Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Pikmin 3

Pikmin 3

Etter åtte lange år er det endelig på tide å besøke de sjarmerende Pikminene igjen, og vi har som vanlig tatt tempen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På fjorårets E3 annonserte Nintendo at de jobbet med et nytt Pikmin-spill til deres kommende konsoll Wii U. Det er tydelig at Miyamoto er glad i blomsterfolket - ideen til Pikmin skal ha kommet til Zelda- og Marioskaperen da han holdt på med hadearbeid, og åtte år etter spill nummer to i serien ble lansert på Gamecube var det Pikmin 3 som sparket i gang Nintendos pressekonferanse under årets E3.

Pikmin 3

Jeg likte Pikmin-spillene veldig godt da jeg spilte de flere år tilbake. Nintendo har alltid hatt et øye for detaljer og fokus på gameplay, og her fikk vi noe som beholdt Nintendos kvaliteter samtidig som det føltes friskt og nytt. Jeg har jo fortsatt den lille gule Pikmin-figuren som jeg kjøpte på Tokyo Game Show for noen år siden stående på hylla ved siden av pulten min - så at jeg er en fan er det ingen tvil om.

Men i det jeg fikk labbene i en Pikmin 3-demo etter pressekonferansen slo det meg hvor merkelig det var at Nintendo hadde valgt nettopp dette spillet til å starte pressekonferansen deres. Pikmin 3 er kanskje en sikker vinner blant fansen, men demoen jeg fikk prøve tok i bruk Wiimote og Nunchuck, mens Gamepadden kun ble brukt i sammenheng med kartet. En skulle tro Nintendo hadde tjent mer på å vise frem et spill som virkelig kunne bevise hva den nye kontrolleren er god for.

Dette er en annonse:

Den første demoen jeg fikk prøve ba meg samle så mye frukt jeg kunne på sju minutter. Her fikk jeg mitt første møte med den nye steinbaserte Pikmin-typen, og jeg fikk prøve meg på å konstruere bruer ut av forskjellige blomsterfolk. Den nye modusen har kanskje ikke så mye å by på foruten fruktinnsamling, men jeg er helt sikker på at konkurreringen om de beste tidene vil gå hardt for seg.

Selv om jeg ikke har spilt Pikmin siden de originale spillene ble utgitt var det veldig lett å sette seg inn i Pikmin 3. Blomsterfolket oppførte seg nøyaktig slik jeg hadde forventet, men denne gangen i full HD. Det er ikke like lett å dele Miyamotos begeistring for Pikmin 3 i full HD med tanke på at alle vi andre har kost oss med høyoppløst grafikk i snart sju år, men det skal sies at dette var veldig flott.

Pikmin 3

I tillegg til kartet ble Gamepadden brukt som en slags loggbok som holdet et øye med din progresjon, og med denne kan du spole tilbake og se hvordan du taklet visse situasjoner og utfordringer. Funksjonen oppfordrer til flere gjennomganger av fruktsamlingsmodusen, og gir ekstra levetid til en spillmodus som ellers kunne blitt sett på som en billig og unødvendig tilføyelse.

Dette er en annonse:

Nintendo holdt nok mye tilbake fra pressens altetende notatblokker på E3. Joda, vi fikk se en ny Pikmin-type, men de mer interessante innovasjonene ble bare hintet til. En av nye funksjonene er muligheten til å kontrollere opp til fire astronauter samtidig (Captain Olimar er ikke en av dem, og hvilken rolle han har i spillet er fortsatt hemmelig). Det er mulig funksjoner som denne er for avansert til at man skulle kunne få et godt inntrykk når man kun får et par minutter med hver demo, men samtidig kunne en test av nettopp dette gjort det lettere å formidle hvorfor Pikmin 3 bør spilles med en ekstra skjerm, eller hvorfor skjermen er der til å begynne med. Jeg ble forvirret da jeg ble gitt en Wiimote og Nunchuck til å spille med, mens gamepadden kun fungerte som et interaktivt kart. En trenger jo en ekstra hånd for å holde alle kontrollerne samtidig.

Pikmin 3

Forhåpentligvis vil Nintendo gi oss muligheten til å velge selv, slik at jeg kan spille Pikmin 3 med Wii U Gamepad uten å miste noe av funksjonaliteten. Det er helt sikkert mulig, men det er tydelig at det ikke er slik Nintendo ønsket å presentere spillet på E3.

Demo nummer to skulle ha oss til å besiere et digert kryp som krabbet rundt i en mindre arena. For å beseire billen måtte det først kastes en stein Pikmin for å ødelegge skallet, for så å slenge inn et par røde blomsterbarn i det nå åpne såret. Enkelt og greit, men jeg kan ikke engang se for meg alle de interessante og kreative bosskampene vi kan få med opp til fire forskjellige astronauter og en hel haug med nye Pikmin-typer.

Det er fortsatt mye mystikk rundt Pikmin 3. Vi vet for eksempel ikke hvor mange originale Pikmins som vil komme tilbake, og så langt har vi bare sett de klassiske røde, gule og blå variantene. Vi vet heller ikke hva de nye hvite og rosa Pikmin-typene kan gjøre, og det er helt klart mye Nintendo har latt være å fortelle oss. Konseptet fungerer like bra i dag som det gjorde for åtte år siden, men det trengs absolutt litt innovasjon. Likevel er Pikmin like sjarmerende som det alltid har vært, og det lille vi fikk se på E3 har kun gjort forventningene enda høyere.

HQ
Pikmin 3
Pikmin 3
Pikmin 3
Pikmin 3
Pikmin 3
Pikmin 3
Pikmin 3

Relaterte tekster

Pikmin 3Score

Pikmin 3

ANMELDELSE. Skrevet av Ingar Takanobu Hauge

Ingar har brukt sine grønne fingre til å stelle i hagen og leke seg gjennom Shigeru Miyamotos nyeste eventyr.

2
Pikmin-filmene slippes til 3DS og Wii U

Pikmin-filmene slippes til 3DS og Wii U

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Under en filmfestival i Tokyo forrige måned ble tre animerte kortfilmer basert på Pikmin vist frem, og nå er det bekreftet at de vil bli tilgjengelige på Nintendo 3DS og...

7
Nå har Pikmin 3 blitt enda bedre

Nå har Pikmin 3 blitt enda bedre

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En av de merkeligste tingene med Pikmin 3 var det faktum at vi ikke fikk bruke skjermen i noen særlig grad, til tross for at det er et sanntidsstrategispill som virkelig...



Loading next content