Norsk
Gamereactor
forspill
SSX 3

Preview - SSX 3

Det er gått to år siden sist vi fikk noe nytt i serien og endelig er tredje kapittel på vei...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

I 2000 lanserte EA sin nye BIG label. EA BIG skulle stå for en rekke sportstitler som ga spilleren en spillopplevelse man aldri hadde sett maken til. Med stor suksess var SSX lanserings tittelen for BIG labelen og siden har vi blitt traktert med titler som NBA Street 1 og 2, Freekstyle og Shocks. Få av spillene har klart å tangere SSX’s fengende gameplay, bortsett fra "remix" utgaven SSX Tricky, som forbedret spillet på mange måter. Det er gått to år siden sist vi fikk noe nytt i serien og endelig er tredje kapittel på vei (selv om det aldri ble sluppet noen reell toer...)

HQ

EA Canada er stedet der bl.a. FIFA og SSX spillene blir til, så når vi ble invitert over dammen for å få en eksklusiv smugkikk lot vi oss ikke be to ganger. Ved første øyekast ligner SSX 3 sine forgjengere, men illusjonen brytes så snart man setter seg ned med spillet. Selv om det, selv i dag, er pent lite å utsette på grafikken til de forrige spillene, er faktisk SSX 3 et meget imponerende skue. Karakteranimasjonene er tredoblet, polygonantallet er økt betydelig og omgivelsene er virkelig levende. Men her er det mer enn grafikken som er nytt - mye mer!

GTA seriens fokus på et åpent gameplay har satt sitt preg på såvel utviklere som gamernes preferanser. SSX 3 vil i stor grad også inneholde dette. Borte vekk er alle menyer og i stedet slippes du rett ut i bakkene. Nå velger du i stedet hva slags race du vil kjøre ved å kjøre gjennom forskjellige porter i løypene. Portene byr på forskjellige utfordringer som Big Air, Slopestyle, Race og selvfølgelig Free Ride modusen. Fjellet er denne gangen delt opp i tre forskjellige Peaks (fjelltopper), som byr på meget forskjellige løyper. Man er heller ikke nødt til å kjøre en løype rett ned, men oppfordres derimot til å utforske omgivelsene. Rundt omkring på de forskjellige Peak’ene er det nemlig gjemt en rekke forskjellige små utfordringer. Disse kan f.eks. være å komme seg ned en Big Air bakke på under 10 sekunder - hvilket betyr at du må unngå hoppene og heller finne den raskeste veien ned. Alle beståtte utfordringer (og triks) belønnes nå med penger. Pengene kan du bruke på å kjøpe nytt utsyr o.l., men også til å kjøpe deg et pass til neste Peak.

Hver Peak har nå også en Boss som må beseires. Bossene er representert ved en av spillets andre karakterer som innehar forskjellige rekorder på de enkelte Peak’ene. Gjennomfører du noen gode runder vil du bli utfordret av bossen og deretter må du ganske enkelt knuse ham/henne i et race om poeng eller tid. Etterhvert vil det også være mulig å knytte sammen de forskjellige Peak’ene til en eneste lang bane. Vi ble fortalt at den lengste banen, som starter på toppen av Peak 3 og fortsetter helt ned til foten av fjellet, vil ta en drøy halvtime å gjennomføre! Tidligere nevnte jeg at omgivelsene nå var levende, og det mente jeg bokstavelig. Produsenten av spillet, Larry LaPierre, beskriver det som om de forskjellige Peak’ene har forskjellige personligheter - noe vi fikk demonstrert i detalj. De forskjellige Peak’ene vil ha noen uregelmessige elementer i form av diverse naturkatastrofer, forskjellig vær o.l. Elementer som fallende trær, snøras og regelrette stormer vil påvirke løypene. Disse elementene kalles Danger Zones og er som sagt uregelmessige og vil forekomme tilfeldig fra gang til gang. I tillegg blir de hissigere og voldsommere jo høyere opp i fjellet du er. Kjører du f.eks. gjennom en snøstorm med sterke sidevinder, må du hele tiden kompansere med motvekt for ikke å bli klint inn i trær og steiner langs løypa. Utrolig fett! Til hjelp i spillet har du en "in-game" håndholdt enhet, som vil fortelle deg om du nærmer deg en danger zone. Du vil da få et valg - Vil du f.eks. unngå snøraset fullstendig, eller vil du velge å kjøre nære det og dermed tjene fett med grunker - hvis du slipper uskadd unna naturligvis.

Noe av det jeg absolutt elsker ved SSX spillene er über triksene. Disse er naturligvis med denne gangen også- i fleng. Man har nå tre forskjellige typer über triks; de vanlige über triksene som kan trigges når boost-meteret ditt er fullt, rail über triks som kun kan utføres mens du gjennomfører en rail og til slutt super übertriks, som kan utføres når du har utført nok av de andre über triksene i et løp. EA Canada har også inkludert et såkalt "wipeout recovery system" som gjør at man kan ta seg inn igjen hvis man tryner. Dette går på bekostning av din oppbygde boost, da du må trykke gjentatte ganger på boostknappen, for å rette deg opp igjen. I multiplayer har spillet også en del nytt å by på. Man kan f.eks. skreddersy et multiplayer spill, med det Larry kalte "bragging rights". Du kan f.eks. utfordre en kompis og si "OK. Jeg kjører mot deg, men jeg slår av min boost", eller gi motspilleren et forsprang på 5 sekunder - alt etter hvor grym du føler deg i bakken. Dette vil forøvrig også kunne gjøres i singleplayer, under quickrace, men er først og fremst myntet på kompis-brifing i MP.

