Pro Cycling Manager Season 2012

Pro Cycling Manager Season 2012

Årets Tour de France har startet, og løpets offisielle spill har nettopp blitt sluppet. Martin har ledet sykkelgutta til seier...

Et nytt Tour de France ruller rundt i alle norske hjem for øyeblikket. Dermed er det på tide med nok et kapittel i Pro Cycling Manager-serien, som er løpet sitt offisielle spill. Men ikke la deg lure, for dette er et like fullblods managerspill som Football Manager.

For de som ikke er kjent med konseptet til PCM. Du tar i hovedsak over et sykkellag, som du skal drive til suksess. Iløpet av en sesong må du passe på å nå målene sponsorene dine har valgt ut. Klarer du ikke målene kan det fort ende med at du får fyken, eller at de faktisk trekker seg ut. Så brutal er sykkelsporten.

Pro Cycling Manager Season 2012
Vi skal ikke stoppe for å lukte på blomstene, gutter?

Det kan fort bli en lang sesong om du velger et av storlagene i sirkuset. PCM har nemlig en enorm bredde av både sykkelløp og lag. Du har de store løpene som Tour de France, Giro d'Italia, Vuelta a Espana og Paris-Roubaix til mindre løp som Tour of Norway og Ringerike Rundt. Er du ute etter en real utfordring kan du velge et av de norske lagene - Joker Merida eller Plussbank BMC. Men ikke forvent deg å kjøre Tour de France med første.

Jeg tok det lette valget i min første karriere som sykkeldirektør, og ble sjef for Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug (Team Sky). Skyhøye krav ble slengt mot meg. Her kan man ikke hvile på laurbærene. Ikke nok med at jeg måtte klare disse målene, var det viktig å velge profilerte ryttere (Cavendish, Wiggins, Flecha osv.) til diverse ritt for å vise fram sponsorene fra en god side.

Da jeg endelig fikk lagt kabalen for sesongen, var det bare å sende rytterne ut på treningsleir i Malaysia (heldiggriser) for å få en god oppladning til årets strabaser. Sykkelutstyret ble kjøp inn, treningsopplegget til hver enkelt rytter ble lagt. Skal man lykkes i denne sporten, så må det planlegges noe forferdelig mye.

Pro Cycling Manager Season 2012
Ååååh, Champs-Élysées!

Det er ikke tvil om at PCM er et dypt spill, som bare har blitt dypere med året. Et litt forvirrende brukergrensesnitt gjør det vanskelig om du ikke har rørt denne serien før. Selv for meg som har fulgt denne serien siden 2001 var det forvirrende til tider. Managerspill er veldig avhengig av et godt brukergrensesnitt for at det ikke skal jage vekk nye spillere. Her har Cyanide Studio mye å jobbe med enda, i hvert fall om de har tenkt å legge til mange nye funksjoner.

Første løp på planen var det mindre prestisjetunge løpet Tour of Qatar. Her var det viktig med minst én etappeseier for å gjøre sponsorene glade. Det ble fikset av min spurtrakett Mark Cavendish på den aller siste etappen i seksdagers rittet.

PCM sine løp kan bli styrt på tre forskjellige måter. Enten kan du simulere løp ved å gi dine ryttere forskjellige oppgaver før løpet. Du kan ha en detaljert simulering som gir deg mulighet til å gjøre endringer når løpet foregår. Ellers kan du ta full kontroll i en 3D-modus, hvor du styrer alle dine ryttere ned til hver eneste detalj. Du velger når de må hente flere drikkeflasker, sette inn rykket eller spise sjokoladen for å få ekstra energi til et kjemperykk. Alt er i dine hender.

Pro Cycling Manager Season 2012
5 km igjen? Å herregud!

Er det én ting PCM skal ha skryt for, så er det 3D-modusen. Grafikken har blitt hevet noen hakk, grensesnittet ser bedre ut og man har virkelig full kontroll over det som skjer. Følger du ikke med kan det gå rett i dass. Det er herlig og befriende å ha så mye kontroll. Det er fint at rytterne ikke kjører gjennom hverandre lengre (i hvert fall ikke like mye), men heller venter på at det blir klar veibane før de beveger seg oppover i feltet.

Årets virkelige nyskapning er nettmodusen. Alt det gamle er kastet vekk, og inn med noe de har valgt å kalle Armada. Her har Cyanide utvilsomt hentet inspirasjon fra EAs sportstitler. Modusen er veldig likt det EA har valgt å kalle Ultimate Team. Du får utvalgt en slags kortpakke med ryttere, utstyr og andre ting. For å få et bedre lag må du tjene inn poeng, slik at du kan kjøpe andre kortpakker.

Dette er en finfin ny modus, og jeg fikk en god opplevelse. Forskjellen fra enspillerdelen er at det blir veldig mye mer rykk siden det er flere brukerstyrte lag. Dette gjør løpene til et eneste stort kaos, men legger også opp til en hel del taktikk for å ta innersvingen på de andre. Det største minuset med denne modusen er at den har helt erstattet muligheten å konkurrere mot andre lag med like egenskaper. Hvorfor fjerne noe som var så bra?

Pro Cycling Manager Season 2012
Bare pingler bruker solbriller da!

Alt i alt er Pro Cycling Manager en positiv opplevelse. Det har blitt gjort noen store framskritt, men samtidig noen steg tilbake. Lyden er like dårlig som den har vært i alle år. 3D-modusen er det store trekkplasteret, og nettdelen har både sterke pluss- og minussider. Er du fan av sykkel og spill, er dette virkelig noe for deg. Det finnes ikke noe bedre enn å spille PCM mens Tour de France står på i bakgrunnen.

7 / 10
+
Engasjerende 3D-opplevelse, fin naturgrafikk, dyp opplevelse.