleren en genuin rallyopplevelse.

HQ
WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)
WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)
WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)WRC (2010)

Relaterte tekster

5
WRC (2010)Score

WRC (2010)

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Han kjører en Mitsubishi Lancer Evolution IX, har kjørt i Jämtlandsrallyet i Sverige og elsker racingspill. Mannen er Petter Hegevall, som endelig har karaktersatt WRC 2010...

9
Rallysnakkis med WRC-teamet

Rallysnakkis med WRC-teamet

ARTIKKEL. Skrevet av Christian Gaca

Black Bean Games og Milestone Interactive slipper det nye WRC-spillet i høst, og i den anledning har Gamereactor slått av en prat med Black Beans kreative leder Fabio Paglianti.



Loading next content