Pokémon Super Mystery Dungeon

Pokémon Super Mystery Dungeon

Å fange dem alle er en tidkrevende tålmodighetsprøve i dette Pokémon-sidesporet, som overhode ikke lever opp til hverken "Super"- eller "Mystery"-delen av tittelen...

Pokémon-merkevaren er best kjent for hovedspillene (og kosedyr), men den har faktisk tatt noen betydelige, risikable sidespor gjennom årene, blant med Pokémon Conquest og den nokså ukjente Mystery Dungeon-serien. Selv om sistnevnte serie har blitt oversvømt av negative anmeldelser, fortsetter Spike Chunsoft med å pumpe ut nye Mystery Dungeon-spill i store mengder. Denne gangen har de til og med føyd til en selvsikker "Super" i tittelen. Før jeg startet med dette spillet var jeg innstilt på å "fange dem alle", men etter å ha lidd gjennom Super Pokémon Mystery Dungeon i altfor mange timer har jeg en annen melding til Spike Chunsoft og Nintendo. Det kan de bare glemme!

Pokémon Super Mystery DungeonPokémon Super Mystery Dungeon

Spillet starter med noen tilfeldige spørsmål til deg, som en slags personlighetstest. Hensikten er å prøve og matche deg med én bestemt Pokémon. Når du har svart på spørsmålene, velge spillet ut en Pokémon for deg, men hvis du ikke er fornøyd kan du heldigvis si "nei" og velge selv blant de 20 inkluderte figurene. Spillet trodde at jeg ville være Piplup, noe jeg var fornøyd med, selv om jeg egentlig aldri skjønte hvorfor svarene på spørsmålene matchet meg med akkurat ham.

Til forskjell fra hovedserien, som har et ganske høyt tempo, er Super Pokémon Mystery Dungeon et veldig treg spill. Etter et par minutter jeg holdt bokstavelig talt på å sovne foran 3DS-skjermen. Brorparten er satt til Serena Village, som er en ganske koselig og fargerik Pokémon-bygd, og det er her alle mellomsekvenser utfolder seg. Dessverre er dialogene lange og kjedelige. Derfor tok det ikke lang tid før jeg simpelthen begynte å klikke meg så fort som mulig gjennom de ulidelige lange snakkeboblene, mens jeg forsøkte å unngå et nervøst sammenbrudd.

Utenfor dialogene er dessuten ting bare marginalt bedre. Spillet er delt inn i ulike dager (kapitler), og man skal legge lista veldig lavt for å kunne påstå at man får noen utfordringer gjennom uken. Selv om jeg digger Pokémon ellers, klarer jeg bare ikke å engasjere meg her. Grottene oppleves som kjedelige, søvndyssende og umotivert designet. Spike Chunsoft har igjen gått for et Roguelike-lignende eventyr, som baserer seg på nøyaktig de samme premissene som tidligere Mystery Dungeon-titler. Det vil si utforsking og lite annet, fortrinnsvis av triste og tomme huler.

Mellom disse hulene dreier det seg i praksis mest om transport. Sakte transport. Faktisk har jeg sjelden opplevd et mer umotivert og monotont spill enn Super Pokémon Mystery Dungeon. Når jeg har jobbet meg gjennom en hule følger vanligvis flere grotter av samme kaliber, og ofte føles det ut som om Spike Chunsoft bare hadde lagt på en ny bakgrunn og ommøblert bittelitt på plasseringen av fiender og gjenstander. Denne mangelen på variasjon er spillets aller største problem.

Når det gjelder kampsystemet har utviklerne laget noe som fungerer, men det er ikke spesielt spennende. Når jeg møter en fiende trenger jeg nemlig bare å hamre løs på en av knappene, og vedkommende vil til slutt gi tapt. Det er sjelden jeg trenger å holde øye med helsen min, ettersom kampene er over feiende fort, uten at fiendene klarer å skade meg nevneverdig. Straks en kamp er over fylles helsen din uansett opp automatisk, slik at man er fulladet frem mot neste oppgjør. Nei, utfordrende kan man på ingen måte si at Super Pokémon Mystery Dungeon er. Jeg forstår at dette er et spill laget primært for den yngre garde, men her undervurderer utviklerne likevel sitt publikum med en alt for enkel og alt for ensidig struktur.

Som du skjønner er jeg ikke videre imponert, men Pokémon Super Mystery Dungeon har i hvert fall noen positive sider. Grafikken har den koselige sjarmen Pokémon-serien er forbundet med, og tidvis er dette nok til gjøre noen av områdene man besøker sånn halvveis interessante. Dessuten treffer musikken midt i blinken for Pokémon-frelste ører som mine.

Likevel vil jeg ikke kalle Pokémon Super Mystery Dungeon er godt spill. Absolutt ikke. Det er ikke uspillbart søppel, men det er heller ikke noe som frister det spor til gjentagelse. På toppen av det hele har ikke Mystery Dungeon-serien utviklet seg et fnugg på flere år, men faktisk heller tatt noen skritt tilbake. Nei, spill heller noe fra hovedserien!

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+