Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Pokkén Tournament

Pokkén Tournament

Det er nesten overraskende at et konsept som på papiret fungerer så godt har tatt så lang tid. Velkommen til Pokémons svar på Tekken: Pokkén Tournament!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Som guttunge hadde jeg en drøm. En drøm om å se et avansert Nintendo-spill hvor man gikk rundt i vidåpne landskap og hvor Pokémon slåss mot hverandre så busta føyk, ikke helt ulikt det man kunne se i anime-serien. For all del, jeg var kjempeglad i spillene (og er fortsatt fan), men tanken på et mer actionorientert spill hvor monstrene slåss i et mer åpent miljø og bevegde seg fritt var et konsept jeg aldri klarte å slå helt fra meg. Pokémon Stadium-spillene forsøkte, men kom liksom aldri i nærheten av det jeg ville ha.

Nesten tjue år senere kan det endelig se ut til at noen i The Pokémon Company har lyttet til ønskene mine. Greit nok, jeg må fortsatt vente på det vidåpne landskapet, og drømmen om et Pokémon-spill på linje med Xenoblade Chronicles X eller lignende er og blir en drøm, men nå kommer omsider spillet hvor Pokémonkampene er langt mer åpne, actionorienterte og levende. Velkommen til Pokkén Tournament.

Pokkén Tournament
"Charizard, jeg velger deg!"

Pokkén Tournament er, som navnet kanskje avslører, et konsept hvor elementer fra Tekken-spillene møter Pokémon-universet. Her skal monstrene møte hverandre på en kamparena og kjempe mot hverandre med slag, spark og spesialangrep til motstanderens helsemeter er tomt.

Dette er en annonse:

Det første som møter meg er et relativt positivt førsteinntrykk. Jeg møtes av en vakker og levende grafikk med mange detaljer. Pokémonene har aldri vært så flott skildret som i dette spillet, hvor man nærmest kan telle hvert pelshår på Lucario og skimte cellestrukturen i vingene til Charizard. Det er særlig i bakgrunnene man finner de små og artige detaljene. Det går opp for deg hvor gjennomført spillets miljø er når man ser en Magnemite sveve i lufta med et kamera under seg, hvordan Hitmontop driver med breakdance på et fortau eller hvordan Wobbuffet holder fast i noen heliumsballonger og svever likegyldig over bakken.

HQ

Spillet inneholder dessuten ikke rent lite humor, og det er tydelig at man har hatt det moro med å slenge inn en hel del nonsens i spillet kun for moro skyld. Eksempelvis er det mye moro å finne i åpningsreplikken du kobler til avataren din og som dukker opp hver gang du går inn i en kamp. Setninger som «Pull in all the Magicarp!», «I'm the best ... I hope» og ikke minst «Muscles are made of Machamp, not the other way around!» gjør sitt for å trimme lattermusklene underveis.

Pokkén Tournament
Pokkén Tournament har langt mer åpne, levende og actionfylte kamper enn det vi ellers er vant med fra Pokémon-spillene.
Dette er en annonse:

Vakkert utseende har imidlertid lite å si dersom spillet ikke er moro. Og der kan jeg trøste alle som tenker å skaffe seg spillet: Ja, det er moro. Faktisk mer moro enn jeg hadde trodd i utgangspunktet.

Pokkén Tournament henter som sagt mange inspirasjonskilder fra Tekken-spillene, men kjører samtidig sin egen greie. Antallet angrep og knappekombinasjoner per Pokémon er betraktelig mindre og enklere enn det man vanligvis finner i kampsportspill. Dette gjør at spillerens handlinger langt sjeldnere reduseres til ren knappemosing enn det en ellers er vant til.

Spillet satser i langt større grad på et visst element av strategisk tenkning gjennom slåsskampens gang, og formidler dette hovedsakelig gjennom to kanaler: Angreps-triangelet og fase-skiftet.