Dette er en annonse:

I tillegg kommer selvfølgelig online delen av spillet. Inntil nylig var det fare for at vi ikke ville få noen online feature her i Europa, men heldigvis er dette nå inkludert igjen. Som med alle andre av EA’s titler er det bare PS2’en som vil være online kompatibel, men for de som lurer er EA i løpende forhandlinger med Microsoft om online kompatibilitet også for Xbox, men dette vil ikke inkluderes i noen av EA’s titler i år. Til gjengjeld ser både Xbox og NGC versjonene av SSX 3 en smule bedre ut en PS2 versjonen, hvor Xbox versjonen er den klart peneste.

Grunnet de mange nyhetene er også kontrollen forandret en smule her og der. Man trenger ikke lenger trykke på noen knapp for å raile, men man må bare sikte seg inn på en veltet trestamme eller et gjerde, mens den gamle rail-knappen nå gir deg et hand-plant triks i stedet. I tillegg er det nå mulig å lenke sammen lenger comboer, ved å enten lene seg fremover eller tilbake på brettet - akkurat som med manuals i Tony Hawk spillene. Dette gjøres med den høyre analogstikken, hvilket igjen har ført til at slossing og dytting med andre karakterer nå er flyttet frem til skulderknappene. Denne vennskapsknusende featuren er også en smule modifisert. Denne gangen må man nemlig holde knappen inne for å bygge opp nok kraft i slaget, til at motstanderen går overende. Dette gjør samtidig at man nærmest annonserer hva man planlegger, noe som igjen åpner for at motstanderen kan parere slaget. Klare han dette vil du faktisk tryne selv, så det gjelder å planlegge angrepene sine godt.

Jeg kunne fortsatt å utrede om dette spillet i timesvis, men nå har man som kjent begrenset plass i et trykt magasin. Derfor runder jeg av med å oppsummere de tiltakene jeg ikke har plass til å utdype ytterligere, men når artikkelen postes på nettsidene våre vil den være noe lenger og du vil også kunne laste ned en videoreportasje og fete in-game filmer. I alt vil det finnes 10 karakterer i spillet, hvorav 4 er nye. Enda flere (gamle kjenninger) vil kunne åpnes etter vel overståtte utfordringer. Detaljgraden på de forskjellige snøtypene er enorm og de forskjellige typene vil også påvirke hvordan du må spille. Det finnes over 150 skjulte utfordringer rundt omkring på fjellet. Det er over 300 forskjellige ting man kan kjøpe og utstyre karakteren sin med. Et musikkspor stappfult av kjente navn som Chemical Brothers, Fatboy Slim, Queens of The Stoneage og ikke minst Röyksopp. Muligheten til å sette sammen din egen play-liste i spillet (det er ennå usikkert om man vil kunne laste inn egne låter i Xbox versjonen).

Kort sagt er jeg meget imponert og er overbevist om at SSX 3 vil kreve sin ubeskjedne bit av livet mitt når det slippes i midten av oktober. Absolutt en av årets feteste ekstremsport spill, som muligens kun kan utfordres av en viss Hr. Tony Hawk.

Dette er en annonse:

Relaterte tekster

0
SSX 3Score

SSX 3

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

SSX serien har uten tvil vært en stor suksess og nå kommer spillet endelig på GameBoy Advance.

0
SSX 3Score

SSX 3

ANMELDELSE. Skrevet av Lars Petter Svendsen

Det har gått en stund siden vi har sett noe nytt på denne fronten, men nå har endelig SSX 3 kommet ut.

0
Preview - SSX 3

Preview - SSX 3

FORSPILL. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Det er gått to år siden sist vi fikk noe nytt i serien og endelig er tredje kapittel på vei...

0
SSX 3 online i Europa på PS2

SSX 3 online i Europa på PS2

NYHET. Skrevet av Rasmus Berg

Ikke nok med at SSX 3 kommer til å inneholde masse fornyelser, men EA melder i dag om at det blir mulig å spille det online. Så det er bare å begynne å øve og kaste seg ut i puddersnøen.

0
Preview - SSX 3

Preview - SSX 3

FORSPILL. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

SSX Tricky snurrer fortsatt hyppig i maskinen min i festlige lag og det slår alltid an. Så hva kan vi da forvente oss av SSX3?

0
Ferske SSX 3 screenshots

Ferske SSX 3 screenshots

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

EA har sluppet en bunke nye skjermdumper fra GameCube versjonen av SSX 3. Kom inn og se hvordan den splitter nye grafikkmotoren tar seg ut!

0
SSX 3 - Ferske screens og info!

SSX 3 - Ferske screens og info!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

EA slapp i går den første infoen om deres kommende SSX 3, i tillegg til noen ferske ingame screens fra PS2, NGC og Xbox. Vi har alt her inne! NB! Oppdatert med flere screenies!



Loading next content