Radical Entertainment er mest kjent som utvikleren bak The Simpsons: Hit and Run, Scarface: The World is Yours og Crash of the Titans. Det canadiske utviklerteamet står ikke for de helt store kritikersuksessene, men har laget greie spill som har solgt godt. Nå kommer det som ser ut til å bli deres store gjennombrudd.
Sandkassespillet Prototype har lang utviklingstid. Vi er lovet en masse frihet vi kan utnytte ved hjelp av en aggressiv mutant-mann som har lite til overs for styresmaktene. Vi kan løpe opp skyskrapere og kaste biler. Mange hjerter gleder seg, selv i skyggen av GTA IV, noe som er en prestasjon i seg selv. Det er lett å se at Prototype blir utviklet av det samme teamet som står bak det litt ukjente Hulk: Ultimate Destruction, et spill der prinsippet selvfølgelig var å ødelegge mest mulig. Hulk: Ultimate Destruction var et godt spill, og et godt grunnlag for hva Prototype har potensial til å bli.
Alex Mercer, spillets hovedperson, har hukommelsestap. Som forsøksdyr i et ukjent eksperiment våkner han på operasjonsbordet i et undergrunnskompleks. Med mange spørsmål surrende rundt i den modererte hjernen sin, bryter han seg løs og ender opp i New York. Året er 2008 og noe er galt. Alex Mercer utvikler seg raskt til å bli en veldig sint mann, en veldig voldelig og sint mann. På jakt etter minnet sitt kommer han til å drepe mangt og meget - på brutalt vis.
Mercer oppdager en mutantkraft, et resultat av de ulovlige operasjonene, som gir ham mulighet til å gjenvinne sin tapte fortid. Ved å overta, eller fortære, kroppen til diverse nøkkelpersoner, kan Alex ransake minnene deres. Slik forandres jakten på hukommelsen til en deilig actionfest, der man fortærer og koser seg mot neste bit av kunnskap. Heldigvis er ikke hele spillet en evig kamp om neste minne-ernærende måltid, det er også en kamp mot korrupsjon og konspirasjon. Her skal det kjempes mot militæret, men også The Infected, en gruppe opposisjonelle mutanter. Heldigvis har Alex Mercer flere ess i sitt mutanterme.
Gjennom spillets gang lover utviklerne ytterligere evner. Idet Alex gradvis tørker støv av fortiden sin, får han også større innsikt i personlige egenskaper. En spillmessig god løsning som sikrer at alle superevnene må skaffes underveis i spillet, og at man ikke blir kastet inn med alt på en gang. Man kan gro farlige, sverdliknende redskaper, sende en sverm med pigger langs bakken, og piske ned folk og fe med dødbringende tentakler. Man kan gå inn i kroppen til andre og bruke våpnene deres. Og en av de feteste egenskapene vi har sett hittil: Alex Mercer kan aktivere en mutantfunksjon som lar han løpe langs bygninger og hoppe hundrevis av meter. Spektakulært.
Pototype ser ut til å bli et actionkalas av gjennomførte proporsjoner, søkkvått av adrenalin og wow-faktor.