Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield: Vietnam

Preview: Battlefield Vietnam

GameReactor følger Ho Chi Minh-ruten dypt inn i Vietnams jungel og møter de dyktige utviklerne hos Digital Illusions.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

2002 ble et fantastisk år for fans av den virtuelle krigsføringen - utgivelsen av Battlefield 1942 tok verden med storm og siden da har online gaming aldri vært helt det samme. I det siste har utviklerne beæret oss med Road to Rome og Secret Weapons of World War II. To glimrende utvidelser som ekspanderte det allerede glimrende Battlefield-universet. Herligheten stoppet heldigvis ikke der ettersom en verden av talentfulle entusiaster utviklet mods til BF1942. Ikke minst Desert Combat vekket begeistring med et utrolig gjennomført konsept hvor konfliktene i Midt-Østen var utgangspunktet. En mindre kjent, men nesten like gjennomført mod er Eve of Destruction som iscenesetter Vietnam-krigen iført Battlefield-klær. Det skal heller ikke herske noen tvil om at utviklerne av det originale spillet har kikket grundig på mod-skapernes arbeid før de selv gikk i gang med Battlefield Vietnam (BV). Igjen kaster Digital Illusions seg ut i en sjanger hvor andre før har forsøkt seg, deriblant tjekkiske Illusion Softworks i form av spillet Vietcong. Spillet visste seg å være en middelmådig affære og folk mistet fort interessen, men svenske Digital Illusions spås å kunne vise oss hvordan et spill basert på Vietnam-krigen virkelig skal utformes.

GameReactor har sett nærmere på en tidlig versjon av Battlefield Vietnam som temamessig bringer oss inn i en dyster periode av Amerikas historie. Filmer som Platoon og Full Metal Jacket har gitt oss et godt bilde av datidens grusomheter, men til tross for at spillet er basertt på de samme hendelsene, skildres det allikevel på en ikke fullt så dyster måte. Selvsagt består de to partene av USA og den nordvietnamesiske hæren (NVA), som kjemper mot hverandre i en av historiens mest kontroversielle konflikter. Det holdes fortsatt fast ved de fire karakterklassene vi kjenner så godt fra BF1942; assault, engineer, heavy weapons og sniper, men i BV er det kommet med en ny godbit også. Ikke bare er klassene blitt mer varierte og har flere ting til disposisjon, men spilleren har også muligheten for å velge mellom to underklasser. Velger man f.eks. assault-klassen har man valget mellom en Mossberg-shotgun og en M16-rifle. NVA-varianten av assault-klassen har lignende valg og totalt sett er det mye større muligheter for å finne en nisje som passer ens spillestil perfekt. Veldig lik siste års Return to Castle Wolfenstein: Enemy Territory har engineer-klassen i BV en transportabel morter som kan monteres opp etter ønske - den serverer en skikkelig "trøkk seksten" når granater banker ned i fiendens stillinger, men samtidig er man umobil og synlig for motstanderne. I et slikt tilfelle er det ikke uvanlig at et sniper-skudd gjør ende på ens militære karriere som kanonkonge, og sniper-klassen er absolutt en av de farligste klassene i spillet. Dette skyldes ikke minst de grafiske forbedringene i form av gress og krattskog som får Vietnam til å virke veldig naturtro. Sniperen er pakket inn i blader og gresstrå som gjør at han kan velge ut og eliminere sine mål, men denne kamuflasjen er også hans akilleshæl siden det er et vell av ting fiendene kan gjemme seg bak også.

På den grafiske fronten har det skjedd en hel haug. De åpenlyse forbedringene i banene finnes i form av gress og busker og som er de mest i øynefallende, men brukerflaten og animasjonene har også gått et steg i riktig retning. I denne utgivelsen er det også grafiske indikatorer for erobringen av flaggene, hvor en tidsindikator viser den nødvendige tiden dine soldater må stå nær fanen. Gameplaymessig er dette aspektet ytterligere endret, da erobringstiden er mye raskere, desto flere soldater som er i zonen - dette oppfordrer selvfølgelig til teamplay og forhindrer også det velkjente problemet, hvor en enkelt fiendtlig soldat kunne løpe rundt på den motsatte siden av f.eks. Wake Island og knabbe alle flaggene. Likeledes er det innført en visuell indikator for ammunisjonsforbruket, som absolutt er veldig nyttig i pressede situasjoner. Utviklernes opparbeidede erfaring via de foregående titlene skinner tydelig igjennom og de grafiske elementene og animasjonene er polerte og imponerer, selv om det bare er en tidlig versjon vi sitter med.

Digital Illusions gjorde det tidlig klart i utviklingen, at BV ville ha stor fokus på infanteri og i det hele tatt kampene på bakkenivå. Alle dere Battlefield-piloter og sjåfører kan også puste lettet ut, siden det er masse kjøretøyer til rådighet, hvis man ønsker å spre død og ødeleggelse på andre vis enn til fots. De tidligere fremkomstmidlene er erstattet av Vietnam-krigens karakteristiske Huey-helikoptere, kanonbåter, Phantom - og MiG-fly etc. Arsenalet er omfattende og de mange flyene/kjøretøyene passer godt inn i spillet på de forskjellige banene uten å ta for mye overhånd. Helikopterne og flyene er meget potente når de overdynger slagmarken med alt i fra raketter til napalm, men heldigvis kan de ikke oppnå den samme dominansen som i BF1942. Dette p.g.a. fotsoldatenes mange muligheter for å gjøre kort prosess av "himmelske" fiender. Dette i form av varmesøkende missiler og andre virkningsfulle instrumenter. En absolutt kuriositet må sies å være NVA’s scooter, som utover å være et humoristisk innslag i mange situasjoner, faktisk er ganske brukbar når det handler om å fleske forbi fiendtlige tropper i fart. Mobile spawnpoints er også å finne på de fleste banene og muligheten til å starte fra en båt åpner igjen muligheter for nye taktikker, samme kan sies for Chinook-helikopteret som fort kan transportere tropper tvers over banen.

Vietnam-krigen er konflikten alle elsker å hate, men vi her i redaksjonen kan neppe forestille oss annet enn at Battlefield Vietnam vil bli årets store hit på landets netcaféer, hjemme på gutterommene og ikke minst på LAN-parties. Et gjennomført og velfungerende gameplay, med enda flere muligheter og forbedret grafikk, ser ut til å være et skuddsikkert konsept. Men ingen ting er sikkert før vi ser hvordan gamere verden over hilser spillet velkommen - men det er da også nesten påbudt å stå klar med åpne armer. Tittelen er satt til utgivelse i mars måned og GameReactor vil naturligvis holde utkikk etter "Charlie", helt til den endelige versjonen faller ned i postkassen - 2004 bli enda et mektig år for online gaming. "GameReactor loves the smell of napalm in the morning".

Dette er en annonse:

Relaterte tekster

9
Battlefield VietnamScore

Battlefield Vietnam

ANMELDELSE. Skrevet av Vegar Beide

Endelig slipper Digital Illusions og EA en vaskeekte oppfølger til superhitten Battlefield 1942. Vi har blitt med på raid i jungelen!



Loading next content