Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Order & Chaos Online

Order & Chaos Online

World of Warcraft brytes ned til lommeformat i Order & Chaos Online til Iphone, Ipad og ganske snart Android. Vi har anmeldt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Okei, skal vi ikke bare få det unnagjort umiddelbart: hver gang det slippes et nytt MMO på gata skal det sammenlignes med Blizzards enorme suksess, World of Warcraft. Man kan diskutere herfra og til dommedag om hvorvidt Blizzard tok allerede velkjente mekanikker og forfinet eller fortynnet dem. Om de kopierte tidligere verk eller om de bare var heldige. Fakta er likevel: World of Warcraft er i dag for MMO-spill hva Burger King er for burgeren.

Alt skal måles og sammenlignes med World of Warcraft. Order & Chaos Online er ikke annerledes.

Dette er ikke fordi undertegnede aldri har hørt om Lord of The Rings Online, Guild Wars, Everquest, Anarchy Online, Rift, Eve eller noen av de mange, mange andre MMO-spillene på markedet, men fordi Order & Chaos Online er Gamelofts blåkopi av giganten fra Blizzard.

La oss begynne med å se på hva WoW gjør som ikke Order & Chaos Online gjør (enda). WoW har "instances", OCO klarer seg uten. Hvis du allerede har hoppet opp av stolen og erklært OCO for taperen, husk at for eksempel "dungeons" ikke var "instances" før WoW, det er ikke nødvendig. Man kan saktens ha gruppedynamikk uten. WoW har Battlegrounds, OCO har ingen (men lover at arenaer kommer snart). Igjen, husk at WoW heller ikke hadde noen Battleground da det ble lansert. Eller for den saks skyld, noen nevneverdig slutt.

Dette er en annonse:
Order & Chaos Online

WoW kategoriserer loot i common, uncommon, rare, epic og legendary. OCO gjør nøyaktig det samme, også med fargekoder. WoW har 10 klasser fordelt på 12 raser, mens OCO kun har 4 klasser fordelt på 4 raser. Ser man på denne sammenligningen er det vanskelig å skjønne hvorfor OCO når opp så høyt på skalaen som du ser til høyre. Og inntil videre virker det kanskje som jeg har unnskyldt manglene hos Order & Chaos Online. Forklaringen er enkel.

Spillet kjører på telefonen din.

Gameloft har satt for seg å gjøre det de gjør best: ta et kjent navn og klone det til allverdens mobile enheter. I første omgang er det Ipad, Iphone og Ipod Touch, men ganske snart slippes spillet til Android.

Dette er en annonse:

Inngangsprisen er 42 kroner, inkludert tre måneders full adgang. Du kan deretter fortsette å spille (uten enkelte funksjoner som trade/auction house) eller du kan betale 6 kroner per måned. Eller 18 kroner fir et halvt år og den fullverdige opplevelsen. Et hav av IAPS (in-app purchases) kan flå deg ytterligere. Du kan kjøpe buffs, gjenopplivning, gull, kjæledyr til pynt og mulighet til å tjene erfaringspoeng i høyere tempo. Ingenting som ødelegger balansen, men nok til å tømme pungen. Det er heldigvis ikke kjøpetvang.

Order & Chaos Online

Det sier seg jo selv at det vil oppstå begrensninger når man tar en så komplisert sjanger som MMO og komprimerer det ned til mobilformat, men det er fortsatt imponerende hvor bra Gamelofts kinesiske utvikleravdeling har mestret dette. Et virtuelt dreiehjul på høyre side av skjermen kan åpnes og gir adgang til ytterligere 10 knapper. Med 16 knapper til rådighet er det således gode muligheter for å utnytte figuren sin til det fulle. Styringen er kjent fra skytespill til formatet: en hovrende styrespak på venstre side, kameraet flytes ved å dra fingeren rundt på høyre halvdel.

Klassene er alle en god miks av velkjente klasser. Rangeren er en kombinasjon av Rogue/Hunter (ja, den virker håpløst overlegen), Monk er en krysning av Paladins og Prester, Warrior er dine sedvanlig hardtslående kriger, mens magikeren kombinerer frost/fire-mages.

Alle servere er i utgangspunkt PVE (Player vs Environment), mens visse områder byr på tvungen PVP (Player vs Player). Uten et foreløpig sluttspill (endgame) behøver man neppe gjette på hvor hyggelig disse områdene blir for nye spillere om noen uker.

