Norsk
Gamereactor
artikler

Pixelert kjærlighet: Power-ups

I løpet av januar legger vi ut alle kronikkene fra 2005, og denne gangen hyller vi Power-ups!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ruletten spinner. Jeg er nettopp kjørt over en power-up og om få sekunder vet jeg hvilket våpen jeg har fått. Den stopper på stjernen, og klarer ikke holde tilbake smilet. Stjernen er det ultimate våpenet. Med den kan jeg vinne løpet og komme først i mål. Jeg sakner farten en smule, men ikke mer enn at mine to nærmeste motstandere Mario og Donkey Kong får lov til å legge seg like foran meg. Og så skjer det. Jeg får Yoshi til å fyre av sin stjerne, farer opp i baken på den hårete apen og den Italienske rørleggeren og gliser da de seiler ut av banen. I bakspeilet kan jeg se at de prøver å finne ut av hva som egentlig skjedde - og det skal de være velkommen til. Jeg er i mål og seieren er min, takket være Mario Karts absolutt beste power-up.

Ja, det er et eller annet magisk over en skikkelig god power-up. I et kort øyeblikk føler du deg som en spillgud, en kraft sterkere enn alt annet. Du kan ikke stoppes og de som prøver seg kommer til å angre. I spillsammenhenger har power-ups vært med siden de første årene. Fra Pacmans mulighet for å spise en liten pille som ga han muligheten for å jage og spise spillets spøkelser, til nåtidens spill som Halo 2, hvor man med plasmasverdet og en god porsjon usynlighet nærmest er uovervinnelig i de mange online-dystene. Og med ekstralivene, historiene og bossene som er vanskelige å få tatt livet av, så er det en hel masse av power-ups å velge imellom - man skal bare lete litt etter dem.

En god power-up var naturligvis lettere å finne før i tiden. Spillene var liksom snekret sammen for å gi deg verden på et sølvfat, hvis bare du gikk en ekstra kilometer, og det var en av grunnene til at jeg falt pladask for Mario Kart på Super Nintendo. Jeg har ikke tall på alle de timene jeg har sittet klistret foran TV`en med et par venner i jakten på power-ups. Når det kommer til Mario Kart var det jo tilfeldig hvilken power-up man fikk, men det gjorde det bare enda mer spennende. Jeg holdt pusten og håpet på å få fjeren på Ghost Vally-banen, så jeg kunne ta det klassiske hoppet og barbere atskillige meter av distansen. Ved Bowers Castle var det bare stjernen som gjaldt, spesielt på de smale oppløpstrekningene hvor motstanderne hopet seg opp og var lette å pløye ned.

I Sonic the Hedgehog var faktisk alle de ringene du samlet inn en power-up i seg selv. Så lenge man bare hadde en enkelt ring på seg, så kunne man ikke dø. Derfor var det livsviktig å samle de opp når Dr. Robotnik kom flygende i en av sine anordninger. Likevel hadde det blå piggsvinet også en real power-up. Fra tid til annen kunne man finne en slags uovervinnelighet som gjorde det mulig å suse igjennom alle fiender på banen, og planlagte man det korrekt, så funket denne fortsatt når man kom til bossen.

Dette er en annonse:

I nåtidens spill er ikke power-ups noe man plukker opp, og som så gir en tyve sekunders fritt leide. Nei, de er i stedet lagt inn i selve spillet. Jak og Daxters siste eventyr for eksempel fylt til randen med power-ups. Det ene øyeblikket sender man tusenvis av volt gjennom sine motstandere i et mørkt raserianfall, mens man flyr over uendelige dybder som en lysende engel det neste. Selv våpnene er power-ups. Hver gang man klarer seg bra, får man en belønning som er et sterkere og bedre våpen - noe som selvsagt gir deg makt når du skal nedlegge spillets mange fiender. De er kamuflert litt bedre, men de er der. Selv Bungie har ikke kunnet la være med å inkludere en power-up i deres fabelaktige Halo 2. Her kan du velge mellom usynlighet eller et dobbeltskjold som gjør deg i stand til å klare deg mye bedre. Hodepinen er at du skal kjempe med syv andre allierte om sakene.

Jo, power-ups lever i beste velgående. Vi er omgitt av livsgivende krefter som får oss til å føle oss hurtigere, større og mektigere. De får oss til å ta sjanser for så å yte litt mer, og gir oss litt mer juice når en enorm boss gjør sin entré. Spill ville ikke være det samme uten power-ups.

Pixelert kjærlighet: Power-upsPixelert kjærlighet: Power-upsPixelert kjærlighet: Power-upsPixelert kjærlighet: Power-ups


Loading next content