Electronic Arts var selvfølgelig sterkt tilstede ved årets E3 messe. Som en av bransjens absolutte mastodonter, krevde de mange nye titlene mye plass i messehallen. Med nyheter som The Sims 2, FIFA 2004, LoTR: Return of The King, Need For Speed: Underground og Medal of Honor: Rising Sun, hersker det liten tvil om at også 2004 vil bli ett innbringende år for EA. De nevnte titlene var alle preget av høy kvalitet og mer av det fansen har etterspurt. Men, en tittel undertegnede lengter spesielt etter, er SSX 3. De sublime forgjengerne begynner å dra litt på årene, men er fortsatt blant de beste snowboard spillene på markedet i dag. SSX Tricky snurrer fortsatt hyppig i maskinen min i festlige lag og det slår alltid an. Så hva kan vi da forvente oss av SSX3?
Ja, mine forventninger er skyhøye og ut fra det lille jeg har sett tror jeg neppe EA Canada skuffer. Tidligere i år snakket jeg med en EA ansatt og fortalte ham entusiastisk om min fasinasjon ved spillene og deres absolutte diggbarhet. Til svar fikk jeg da et "tjaa..." og et "Njaaa..." Vedkommende mente at spillmotoren var for gammel og at den ikke kunne presses stort lenger enn hva SSX Tricky presterte. Han var altså ikke like begeistret... Noe nedtrykt gikk jeg hjem for å lege mine sårede følelser. Dette kunne da ikke stemme!?! Og neisåvel det gjorde det heller ikke! SSX 3 skilter med en splitterny grafikkmotor og det ser ganske enkelt vanvittig bra ut. De screenshotta som har frekventert på nettet i det siste er tatt fra den demoen som ble vist på E3 og noen av de ser dere her. Den tegneserie-aktige og silikonifiserte grafiske stilen er beholdt og heldigvis er også humoren intakt.
EA Canada har brukt nesten 2 år på å jobbe seg dit de er i dag. Mye av tiden har gått med på å lage den nye motoren, men EA kjenner sitt publikum så det har også vært stor fokus på å viderutvikle gameplayet og tilføye en rekke nye gamemodes og features. Det finnes naturligvis en rekke nye triks og såkalte übertriks. I tillegg har utviklerne inkludert triks som "hand plant" (håndstående) og de nye "board press" triksa vil la deg kunne fortsette comboer i en evighet, a la det vi kjenner fra Tony Hawk spillene. Vi ble også fortalt at det oppfordres til utforskning i SSX 3. Alle banene skal kunne kjøres fritt og man kan velge å kjøre sin helt egen løype ned fjellet. Nye game modes som Race, Big Air, Slope Style og Super Pipe byr på en rekke forskjellige utfordringer og selvfølgelig er også freeride inkludert denne gangen. Seks av de mest populære karakterene vender tilbake i tillegg til 4 helt nye. Blant annet kan du nå spille som tolvåringen Griff, eller svensken Viggo.
Utvikleren ønsker også gi deg en så personlig opplevelse som mulig og de har derfor implementert en ganske omfattende features for individuell tilpasning av karakterene. Musikksiden brifes det også med og kjente band som Queens of the Stone Age og N.E.R.D. bidrar med låter. Alt kulminerer med at du i prinsippet skal kunne spille slik du selv ønsker og komme deg videre i spillet på din helt egen måte. Som prikken over i’en kan du også redigere dine egne spillelister med musikken. Forhåpentligvis støtter Xbox versjonen muligheten til å spille av de låtene du har lastet inn på harddisken, men på PS2 og NGC versjonene kan man nok bare velge blant de låtene som er inkludert i spillet.
Dessverre var det en ganske kort presentasjon på E3 messen, men fortvil ei! Vi har en "date" med EA Canada i juli og vil fortelle mer om SSX 3 i August nummeret av GR Magasinet. Enn så lenge ser alt ut til å leve opp til forventningene og vi gleder oss til å traktere fjellene i høst.