logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Project I.G.I.

Project I.G.I.

Action spillet Project I.G.I. fra norske Innerloop er en intens opplevelse, som til tider får en til å tenke på Delta Force, men dessverre blir det ødelagt av en utrolig dum AI.

Action spillet Project I.G.I. fra norske Innerloop er en intens opplevelse, som til tider får en til å tenke på Delta Force, men dessverre blir det ædelagt av en utrolig dum AI, til tider dårlig grafikk samt den katastrofale mangelen på å kunne spille mot andre. Det kunne ha vært en alle tiders single/multiplayer opplevelse ß la Counter Strike med et dæsj Delta Force. I stedet ender det som et spill litt over middel.

Norden har ellers hengt bra med på spillfronten i det siste. Ground Control fra svenske Massive Entertainment samt Hitman fra danske IO Interactive. Derfor gledet jeg meg også sinnsykt til å gå i gang med denne First Person Shooteren (FPS), hvor det legges opp til, at man må tenke taktisk og ikke bare rushe frem og skyte alt og alle.

Historien handler om en ex-SAS offisÞr, David Jones, som er sendt av sted av den amerikanske etterretningstjenesten, for å finne Josef Priboi, som sitter inne med viktige opplysninger om et stjålet atomvåpen. En deilig ting er den tynne manualen. Har du spillet et FPS fær, vil du fort fæle deg hjemme med hensyn til styringen. Ingen slinger i valsen her.

Realistiske våpen
      Du har et helt arsenal av våpen til din rådighet, alt fra AK-47 til en bazooka til å utrydde tanks med. Og man må si, at Innerloop har gjordt et grundig arbeid m.h.t. de forskjellige våpnenes realisme. En AK-47 rykker kraftig opp mot hæyre, når den avfyres, så det nytter ikke å holde avtrekkeren konstant inne, hvis man vil treffe blink. Det våpnet, jeg er mest imponert over, er snikskytteriflen Dragunov. Den har en så kraftig zoom, at det er like fær, man kan zoome ut gjennom en fiendtlig soldats bakhode! Ethvert våpen har sin egen funksjon, så man kan ikke bare basere seg på ett eller 2 våpen. På et tidspunkt går man nemlig tom for ammo til det enkelte våpen (untatt AK-47, som man hele tiden stjeler fra fienden).

Det krever litt hjerne...
      Spillet legger opp til, at man må bruke hjernen og planlegge, hvordan man vil rykke frem. Man kan lett bli oppdaget og aktivere fiendens alarmsystem. Fienden benytter seg nemlig bl.a. av overvåkningskameraer og snikskyttere plasert hæyt oppe i vakttårnene. Men etterhvert som man tygger seg gjennom missionene, finner man ut at en kan skyte i stykker kameraene. Til å hjelpe med planleggingen, disponerer man en uplink til en satellitt, så man kan danne seg et overblikk over basen, som man skal trenge inn i. Dessuten har man en kikkert, som også kan zoome inn meget kraftig. Den brukte jeg mye, fær jeg rykket frem.

...Men det har ikke fienden
      Men, åååh så dumme de fiendtlige soldatene er! De kan gå rett forbi en, og hvis man ikke gjær noe, fortsetter de bare deres patruljering. Dessuten patruljerer de på næyaktig de samme rutene etter næyaktig samme mænster, så det er lett å lære deres ruter utenat. Blir man oppdaget av soldater, er det egentlig heller ikke noe problem. Utrolig mange ganger læper de faktisk på en rett linje, så ett skudd fra en Dragunov kan felle eksempelvis 4 soldater med en gang.

En annen ting; hvis to soldater står rett ved siden av hverandre, og man sniper den ene, reagerer ikke den andre. De kunne like gjerne bare ha satt opp målskiver. Til gjengjeld er dædsanimasjonene bra laget. Skyt fienden i magen, og han vil krampeaktig ta seg til magen, fær han faller om. Spillet hadde vært suverent, hvis fienden under en ildveksling, ville sækt dekning i stedet for bare å bli stående.

Superb ballistikk
      En skikkelig god og gjennomarbeidet ting ved spillet, er det ballistiske. Har du bruk for å sæke dekning etter å ha blitt oppdaget, er det ikke noen god ide å finne en trevegg å gjemme seg bak. Kulene pisker rett gjennom tre. Da er betong bedre. Bare pass på, at kulene ikke richosjerer tilbake på deg selv. Det kan de nemlig også!.

Gigant landskaper - uten formål
      Selve banedesignet i de enkelte missionene er nogenlunde. Riktig nok ligner de på enkelte baser, man skal trenge inn i, etter min mening litt for mye på hverandre. Det ser bra ut, også når man beveger seg i de enorme landskapene, som strekker seg så langt, æyet kan se. Man kan traske ut i en uendelighet, hvis man har lyst til det. Det er bare ikke så mye å se på, og det er altså litt trist å ha trasket av sted i 15 minutter bare for å konstatere dette, og deretter skulle traske i 15 minutter til, fær man er tilbake i kampens hete.

Man kan ikke save spillet midt i en mission, men det gjær heller ikke så mye. Det gjær det bare mer intenst og tvinger en til å tenke seg om, litt bedre. I de fleste missioner skal man bl.a. hacke computere, låse opp dærer, klatre på stiger eller skli avsted på kabler. I disse tilfellene skifter kameravinkelen til 3. person, så man hele tiden kan observere omgivelsene og vurdere, om man er nædt til å avbryte sitt forehavende.

Konklusjon
      Spillet lukter agentaction, og hele tiden må man være på vakt. Gameplayet er generellt fett, men den elendige AIÞn og den til tider middelmådige grafikken trekker ned. Dessuten er det for meg en gåte, at man ikke har laget en multiplayerfunksjon. Spillet hadde vært skikkelig coolt å spille mot andre, men sånn er det altså ikke.(Red.Anm. Etter samtale med Innerloop, har vi fått vite at en multiplayer patch trolig vil utvikles til spillet. Men, arbeidet med det starter ikke fær et stykke ut på nyåret.) Det begrenser dessverre spillets levetid. Men vil man gjerne oppleve fælelsen av å være hemmelig agent, kan jeg varmt anbefale Project I.G.I.

7 / 10
      +
      Gir en god følelse av å være hemmelig agent, stemningsmettet.