NHL 11

NHL 11

Kim har slått følge med Zucca over dammen. Endte turen i ære, heder og berømmelse, eller ble han brutalt slått i bakken av NHL 11s nye fysikkmotor?

For 20. år på rad kommer EA Sports med et nytt ishockeyspill fra NHL. 20 år med knallharde slagskudd, svidde snapphansker og knuste pleksiglass. Etter hver utgivelse starter arbeidet med neste versjon umiddelbart. Hjernevridning i stjerneklassen må til, for EA Sports har forstått det essensielle ved årlige utgivelser. Det må hele tiden være en utvikling til stede. I NHL 11 har dette ført til en ny sanntids fysikkmotor, et nyutviklet droppsystem og spillmodusen Hockey Ultimate Team.

Bruken av analogstikkene til å styre henholdsvis spiller og kølle har vært en aldri så liten revolusjon for NHL-spillene. Der man tidligere trykket på seg senebetennelse i armen og tretthetsbrudd i fingerfalangene, smelter alt nå sammen i en herlig, estetisk nytelse hvor tommeltotter og analoge spaker lever i skjønn symbiose. Med venstre stikke kontrollerer man alle av spillerens skøytebevegelser, mens motsatt tommel kontrollerer hvert eneste leddutslag i armene og den minste vridning i håndleddet. Dette sørger for å gi NHL 11 en sterkt tilfredsstillende tilstand av flyt og realisme.

Den nye sanntids-fysikkmotoren øker den realistiske flyten ytterligere. Du finner ikke lengre forhåndsprogrammerte fallanimasjoner. Nå kalkuleres utfallet av en mengde faktorer mens det skjer. Avhengig av din fart inn i taklingen, motstanderens retning, plassering på banen og en del andre faktorer, kan utfallet bli alt fra en stakkarslig dult til et kosmisk smell som gir dønninger gjennom hele hallen idet motstanderen dundrer hodestups inn i vantet. Skadefryden idet den stakkars guttevalpen på knappe 100 kilo blir hjulpet inn i garderoben har sjelden kjentes bedre.

Et annet tilskudd av fysisk format er muligheten til å miste og brekke køller. Tidligere har disse vært holdt i et jerngrep som ville blidgjort selveste Iron Man, men nå kan man se køller flagre veggimellom med jevne mellomrom. De lange, tynne trekonstruksjonene splintres opp til fyringsved både titt og ofte når du sender i vei slagskudd beregnet for å penetrere de jomfruelige målmaskene bak keeperens våkne blikk. Det skjer kanskje i overkant ofte i NHL 11, men jeg liker det. Det skal ikke mer enn en bitteliten justering til før neste spill, så er dette perfekt.

Droppbataljene har tidligere bestått av en endeløs stikkevridnings- eller knappetrykkingsorgie, avhengig av hvor langt tilbake i tid vi drar. Nå er forhåpentligvis den epoken forbi, og en ny dropp-æra har begynt. I NHL 11 kan du med enkle grep på høyre stikke bestemme deg for overhånds- eller underhåndsgrep, om du vil forsøke å løfte motstanderens kølle eller om du vil forsøke å raske til deg pucken, samtidig som du med venstre stikke fremdeles har full kontroll på spillerens skøytebevegelser. Alt dette fører til en langt mer dynamisk droppopplevelse med et større taktisk spill, der du med de rette grepene øker dine sjanser for å vinne pucken betraktelig.

Ultimate Team har blitt introdusert i både FIFA- og Madden-serien, og nå har tiden kommet for å lage ditt eget drømmelag på isen også. Noe av det som har gjort at jeg føler meg mer tilfreds med FIFA-versjonen enn den i Madden 11 er det store og brede spillerutvalget i fotballspillet. Muligheten til å sette sammen lag fra ligaer over hele verden er langt mer forlokkende enn å velge utelukkende fra en amerikansk proffliga og dens tilhørende amatørserie. Akkurat derfor er jeg så glad for at det er inkludert såpass mange europeiske ligaer i NHL 11. Det gjør det mulig å ivareta mitt nasjonalromantiske sinn gjennom å hente inn spillere som Per Åge Skrøder, Mats Zuccarello Aasen, Patrick Thoresen og Tore Vikingstad for å forsvare min internasjonale ære på det virtuelle spilleplanet av frosne H-O-H-molekyler.

