Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler

Playstation 4: Dette fikk vi se

Gamereactor var på plass i New York under Sonys etterlengtede avsløring av Playstation 4, tjenestene, spill og håndkontroller. Jonas oppsummerer de to timene i salen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ja, det var virkelig lenge siden sist. Star Wars: Episode III rullet på kinoene. Orkanen Katrina herjet i New Orleans, og Johannes Paul gikk over til den andre siden. Og på E3-messen viste Sony fram en ny, stasjonær konsoll. Året var 2005, og Sony-fansen fikk et glimt av fremtiden - en fremtid som skulle bli til nåtid, og deretter vare i mange år.

Åtte år senere sitter drøyt tusen (eller tusen drøye?) spilljournaliste i lokalene til Manhattan Center og fikler med smarttelefoner og bærbare PC-er foran den konkave scenen med krummede skjerm i bakkant - prydet av veldig mye blått og en Playstation-logo. Så er det klart. Sony Playstations hovedmann dukker opp, og begynner sitt innlegg.

Playstation 4: Dette fikk vi se
Kalde journalister i kø utenfor Manhattan Center. Alle lengter etter å komme inn i varmen og få høre om Playstation 4 - for det var ikke noe tvil om den saken. Den skulle annonseres.

De sier at de har nye mål for PS4 som plattform. Ingenting skal komme mellom dem og spilling. Vi skal få ta del i en større, og mer fleksibel verden. Det er store, men også ganske vage ord. Vi får et glimt av maskinvarens spesifikasjoner, men må se langt etter detaljene. Playstation 4 skal ligne på PC i arkitekturen, og det skal bli enklere å programmere til den. En forbedret GPU, og 8 gigabyte i «unified memory» skal gjøre hele opplevelsen bedre.

Dette er en annonse:

Akkurat når folkemassen var mette på uklare smakebiter om maskinvaren, så dro Sony opp noe mer relevant av hatten: Den nye Dual Shock, og den lignet veldig på modellen som allerede hadde blitt lekket. Blant nyhetene fantes det en Share-knapp som skal la oss dele filmklipp fra spillingen, samt en berøringsflate på oversiden.

Sony nevnte også en forbedret rumble-funksjon, uttak til hodetelefoner og en «light bar» på fremsiden av håndkontrolleren. Denne lysende delen skal blant annet fortelle oss hvilken kontroll som tilhører hvilken spiller, og den kan endre farge etter hva som skjer i spillet. Dessuten får vi et Playstation Eye-lignende kamera som kan spore Dual Shock 4. Bare så det er sagt, så skal ikke dette kameraet være nødvendig for å kunne bruke Dual Shock.

Men det er jo selvfølgelig spillene vi lengter etter, og hele konferansen fokuserte heldigvis på nettopp dette i tillegg til utviklerne bak. En trailer for det første spillet, Knack, rullet igang, og entusiasmen begynte å spre seg i salen. Knack skal bli et fargerikt actionrollespill, hvor en omformende steinfigur kjemper mot hissige troll. Det føltes som en fin blanding av Ratchet & Clank, Jak and Daxter og Pixars filmer.

Playstation 4: Dette fikk vi sePlaystation 4: Dette fikk vi se
Alles øyne, kameralinser og neser peker mot scenen bare noen få minutter før det braker løs. Publikum er virkningsfull omsluttet av de buede skjermene.
Dette er en annonse:

Deretter fikk vi se eksempler på Playstation 4s sosiale funksjoner, som å ta opp videosnutter fra spillingen. Sosial funksjoner skal også fungere på alle mulige enheter. Man skal kunne pause spillet og slå av konsollen, før man starter den opp igjen og fortsetter der man slapp. Det vil også bli mulig å begynne på et nyinnkjøpt spill mens det fortsatt laster ned på harddisken.

Visedirektør for Gaikai, David Perry, entret scenen og fortalte at Playstation 4 skal ha det raskeste spillnettverket noensinne. Facebook og Ustream er integrert i konsollen, slik at man med Share-knappen vil kunne sende live video fra spillingen. Her vil folk som ser på kunne sende meldinger, bonusoppgaver, og til og med ta over kontrollen hvis man behøver hjelp. De snakket også om Remote Play, og fortalte at alle Playstation 4-spill skal ha en slags kobling til PS Vita.

