De første bildene fra Gears of War: Judgment viste en mann lagt i jern. På nettet hvisket folk om at Marcus Fenix var tilbake. Skulle vi endelig få vite hvorfor han satt i fangenskap i begynnelsen av det første spillet? Eller hadde Epic planer om å lage et spill dedikert til Marcus' far? Stor ble derfor overraskelsen da vi oppdaget at det var noe helt annet.
Handlingen finner sted hele 14 år før det første Gears of War-spillet, og bare noen få uker etter Emergence Day - altså dagen da den ondsinnede Locust-rasen angrep planeten Sera og utryddet nesten hele menneskeheten. Gears of War: Judgment er altså en forhistorie til den klassiske 360-serien.
I hovedrollen finner vi ingen ringere enn Damon S. Baird, seriens selverklærte geni. I Gears of War: Judgment får vi utforske både Bairds og seriens fortid, i løpet av en tidsperiode der Baird leder enheten Kilo Squad med sin beste venn, Augustus Cole (nok en serieveteran). Kilo Squad har blitt lagt i jern og står tiltalt for handlinger de har utført i tjeneste. Brettene du får spille gjennom i Gears of War: Judgment vil dermed presenteres i form av Bairds forklaring i retten.
Det er den polske utvikleren People Can Fly som står for utviklingen - studioet bak spill som Painkiller og Bulletstorm (som også ble utviklet i samarbeid med Epic Games). De har store sko å fylle, men er det én ting People Can Fly kan, så er det action.
Samtidig forteller Epic og People Can Fly at de ikke bare har lyst til å lage nok et Gears of War-spill. Mest av alt vil de gjøre Locust skremmende igjen, og det skal være truende å slåss mot dem. Dette er selvsagt er en stor utfordring. Fans har jo faktisk kjempet mot og latterliggjort de underjordiske romvesenene i nesten seks år snart. Hvordan vil Epic løse det problemet?
Først og fremst vil de gjøre vesentlige forandringer i både gameplay og historiefortelling. Du kommer til å ha betydelig mindre helse enn i de tidligere spillene, og Locust kommer til å være enda sterkere. Det finnes ingen type fiende som faller i bakken etter et velplassert hodeskudd, og store deler av handlingen skal ta for seg det faktum at menneskene står ovenfor en skremmende og ukjent fiende. Epic forklarer at det absolutt ikke er snakk om et skrekkspill, men legger til at det vil bli flere skremselsmomenter i løpet av spillet.
Kampanjen vil være enda mer actionorientert, og ha færre filmsekvenser enn Gears of War 3. Det er strengt tatt ikke nødvendig med 90 minutter med filmsekvenser. Vi får slippe lange samtaler over radioen, og historien skal ikke bryte opp gameplayet. Dermed er det mulig å ta et dypdykk i historien hvis du ønsker det, mens resten kan konsentrere seg om å kutte romvesener i to med motorsag.
Jeg blir ikke overrasket om Gears of War: Judgment havner i salgskurven etter hvert. Det er ikke lenge siden de lanserte det "siste" spillet i serien, og nå kommer et mellomledd med en mindre kjent figur i hovedrollen. Likevel satser Epic på en stor butikklansering, fremfor å satse på en mindre, digital lansering med nedlastbart innhold. Judgment skjenker oss nemlig med en helt ny kampanje og en oppdatert versjon av spillets vanedannende flerspiller, komplett med en rekke nye moduser. Blant annet får vi en fem mot fem-modus kalt Overrun, som best kan beskrives som en blanding av Beast- og Horde-modusene vi allerede er kjent med.
For første gang i seriens historie introduseres klassebaserte roller i form av Soldier, Medic, Scout og Engineer. Alle har selvfølgelig sine fordeler og bakdeler. Scouten fokuserer for eksempel på langdistansevåpen, og kan nå ut til steder andre klasser ikke når frem til, mens Engineer kan reparere og sette ut befestninger. Medics kan gjenopplive falne lagkamerater mens soldaten kan... vel, gjett én gang.
I Overrun-modusen skal spillerne på Locust-siden prøve å ødelegge en generator, mens menneskenes lag skal gjøre sitt beste for å beskytte den. Hvert lag får begrenset med tid for å ødelegge generatoren, og målet for neste runde er å slå det andre lagets tid.
Vi ser frem til å høre mer om Gears of War: Judgment i løpet av de kommende månedene. Så langt er vi spent, men ikke helt solgt. Vi vet jo at dette sannsynligvis kommer til å bli bra, men samtidig er det også snakk om et slags mellomspill for serien. Det er kult at forskjellige klasser endelig kommer, men er det nok? Svaret får vi i starten av 2013.