Det er nemlig ikke slik i Pokkén Tournament at Blaziken har en umiddelbar fordel over Sceptile bare fordi den ene er ild-Pokémon og den andre er gress. Noen vil selvfølgelig savne dette, men når man kun kjemper med ett monster per kamp forstår man at dette aspektet ved spillene må ofres. Forskjellen mellom Pokémonene handler først og fremst om styrke, hurtighet og bevegelsesmønster, ikke hvilken klasse de hører hjemme i. I stedet har spillet en angreps-triangel basert på et klassisk stein-saks-papirmønster, altså ikke helt ulikt våpensystemet i Fire Emblem-spillene. Normale angrep er sterke mot gripeangrep men svake mot kontring, kontring er sterkt mot normale angrep men svakt mot gripeangrep og så videre. Evnen til å lese motstanderens bevegelser og respondere kjapt ut ifra dette vil være avgjørende for den som vil bli god i Pokkén Tournament.

HQ

Det andre elementet ved kampene i Pokkén Tournament som skaper dens særpreg er fase-systemet. Når man befinner seg i en kamp skifter man nemlig mellom to faser. Man åpner hver kamp i Field Phase, hvor man beveger seg fritt og åpent på den tredimensjonale arenaen og forsøker å nærme seg motstanderen. Når man så får inn noen solide slag mot motstanderen trer man inn i Duel Phase. Denne delen av kampene er mer todimensjonal og minner om mer tradisjonelle kampsportspill. Det er også i denne fasen man serverer (og mottar) mest skade. Det kontinuerlige skiftet mellom de to fasene gjør at man må tenke strategisk for hvordan man tilnærmer seg hver av dem. Sånn sett er ikke Pokkén Tournament helt blottet for de enkle og engasjerende strategiske elementene vi ofte kobler med Pokémon.

På toppen av dette supplerer man med support-Pokémon og noe som kalles Synergy Burst. For hver kamp kan man utstyre seg med et sett bestående av to støtte-Pokémon man kan påkalle underveis i kampen for å gi deg en angrepsbonus eller forstyrre motstanderen. Synergy Burst er på sin side en slags super-modus man aktiverer når måleren som viser synkroniseringsnivået mellom trener og Pokémon er på maks. Med Synergy Burst aktivert kan monsteret ditt gjøre ekstra stor skade, ikke minst hvis den får inn et ekstra kraftig Burst Attack, som kan ta rundt 30 til 50 prosent av motstanderens helse.

Får man flyten til å sitte, lover jeg deg et spill med mye god action og nervepirrende kamper. Dette gjelder selvfølgelig aller mest når man bryner seg mot faktiske menneskelige motstandere, både lokalt og over nett, men også maskinen gir deg noen reale kamper underveis.

Pokkén Tournament
I spillet skifter man mellom Field Phase og Duel Phase, hvor man forårsaker mer skade i sistnevnte.

Hadde det bare stoppet der, hadde alt vært såre vel. Dessverre har Pokkén Tournament flere ankepunkter, og de er ikke rent små heller.

La oss begynne med det første og mest åpenbare: Utvalget av slåsskjemper. Man begynner spillet med fjorten monstre. Etter hvert kan man øke dette til seksten, forutsatt at man kjøper det fysiske eksemplaret av spillet nokså tidlig og får med seg amiibo-kortet til Shadow Mewtwo. Dette er latterlig lite, men det verste er at man på tross av det begrensede antallet har valgt å introdusere to versjoner av to av monstrene, henholdsvis Mewtwo og Pikachu. Fans av den lille elektriske rotta vil nok fryde seg over Pikachu Libre - en tyngre, tregere og sterkere variant av Pikachu - men med så få slåsskjemper til å begynne med burde utviklerne heller fokusert på å skape mer mangfold og variasjon. Dette kan selvfølgelig endres på i ettertid ved hjelp av gratis DLC (noe Nintendo har vært flinke på det siste året), men det hjelper ikke stort ved lansering.