Etter dette fikk vi se en rekke kjente utviklere sitte foran en hvit bakgrunn og snakke varmt om funksjonene som finnes i den nye konsollen. Personer som Tim Schafer fortalte om hvordan både maskinvaren og de sosiale funksjonene vil gjøre jobben enklere for utviklere. Selv om dette føltes litt som om en velsignelse fra Schafer og gjengen, så virket entusiasmen fra utviklerne ekte. De er nok minst like spente som oss spillere, nå som neste generasjon er like rundt hjørnet.

Playstation 4: Dette fikk vi se
Dual Shock 4 har blitt annonsert, og dette var den eneste maskinvaren vi fikk se. Skulderknappene har fått nytt design, og analogspakene blir en anelse høyere.

Guerrilla Games var neste studio på podiet, og selvfølgelig var det Helghast som stod på programmet. Det var klart for en demo av det neste spillet i Killzone-serien, nærmere bestemt Killzone: Shadow Fall. Vi fikk en liten luftetur over den fargerike Vekta City, før den idylliske byen så ble angrepet. En Helghast fikk en kniv i halsen, og dermed var det klart for den spillbare sekvensen. Jeg kastet et blikk bort på han som spilte, og jeg la merke til at fargene på håndkontrollen endret seg ved ulike deler av spillet. Hovedpersonen i spillet hang seg på et militærfly, og ble med på en vill ferd gjennom den skinnende byen. Demonstrasjonen ble avsluttet idet vi så opptakten til en luftkamp.

Bilspillet Driveclub fra Evolution Studios var neste post på programmet, og her kan vi vente oss lagbasert racing. ‘De beste spillerne i verden på de heftigste banene', lød en av salgstalene, og nok en gang ble det lagt vekt på sosiale funksjoner og det å samarbeide med venner. Bilene skal kjøres i et nøye utformet førstepersonsperspektiv (flere perspektiver er tilgjengelige), og det er designet med et sinnsykt øye for detaljer. Vi vil for eksempel kunne se hvilket retning fibrene ligger i setetrekk og annet interiør. Dette er noe alle grafikkentusiaster kan sette pris på.

I det som må ha vært en knyttneve i solar plexus for Microsoft, så var vi vitne til at Bungie snakket veldig varmt om det kommende actionspillet Destiny. Ikke bare viste de frem en saftig del av spillet, men vi fikk også vite at Playstation 4 vil få eksklusivt Destiny-innhold. Dessuten beskriver de spillet som perfekt til Playstation 4, da med tanke på at den vil alltid kunne være på nett.

En lettere paranoid mann (hvor var alle damene?) gikk opp på scenen og fortalte at det går 23 milliarder overvåkningskameraer per London-innbygger (røft regnet). Etter denne dommedagsinnledningen ble Sucker Punch sitt nye spill vist frem i form av en trailer, og en dyster verden med nettopp mange overvåkningskameraer rullet over skjermen. Spillet var Infamous: Second Son. Det virket lovende ettersom de forrige spillene har vært gode, men vi skulle gjerne sett litt mer gameplay.

Playstation 4: Dette fikk vi se
Ett av fokusområdene til Sony og Playstation 4, var at man skal kunne fortsette spillingen hvor som helst (tydeligvis betyr det stort sett ved siden av smilende venner i parken).

En av mine personlige favoritter heter Jonathan Blow, og er tilfeldigvis skaperen av Braid. Han var på plass for å snakke om The Witness, et puzzlespill som herr Blow har jobbet med i en halv evighet. Vi har etter sigende en kortere spillopplevelse foran oss, men The Witness ser likevel ut til å bli fantastisk bra. I traileren fikk vi se en fargerik verden full av gåter, og tankene gikk til det eldgamle Myst og - med tanke på stemningen - selveste Braid. Dette var første gang jeg lo litt under konferansen, og det er et godt tegn. The Witness er planlagt å slippes først til Playstation 4.