Order & Chaos Online

Første gang man starter opp OCO, er det som å bli kastet tilbake i Vanilla WoW-tiden (den gang WoW enda ikke var utvidet med blå blekksprutmenn, spinkle blodalver eller mugne Death Knights). Den største forskjellen er derimot at man etter relativt få oppdrag står side om side med den motsatte fraksjonen. Faktisk viser det seg fort at OCO har droppet denne skilleveggen fullstendig. Alle kan gå i grupper, og selv laug kan bestå av både orker, udøde, mennesker og alver. Oppdrag er å finne i overflod, der de fleste går ut på «drep 10 av disse» og «pass på meg», men noen mer finurlige og velskrevne.

Gameloft har med andre ord oppnådd noe adskillige MMO-utviklere streber etter. De har klonet World of Warcraft på en måte som får det til å virke som vi er gjester i Azeroth. De har derimot lagt inn langt flere portaler (time-sinks). Du kan for eksempel bruke teleportaler mellom større byer, fremfor å ta deg frem på langsomme turer i setet eller salen på diverse kjøretøy.

Og det er en god idé, for universet er stort. Meget stort. Etter mer enn 70 timers selskap med spillet har jeg enda ikke sett alt. Min beste figur ligger nå på omkring 40 av 60 mulige nivåer, og opplevelsen er fortsatt upåklagelig. Jeg har kun vært på ett enkelt nivå hvor jeg måtte ty til grinding for å komme videre, hvilket betyr at oppgavetypene har vært av den helt korrekte blandingen hittil.

Order & Chaos Online

Naturligvis er ikke en så enorm lansering uten sine feil. Magikeren virker umiddelbart for skrøpelig, og kombinasjonen av «ranged» og «stealth» er altfor effektiv i PVP-sammenheng. Samtidig mangler det som sagt noe å ta seg til når det øverste nivået er nådd. Gamelofts evne til å justere balansen vil derimot for mange være den utslagsgivende faktoren for hvorvidt moroa holder.

OCO kan overraskende nok kun spilles over en Wi-fi-forbindelse. Spiller du eksempelvis på Ipad kan du likevel i prinsipp bruke en Android-telefon eller Iphone som mobilt knutepunkt for å omgå denne begrensningen. Det er nettopp på Ipad (både 1 og 2) hvor opplevelsen rykker til topps. Her passer skjermen perfekt til opplevelsen, jeg har fortsatt til gode å oppleve fall i bildeoppdateringsfrekvensen og alle kommandoer fungerer knirkefritt.

Om Gameloft klarer å innfri med de lovende oppdateringene og utvidelsene, er for tidlig å virdere, men utgiveren virker oppsatt på å gjøre Order & Chaos Online til en enorm suksess. Grunnmuren er på plass, og fremtiden ser lys ut.

Sitter du nå og overveier et kjøp, prøver å vurdere hvorvidt nettopp din favorittdetalj er med i OCO, les over listen for inkluderte funksjoner her: PVE, grupper, gruppeoppdrag, daglige oppdrag, historieoppdrag, laug, auksjoner, mail, butikker, chat, humor, teleportaler, loot, crafting/yrker, hybridklasser, bra animasjoner, respecs, PVP-områder og omgivelser som varierer mellom alt fra ørken, skog, sump, jungel, snø og ruiner.

Konlusjon
Disse enkeltdelene er selvfølgelig ikke nok til å vippe World of Warcraft av pinnen, men av et håndholdt nettrollespill er heller ikke dette noe man bør forvente. Gameloft har uansett skjøvet grensen for hva mobilplattformen takler enda et hakk, og savner du et MMO i lommeformat er det ingen som kan måle seg med Order & Chaos Online.

Order & Chaos Online
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Fantastisk MMO-klone, masse å gjøre, god variasjon, enormt univers, smidig brukergrensesnitt, billig abonnement, PVP, PVE
-
Kun 3G-support ved tethering, kjedelig musikk, intet endgame
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Xenofex
    I en sjanger hvor alle nye spill fokuserer på å differensiere seg fra Blizzards legendariske World of Warcraft tar franske Gameloft en helt annen... 9/10

Relaterte tekster

4
Order & Chaos OnlineScore

Order & Chaos Online

ANMELDELSE. Skrevet av Lee West - GRDK

World of Warcraft brytes ned til lommeformat i Order & Chaos Online til Iphone, Ipad og ganske snart Android. Vi har anmeldt...



Loading next content