Opplæringsdelen er heller ikke stort å skryte av. For all del, den får formidlet det viktigste, men man møtes av et vell av informasjon som burde vært formidlet på en mer pedagogisk måte, ikke minst når man tenker på mange yngre sannsynligvis vil sette seg ned med spillet. Legg til at din personlige trener Nia har tidenes tammeste stemmeskuespill, og lidelsen er et faktum.

Både lokal flerspiller og online-delen fungerer godt per i dag, men det savnes en turnerings-modus i den lokale flerspillerdelen. Jeg ser for meg at turneringsmodus fort kunne slått an i diverse venneflokker rundt omkring, men nå må det altså gjøres manuelt.

Alt dette kan man lære seg å leve med, eller det kan bøtes på med mer innhold senere. Da er det langt verre å gjøre noe med kontrollsystemet, ikke minst i den lokale flerspillerdelen. Det er meget tydelig at Pokkén Tournament ble utviklet for arkademaskiner, noe som også gjenspeiles i det enkle kontrollsystemet. På arkademaskinene valgte utviklerne å lage spillet med en D-pad, ikke styrespake. Dette har de ikke gjort noe med for å kompensere for at spillet nå lanseres til Wii U. Man kan alltids bruke styrespaken, men man merker umiddelbart at kontrollen blir langt mindre presis og unøyaktig. Resultatet er at man fort går over til å bruke D-padden. Nintendo og The Pokémon Company har svart på problemet med å gi ut en egen Pokkén-kontroll, som verken ser vakker ut eller strengt tatt løser problemet. Det holder ganske enkelt ikke mål. Her burde det vært gjort langt større finjusteringer før spillet ble lansert.

HQ

Spiller man lokal flerspiller, må man dessuten forberede seg på at den ene spilleren får spille på TV-skjermen, mens den andre må ta til takke med å se på GamePad-skjermen for å få like god kontroll. At spillere skal forskjellsbehandles på den måten føles urettferdig og lite gjennomtenkt, selv om det til en viss grad er forståelig: Skiftet mellom Field Phase og Duel Phase i kampens hete gjør det vanskelig for to spillere å benytte samme skjerm.

Pokkén Tournament
Oppnår man Synergy Burst kan man fort forårsake den ekstra skaden man trenger for å snu kampen

Pokkén Tournament har mye lovende ved seg, og langt på vei innfrir det drømmen om et mer action-orientert Pokémon-spill med fokus på kamp snarere enn rollespill. Det er enkelt å lære og bruker ikke langt tid på å engasjere, og er sannsynligvis den beste spin-off-tittelen vi har sett fra Pokémon på en god stund. Samtidig er det ikke å stikke under en stol at spillet har en rekke problemer som bør løses før en oppfølger lanseres. For en oppfølger både regner jeg med og håper at kommer en gang i fremtiden - konseptet er for kult til å la være.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Endelig et Pokémon-spill med litt action, lett tilgjengelig og samtidig krevende å mestre, skiftet mellom Field Phase og Duel Phase skaper dynamikk og strategisk element, overraskende lite knappemosing, detaljert grafikk, mye humor.
-
For lite med 16 Pokémon, bruken av GamePad-skjermen under lokal flerspiller, horribelt stemmeskuespill, lite pedagogisk opplæringsdel, ikke spesielt tilpasset Wii U-håndkontrolleren, ingen lokal turneringsmodus.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

6
Pokkén TournamentScore

Pokkén Tournament

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Det er nesten overraskende at et konsept som på papiret fungerer så godt har tatt så lang tid. Velkommen til Pokémons svar på Tekken: Pokkén Tournament!

0
Ny figur til Pokkén Tournament avslørt

Ny figur til Pokkén Tournament avslørt

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Pokkén Tournament har blitt en stor suksess for Bandai Namco og Nintendo, noe som har resultert i bred støtte siden lanseringen i mars med nytt innhold og forbedringer....



Loading next content