Deretter fulgte det nok et stort navn da David Cage fra Quantic Dream tok mikrofonen. Med fransk aksent begynte han å snakke om polygoner i studioets tildligere spill som Fahrenheit og Heavy Rain. Uinteressant, var min første tanke. Polygoner, liksom. Det er slikt kun tyske spilljournalister bryr seg om. Men det ble straks mer interessant da det ble vist frem en høyoppløst digital demo på Playstation 4. Det digitale ansiktet skildret følelser på en veldig naturtro måte, og det blir spennende å se hvordan dette kan brukes i fremtidens spill.

Mens grafikkpraten var igang, så fikk Media Molecule snakke om 'polygonenes tyranni' i presentasjonen av deres neste prosjekt. Den nærmeste bortglemte Move-kontrolleren skal benyttes på Playstation 4, hvor det tydeligvis skal lages skulpturer i 3D. Vi fikk også se en trailer med en rosa elgitar omringet av en gruppe mennesker med hver sin Move-kontroller i hånda, som igjen styrte hver sin leirefigur. Journalistene i salen virket litt forbauset, men samtidig hersket det en viss usikkerhet. Skulle dette bli et egen spill, eller er det bare et verktøy? Kanskje en Minecraft-kopi? Senere ble det bekreftet at det bare var en teknikkdemo.

Playstation 4: Dette fikk vi se
Quantic Dreams høyoppløste demo la en litt surrealistisk tone i salen, da publikum ble stirret i senk av detaljerte, digitalt fremstilte pupiller.

Så var det klart for Capcom, som utførlig fortalte om hvordan de har utnyttet Sonys tidligere konsoller. Dette førte til at folk i salen utålmodig spurte seg hva de hadde planer om på Playstation 4. Dermed presenterte de en ny motor under kodenavnet Panta Rhei, i tillegg til et spill som benytter denne nye teknologien. Deep Down ser ut til å bli et ganske så pent fantasy-spill i førsteperson, og i gameplaytraileren fikk vi se en intensiv kamp mot en ildsprutende drage.

Shinji Hashimoto fra Square Enix hoppet opp på scenegulvet, og med seg hadde han en filmatisk demo de hadde laget sammen med Luminous Studio. Litt skuffende var det at vi allerede hadde sett den på E3 i fjor. Final Fantasy-mannen Shinj Hashimoto tok så over, og rollespillfansen i lokalet begynte å heve øyenbrynene. Vi skal altså få se et nytt Final Fantasy-spill på årets E3. Det var bedre.

Deretter vanket det mer informasjon om Watch Dogs, som også ble vist frem i spillbar form. Spillets hovedperson utviste hacking på høyt nivå, reddet en kvinne i nød og deretter måtte han selv unnslippe politiet. Watch Dogs var veldig pent, og samtidig ett av spillene som høstet mest applaus i løpet av kvelden.

Playstation 4: Dette fikk vi se
Oppvisningen fra Media Molecule ble avsluttet av en herlig absurd rockekonsert fremført av Move-skapte leirefigurer. Hva kan dette bety for spillingen? Er det kanskje snakk om en Minecraft-utfordrer?

Akkompagnert av Warcraft-aktig musikk slentret Chris Metzen fra Blizzard opp på scenen. Han fortalte at studioet hadde slått seg sammen med Sony for å... ta over verden, tydeligvis. Diablo III skal slippes til Playstation 4, og det skal bli enkelt å kontrollere i konsollversjonen (man kan jo spørre seg om det vil bli enklere enn med tastatur og mus), i tillegg til at Metzen lovet oss co-op for opptil fire spillere.

Til slutt rundet Sony av kvelden. Det mange ventet på skjedde dessverre aldri - en konsoll ble aldri trillet inn til høy musikk med røyk- og lyseffekter. Den gigantiske skjermen hadde likevel en siste melding, nemlig lanseringstidspunkt. Playstation 4 skal slippes ‘Holiday 2013', men om det gjelder hele verden gjenstår å se (forrige gang måtte europerne vente i nærmere seks måneder lenger enn amerikanerne). Uansett var dette et spennende innsyn i fremtiden. Nå er det opp til Microsoft, og delvis også Nintendo å komme med et overbevisende mottrekk.



Loading next content