NHL 11 har en helt enorm mengde spillmuligheter. Dersom du ønsker å bli en veteran på alle de ulike spillmodusene bør du nok avlyse samtlige avtaler det nærmeste halvåret. Be a GM (General Manager), som er den største enspillerdelen, har ikke fått noen store fornyelser i årets versjon, men det forandrer uansett ikke det faktum at du har tilnærmet ubegrenset med spillmoro foran deg . Opptil 25 sesonger som administrerende direktør, trener og spiller på én gang.

Nyervervelser av unge spillere, innhenting av gamle stjerner, utbygging av klubbens struktur og mye annet moro. Jeg våger faktisk å påstå at Be a GM er den dypeste og mest detaljrike av alle enspillermodusene i sportsspillseriene til EA Sports. Når du da i tillegg har Be a Pro, hvor du lager og styrer én enkelt spiller på jakt etter ære og berømmelse og hver enkelt sesong kan vare i 82 kamper pluss et eventuelt sluttspill, da har du mye moro foran deg!

Som om ikke det var nok med moro på enspillerfronten, så kan du enkelt mangedoble antallet timer når du tar turen over nettet til flerspillerfestligheter. Hockey Ultimate Team er utrolig avhengighetsdannende. Jakten på å skape det ultimate laget i higet etter suksess er brutalt addiktivt, særlig når man hele tiden skal ha plass til sine personlige helter også. Det er et stort antall turneringer å spille, både på nett og alene for deg selv.

EA Sports Hockey League gir deg muligheten til å ta spilleren din fra Be a Pro ut i verden og spille på brukerstyrte lag med andre i månedlige sesonger hvor man kjemper for det største som kan vinnes innen NHL på nett, nemlig EASHL-mesterskapet. I tillegg kan du selvfølgelig spille online-ligaer hvor du styrer et helt lag. Enkelt og greit - mulighetene er enorme!

Etter alle disse positive vendingene gjenstår det ikke mye negativt å si om NHL 11, men noe småpirk må nevnes. For det første opplever man rett som det er stygg hakking når pucken blir lempet inn i hjørnene bak mål. Dette virket i hovedsak å være et problem i Be a Pro, og føles både irriterende og ikke minst forstyrrende for den ellers så gode flyten. Enkelte ganger opplevde jeg også det som må kunne betegnes som et nullfriksjonsproblem.

Det er greit at isen er glatt (det har jeg førstehåndserfaring med), men at taklede spillere innimellom glir på magen over halve banen og at dommeren latterliggjør samtlige av Newtons lover ved stadig å akselerere uten å bevege på beina, det blir litt i overkant. I tillegg skulle jeg ønske at EA Sports kunne utviklet de gamle enspillermodusene noe mer. Det er tydelig at spesielt Hockey Ultimate Team har fått veldig stor oppmerksomhet fra utviklernes side, og dette har gått litt på bekostning av det gamle gode.

Totalt sett er imidlertid NHL 11 et av de aller beste sportsspillene som er å oppdrive. Totalpakken er enorm. Den store dybden og de uante mulighetene gjør at spillet kun er en hårsbredd fra å nå helt til topps på skalaen. For alle som har et snev av hockeyinteresse i seg bør dette være et umiddelbart kjøp. Kun mengden av timer du kan avse fra jobb, skole og lignende er begrensende for underholdningen du vil finne i NHL 11.

NHL 11NHL 11NHL 11NHL 11
9 / 10
+