I dag skal det godt gjøres å finne en person som ikke eier en mobiltelefon. Dagens telefoner er mer eller mindre konstant koblet til nettet, og all informasjonen som sendes og mottas av mobiltelefoner ligger og flyter rundt i luften. Både personlig og hemmelig informasjon er tilgjengelig for de som vet hvordan. Aiden Pierce vet hvordan.
Når vi først får møte Aiden vet vi ingenting om verken han eller Watch Dogs... men Aiden vet alt. Spesielt når det kommer til hans offer, Joseph Demarco. For å komme seg inn i galleriet der Demarco holder til, plukker Aiden opp mobiltelefonen fra lommen sin og setter all elektronikk ut av spill. Mens dørvakten prøver forvirret å finne ut hva som har skjedd, sniker Aidan seg usett inn i bygget. Der støter han på en gammel kjenning ved navn Jordy, som etter en kort samtale hvor det blir klart at Aiden planlegger å ta liv av Demarco, gir ham en pistol i et forsøk på å hjelpe til.
Inne i galleriet scanner Aiden andre mennesker ved hjelp av telefonen sin. Med så mye personlig informasjon tilgjengelig tar det ikke lange tiden før han finner en av Demarcos ansatte som tilfeldigvis gjenkjenner Aiden og advarer sjefen sin, og det viser seg at han befinner seg like utenfor galleriet. Aiden går ut for å konfrontere ham, men det er for mye trafikk. Aiden plukker nok en gang frem telefonen sin og bruker den til å få alle trafikklysene til å lyse grønt, noe som resulterer i en stor kollisjon. Men Demarco overlever kræsjen og får snart hjelp av det som ser ut til å være livvakter.
Aiden kaster seg bak en bil og sender et par dødelige salver mot vaktene. Snart er det bare Demarco igjen, og det tar ikke lange tiden før han følger sine vakter i døden. Sirenene i bakgrunnen kommer stadig nærmere, så Aiden stjeler nærmeste bil og forsvinner inn i natten. Traileren Ubisoft viste frem på årets E3 tok pusten fra de fleste, og ble av mange ansett av mange som messens høydepunkt. Men en trailer kan bare si så mye, så det er først når vi får en nærmere titt på spillet at noen skikkelig spennende detaljer kommer frem.
All informasjon er tilgjengelig for Aiden Pierce, og det betyr at han kan få all slags informasjon om alle og enhver som tusler rundt i spillets åpne verden. Alle mennesker han møter vil ha en helt egen historie å fortelle og Ubisofts manusforfattere har skrevet alle sammen. Aiden kan tjuvlytte på andres samtaler, se video fra overvåkingskameraer og hacke seg inn på alt av teknologi som er koblet opp mot internett (og i Watch Dogs fremtidsvisjon er alt knyttet til verdensveven).
Tanken fra Ubisofts side er at du skal kunne gjøre hva du vil med den informasjonen som når Aiden, og alle oppdrag skal kunne fullføres på flere metoder. Samtidig har også handlingene dine ulike konsekvenser. Uskyldige mennesker kan bli skadet, som i bilulykken Aiden forårsaket tidligere, og vi får følelsen at moralske dilemmaer kommer til å gjøre mye for handlingen.
Aiden er ikke bare en meget talentfull hacker, men når kulene begynner å suse rundt ørene på ham, beveger han seg raskt både horisontalt og vertikalt, og dette gir klare Assassin's Creed-vibber.
Ubisoft har også planer om å få øynene dine vekk fra TV-skjermen. De skal nemlig også lansere et Ipad-spill som kommer til å fungere som et supplement til hovedspillet, og gi deg muligheten til å holde styr på hva vennene dine gjør i spillet og på hvilke måter de tar for seg spillets mange oppdrag. Det er for eksempel mulig å prøve å fullføre oppdrag raskere enn dine venner. Mot slutten av demoen får vi se en liten sekvens der en annen person står på et hustak og ser ned mot gaten der Aiden befant seg for et øyeblikk siden. Ubisoft har sagt at dette er en annen spiller, og at spillere vil kunne ta del i hverandres opplevelser over nett, men de vil ikke gå i detalj når det kommer til hvordan dette vil fungere. Det er dog klart med mobilappen at utvikleren ønsker å knytte sammen forskjellige spilleres opplevelser på forskjellige måter, både med typisk flerspiller og mellom ulike plattformer.
Det er fortsatt mange detaljer som ikke ennå er kjent rundt Watch Dogs. Vi vet for eksempel ikke med sikkerhet om spillet også planlegges for lansering på nestegenerasjonskonsollene i likhet med Xbox 360, Playstation 3 og PC. Med grafikken vi fikk se under E3-presentasjonen til Ubisoft ville det vært meget overraskende hvis spillet ikke myntes mot kommende konsoller.
Det er i alle fall ingen tvil om at demoen som ble vist kjørte på en PC langt kraftigere enn dagens konsoller, og det er tvilsomt at de vil kunne takle spillets mangel på lastetider mellom utendørs- og innendørsområder. Spesielt når det visuelle nivået var så høyt. Frakken til Aiden blåser i vinden i sanntid, noe som sammen med de andre tekniske detaljene tyder på at Watch Dogs kjører med flere fysikksimulasjoner og andre visuelle effekter som krever mye ytelse fra maskinen som kjører spillet.
Nestegenerasjonskonsoller eller ikke, Watch Dogs var et av messens absolutt største overraskelser. Med utrolig imponerende grafikk, spennende hacke-system og en stor åpen verden ligger det masse potensial her, og 2013 kan ikke komme fort nok.