Pikuniku

Pikuniku

Det finnes gode spill, og det finnes dårlige spill. Midt i mellom ligger de grønne engene av ikke noe spesielt. Det er her vi finner Pikuniku.

Pikuniku er en humoristisk puzzle-plattformer. Det er også den type spill som er verst å anmelde - ikke fordi det er dårlig eller overgår forventningene på en måte som er vanskelig å beskrive, neida. Pikuniku befinner seg akkurat i midten av disse to punktene; ikke så dårlig at det er verdt å hisse seg opp over, men ikke bra nok til at man må ta seg en kald dusj etterpå.

Det er ikke uten grunn at jeg lot være å gå i detalj når jeg forsøkte å beskrive Pikuniku i avsnittet ovenfor, for det er virkelig ikke mer å si om det. Jeg ville derimot ikke gjort jobben min om jeg ikke ga det et forsøk, så her er min dønn ærlige gjengiving av to timer med ingenting.

PikunikuPikuniku

Du spiller som en spedalsk rød klump uten armer, men med et par svært fleksible bein. Etter å ha blitt vekket fra en utvilsomt viktig dvale, sendes du rullende og sparkende ut i verden, og oppdager at storkaksen Mr. Sunshine deler ut gratis penger i bytte mot landsbyers naturlige ressurser - også kjent som "handel." Etter hvert blir alle landsbyene tappet for både mat, vann og husly, og du slår deg sammen med en gruppe opprørere for å ta tilbake det dere har gitt fra dere - også kjent som "angrerett."

Naturligvis er dette den typen plott som går i oppløsning så fort man tenker over det, men det spiller ingen rolle fordi det er jo så sært! Pikuniku seiler over sjøen «Spesielt» ombord HMS «Merkelig.» Dette er noe som blir ettertrykkelig poengtert gjennom spillets enkle visuelle fremtoning, sære lydspor og amerikanske sitcom-språk. Jeg ler jo overhodet ikke av slikt, noe som plasserer meg i den kleine situasjonen hvor jeg er nødt å ta alvorlig noe som bare vil ha det gøy og ikke stresse så fælt, mann.

PikunikuPikuniku

Pikuniku har dukket opp til indie-skoleballet med egen mixtape, men ingen spennende mekanikker, og kan bare glemme å be meg til dans. Som nevnt har du et par spenstige bein å skyte ut i alle retninger, og for å ferdes raskere, eller gjennom trangere passasjer, kan du bli til en ball og rulle gjennom nivået. Dette fører til noen artige øyeblikk når jeg glemmer hva slags knapp jeg skal trykke på for å snakke med folk, og sparker dem rett i ansiktet, men utover dette er det veldig lite moro å hente i selve mekanikkene.

Handlingen gjør en liten greie ut av forskjellige hatter man må bruke, spesielt i begynnelsen, hvor du er nødt til å tegne et ansikt på et fugleskremsel. Dette høres ut som introduksjonen av en ny sentralmekanikk, og jeg ble skuffet over at disse plaggene var rent situasjonsbetingede, noe denne tegneoppgaven perfekt illustrerte. Det er jo selvsagt ingen måte for spillet å kontrollere om det er et ansikt du har tegnet, så etter at jeg tegnet en sløv karikatur av Clyde Barrow etter skuddvekslingen fortsatte jeg uten videre innvendinger, og tegnehatten ble aldri nevnt igjen.

PikunikuPikuniku

Til Pikunikus forsvar så er det lineært på en måte som ikke er veldig repeterende, og selv om spillet ikke er særlig langt gjør det et redelig forsøk på å holde seg variert. Selve plattformingen er presis, og spillet stiller med boss-kamper som setter punktum på lengre puzzle-sekvenser. Variasjon er derimot ubrukelig uten en vanskelighetskurve, og jeg er rimelig sikker på at jeg kunne fullført Pikuniku med hodet mitt halvveis gjennom en gipsvegg.

Det er bare en kompetent sammensatt haug med ingenting. Det er svært få øyeblikk som underholder og engasjerer, og de gangene puzzle-sekvensene får bygd opp litt fart er de over, hvor det som i et øyeblikk så lovende ut er over og byttet ut med mer ingenting. Spillet skilter med humor for å både bære narrativet, samt gi et snev av personlighet, men det er ikke så mye "spøk" og "fleip" som det er en masse dialog skrevet av noen som nettopp har sett alle sesongene av Modern Family.

PikunikuPikunikuPikuniku
5 / 10
+