Rainbow Six: Lockdown

Rainbow Six: Lockdown

Clancys soldater er tilbake, og vi har dratt på terrorist-jakt!

Nok en gang er det tid for Rainbow-laget å lette på stumpen for å ta av dage det de kan av terrorister i toppsjiktet. Dette er det andre Rainbow Six-spillet som kommer til konsoll. Tidligere har vi fått levert Rainbow Six 3: Raven Shield og add-on pakken Athena Sword. Begge disse titlene har vi også sett til PC, og dette er heller ingen eksklusiv utgivelse på konsoll. Vi tok en titt på hva de har kokt sammen denne gangen.

Jeg som ihuga fan av Tom Clancy-spillene gledet meg skikkelig til endelig å få et nytt spill i Rainbow-serien, og endelig er det her. Rainbow Six: Lockdown tar oss med inn i storbyer rundt i Europa. Denne gangen har de gjort spillet mer personlig enn før, hvor det gikk mer i å utføre selve oppdraget. Nå bryr man seg faktisk litt om personen man spiller. Du inntar rollen som lagfører Ding Chavez og av og til snikskytteren Dieter Weber gjennom oppdrag av kjent karakter for denne spillserien. Alle som har vært borti dette før vet mer eller minde hva som venter. Denne gangen er gameplayet dog litt mer lettfattelig og tilnærmelig selv om du ikke har befalsutdanning og krigsskole. Lettere å plukke opp å spille, enn flere av de andre spillene i serien, som er gjennomsyret med taktisk planlegging. Spillets åpningssekvens og filmer ellers er kule og velregisserte, noe som absolutt setter deg i stemning til å sparke litt stump! Men så kommer den sure svie om du vil - grafikken. Den er, for å si det mildt, alt annet enn god. Dette er litt overraskende synes jeg, spillet ser ut som noe vi fikk servert på lansering av Xbox i "gamle dager", og er på ingen måte spesielt imponerende i forhold til hva andre har fått til, da inkludert Tom Clancy's Ghost Recon 2.

Gameplay-messig er heller ikke dette noe særlig, og man gjøres fort avhengig av auto-aim (urgh!), noe jeg til de grader misliker. Ok, kanskje noen synes det er ok, men hvor er da utfordringen i spillet? Brettene er relativt lineære så da blir man bare løpende mens man trykker på skyteknappen. Og det er jo ikke noe gøy da.

De har fått lagt inn en god ragdoll-effekt her, men den blir dessverre til tider litt overdrevet. Kropper flyr i alle retninger når de ellers burde segnet "sexy" om og rullet pent ned trappen de stod i. Det føles nesten som om de har en overgående trang til å vise frem ragdoll-effekten, noe jeg syns er litt rart siden dette ikke akkurat er et nytt fenomen innen gaming om dagen.

Det er derimot én ting som imponerer meg her, og det er at de har klart å legge inn H&K MP7 sub-machinegun som standard utrustning for laget. Dette er da et våpen som helt nylig er blitt godkjent for bruk hos lignende styrker i "den virkelige verden", så man skal ikke klage på at de som lager dette spillet ikke prøver å gjøre det ordentlig heller. Jada, jeg er litt nerd, forsvaret setter sitt preg, men det viser at de følger med og lager spillene sine så korrekt som mulig. Godt jobbet av dem der!

Gutta i Red Storm bør kanskje ta med seg Lockdown tilbake til tegnebrettet, for det holder absolutt ikke den standarden vi er vant med fra denne gjengen. Vi får håpe PC-versjonen som kommer til neste år får en liten finpuss. Multiplayerdelen er helt dugelig, men personlig er jeg ikke så begeistret for hele forenklingen av gameplayet.

Rainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: LockdownRainbow Six: Lockdown
5 / 10
+