One Piece: Pirate Warriors

One Piece: Pirate Warriors

Kan et spill basert på animeserien One Piece ende opp som noe mer enn en dårlig lisenstittel? Ingar har funnet svaret og satt karakter...

La meg åpne anmeldelsen med en liten test. Les det neste avsnittet. Se om du forstår noe som helst av det som står der. Dersom svaret ditt etterpå er "Dette skjønte jeg ikke bæret av," vil du nok få litt problemer med å forstå hva resten av anmeldelsen handler om. Da har du nemlig etter all sannsynlighet til gode å stifte bekjentskap med manga- og animeserien One Piece (hvorpå jeg synes oppriktig synd på deg), men jeg tror likevel dette er verdt en nærmere kikk.

Det er en tilnærmet helt vanlig dag langs Grand Line for stråhattpiratene med Monkey D. Luffy i spissen. På den ene siden er de omkranset av blodtørstige pirater på jakt etter dusøren plassert på Luffys hode og æren det vil medfølge av å felle ham, og på den andre siden står den ene marinesoldaten etter den andre klar til å gjøre sin plikt som samfunnets vokter. Men som vanlig lar Luffys seg ikke skremme. Med et kreativt glimt i øyet strekker han armene tjue meter i været og deiser dem i bakken i form av en Gum-Gum Hammer, før han vekselvis går over i Gum-Gum Bazooka og Gum-Gum Gatling Gun. På den andre siden av slagmarken veksler kokken Sanji mellom å sparke ned stakkars intetanende motstandere med Diable Jambe og å flørte hemningsløst med Nami og Robin, mens Zoro slenger sine sedvanlige sarkastiske kommentarer til ham. Chopper står og skuer beundringsverdig på Usopp, som for anledningen har hentet fram Sogeking-kostymet sitt, mens Franky og Brook som vanlig kjører sine egne løp. Naturlig nok er det bare et spørsmål om tid før en sterk motstander melder sin ankomst på slagmarken, og da er det på tide for Luffy å aktivere Gear 2nd...

One Piece: Pirate Warriors
Det er på tide å kaste loss og innta rollen som gummimannen Luffy. Scener som dette burde være kjent kost for fansen.

Serien om piraten Monkey D. Luffy som blir til et gummimenneske etter å ha spist en djevelfrukt ved et uhell, og som akter å finne den ultimate skatten One Piece for å bli den neste sjørøverkongen, har gått sin seiersgang verden over og blitt Japans bestselgende animeserie noensinne. Serien som skaperen Eiichiro Oda i utgangspunktet hadde tenkt skulle vare i fem år er nå inne i sitt femtende år, og seriens kontinuerlige kreativitet er nok til å sette en viss hyperaktiv skyggekrigerlærling i skammekroken.

Med en slik suksess i ryggen er det et selvfølge at det dukker opp lisensbaserte spill, noe det også har gjort helt siden 2000. Naturlig nok er disse spillene først og fremst rettet mot den veletablerte fanskaren. Det siste spillet i rekken, One Piece: Pirate Warriors til PS3, er slettes intet unntak.

One Piece: Pirate Warriors fungerer som en oppsummering av seriens femhundreognoe første episoder. Man får en enkel opplæringsdel som finner sted under gjenforenings-arken på Sabaody Archipelago, og hopper deretter tilbake til seriens første dager til møtet med Buggy the Clown. Derfra spiller man seg gjennom seriens viktigste hendelser. Noen av delene fra den originale historien er imidlertid utelatt, som Skypiea-episodene og Thriller Bark, mens andre deler av spillet inkluderer historier og hendelser som er originale for spillet.

Spillet er i utgangspunktet ikke ment som en måte for nybegynnere å få en oppsummering av seriens hendelser så langt. Som et resymé av seriens høydepunkter for de som har fulgt serien opp gjennom årene, er imidlertid historieoppsummeringen i Pirate Warriors meget god. Det er ikke rent sjeldent jeg har sittet med gåsehud gjennom spillets gang, idét spillet har gjenopplivet noen av seriens beste og mest emosjonelle høydepunkt. Dette er et spill som etter all sannsynlighet vil gi mang en One Piece-fan den gode følelsen.

One Piece: Pirate Warriors
Man møter mange kjente og kjære skikkelser underveis in spillet. Buggy the Clown er en av de første.

Den gode følelsen blir også bygget opp av lydbildet i Pirate Warriors. Det fabelaktige japanske stemmeskuespillet er beholdt, noe som definitivt er med på å skru opp stemningen flere hakk. Den originale musikken fra serien er imidlertid byttet ut, noe som føles noe amputert med tanke på at spillet ellers ligger såpass nært serien. Grafikken er heller ikke helt optimal, selv om den definitivt har One Piece-preget over seg, og noen ganger ser kanskje enkelte av figurene mest ut som om de er laget av plastikk. Samtidig gjør grafikken mye for å ivareta seriens originale strek og preg, og det er lettere imponerende å se hvor godt grafikken flyter når man denger løs på et tilnærmet hundretalls fiender samtidig.

One Piece: Pirate Warriors
Underveis kan man spille som flere enn bare Luffy, men også som de andre stråhattpiratene og noen av deres...beundrere...

For det er denging av fiender spillet først og fremst handler om. Tenker du tradisjonelle hack'n'slash-spill som Dynasty Warriors, Heavenly Sword eller God of War, så er du inne på hvordan gameplayet i Pirate Warriors fungerer. Knapper skal moses og komboer skal læres. Brettene i Pirate Warriors er hovedsaklig delt inn i tre underkategorier: Musou-brettene (musou kan oversettes til noe sånt som makeløs), hvor man bekjemper fiender og gradvis overtar seksjoner av en slagmark, Boss-brettene hvor man bekjemper noen av seriens største fiender, og de mer "vanlige" brettene hvor man beveger seg fra A til B og banker livskiten ut av fiendene man møter underveis. På de sistnevnte banene må man gjerne forsere forskjellige hindre, hvorpå Luffys Gum-Gum-egenskaper kommer godt med.

Mangelen på variasjon er definitivt det største ankepunktet til Pirate Warriors. Brettene er riktignok delt inn i tre forskjellige kategorier, men alle tre blir fort redusert til repetitiv knappemosing for å dele ut mest mulig deng. For å forsøke å løse dette problemet har utviklerne lagt til en spillmodus kalt Another Log, hvor man kan totalt spille som tolv andre karakterer i serien etterhvert som man åpner dem i Main Log. En viss variasjon skaper det, ettersom angrepsmønsteret til for eksempel Chopper er langt forskjellig fra Luffys, men til syvende og sist handler det bare om å lære seg nye angrepsmønstre og knappekombinasjoner, noe som ikke tar så fryktelig lang tid. I tillegg må det nevnes at Musou-brettene fort blir mer kaos-pregede enn underholdende. Det er fort gjort å miste oversikten over hva man skal gjøre, dersom man en sjelden gang får et oppdrag som går utover å banke opp fiendene, og kartet øverst på skjermen er ikke alltid like oversiktlig.

One Piece: Pirate Warriors
Flere minneverdige scener fra tegneserien og animeserien er gjenskapt i spillet.

Men til tross for manglende variasjon, ender One Piece: Pirate Warriors opp som en underholdende affære for fansen. Den originale One Piece-stemningen er godt ivaretatt, og historieoppsummeringen minner oss på hvorfor vi digger serien. Lisensbaserte spill har som regel en tendens til å ende opp i ei hengemyr av tragisk melking og elendig design, men One Piece: Pirate Warriors presterer å holde stø kurs på sikker grunn, og ender opp som kanskje det beste One Piece-spillet så langt.

7 / 10
+
Tro mot animeserien, det herlige japanske stemmeskuespillet er beholdt, god oppsummering av seriens viktigste hendelser, stilig grafikk som ivaretar seriens følelse, generelt underholdende for One Piece-fans.
-
Blir fort redusert til gjentakende knappemosing, Another Log-modusen skaper altfor lite variasjon, musikken fra animeserien uteblir, Musou-brettene blir fort kaotiske.