Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U

Med New Super Mario Bros U får du akkurat det du forventer, men ikke noe mer. Redaktøren har satt karakter på Nintendos viktigste lanseringsspill...

Det er spennende tider for spillinteresserte. Nintendo lanserer i disse dager sin nye spillkonsoll Wii U, som er oppfølgeren til braksuksessen Wii - den mestselgende stasjonære Nintendo-konsollen noensinne. New Super Mario Bros. U er på mange måter Nintendos viktigste lanseringsspill. De trenger et spill som selger konsoller, en grunn til å kjøpe spillmaskinen før jul, og få selger Nintendo-produkter bedre enn Mario.

Ikke nok med det, men forgjengeren New Super Mario Bros. Wii solgte svimlende 27 millioner. Et tall som er helt enormt, ikke bare sammelignet med andre spill, men også flere av Nintendos mest populære serier. Begge Super Mario Galaxy spillene - storspill som er kritikerrost over hele verden, og som vi her i Gamereactor belønnet med 10/10 - ligger på henholdsvis 7 og 10 millioner solgte. New Super Mario Bros. Wii har altså solgt mer enn begge Galaxy-spillene til sammen, og det sier noe om hvor høyt folk elsker det klassiske todimensjonale Mario-gameplayet.

New Super Mario Bros. U

For Nintendo virker det med andre ord som en fornuftig og trygg strategi å slippe New Super Mario Bros. U til Wii U-lanseringen. Men hvor interessant er det egentlig?

Godkjent. Men ikke så mye mer.

Mario byr på seg selv, sjarm, farger, lyder, venner og det meste vi kan forvente, men det hele føles litt uinspirert. Det er som om vår elskede rørlegger hviler på laurbærene. Jeg får følelsen av at dette er et slags ventespill, selv om produksjonskvaliteten er jevnt over god og den tradisjonelle Mario-oppskriften er intakt. Det er ikke et spill som får meg klistret til skjermen, selv om det gjør en fin jobb med å demonstrere mulighetene med den nye kontrolleren og stort sett er morsomt å spille sammen med venner.

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U spilles med både den nye Wii U-gamepaden og Wiimote (på samme måte som New Super Mario Bros. Wii). Hele spillet kan spilles alene med Wii U-kontrolleren, men så raskt du skal ha med deg en venn, er kun berøringsfunksjonalitet mulig på Wii U-kontrolleren. Hvorfor Nintendo? Har du for eksempel to Wiimote og én Wii U-kontroll, så spilleren med sistnevnte utelukkende operere trykkskjermen. Nintendos rigide overstyring ga et litt beskt førsteinntrykk, men ble raskt glemt idet vi satte igang.

New Super Mario Bros. U

Det er nemlig morsomt å spille med den nye kontrolleren. Smak på den du! Jeg hadde inntrykk av at det skulle være praktisk med en person som kunne sette ut klosser her og der for å hjelpe figurene på skjermen, men ikke at det skulle være underholdende å spille slik selv. Litt som å måtte være dommer på fotballtreningen, tenkte jeg i forkant. Men det fungerer, altså.

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U er et ganske vanskelig spill. Det krever at du holder tunga rett i munn. Spesielt sammen venner kan det oppstå mange klumsete og komiske situasjoner. Spillet krever høy presisjon, og når venner kan dunke i hverandre, hoppe på hverandre, hjelpe, dytte, konkurrere og ødelegge blir det raskt et spill som både setter vennskap på prøve eller kan utløse hysteriske latteranfall. Uansett hvordan man vrir og vender på det er New Super Mario Bros. U et spill som fungerer best sammen venner.

Spillet oser av nostalgi. Det er jo praktisk talt det samme plattformeventyret som vi har spilt på den originale firkantede Nintendo-boksen og Super Nintendo, men nå litt mer fargerikt, rom for flere spillere og med en del nye power ups, som blant annet en flyveekorndrakt som gir deg muligheten til å flyte lenger i luften. Den søte lille dinosauren Yoshi dukker opp i flere farger. Den grønne kan du ri på, den blå spytter ut bobler som forvandler fiendene til mynter, den rosa gjør seg om til en ballong og svever mens en gullfarget lyser opp mørke rom.

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U er generøst på mynter. Brettene er fylt opp med skjulte huler, bønnestengeler, mynter det er vanskelig å nå og andre særegne Mario-egenskaper. Omgivelsene er fargerike og varierte, med alt fra vinterbrett, ørken, skoger til skumle spøkelsesområder, undervannsbrett og gravplass. Ja, spøkelseshusene er tilbake. De labyrintaktige brettene der du risikerer å gå tilbake til starten dersom du går inn feil dør. Og hele tiden må stirre på spøkelsene for at de ikke skal nærme seg. Grøss. Men alt i alt er brettdesignet helt herlig.

New Super Mario Bros. U

Kanskje mest interessant med hele opplegget er hvor godt det fungerer på Wii U-kontrolleren. Når du spiller New Super Mario Bros. U alene, ser du akkurat det samme på TVen som du gjør på gamepaden. Så om du spiller, og noen andre skal se noe på TV? Ikke noe problem. Du bare fortsetter å spille på Wii U-kontrollen, så lenge du befinner deg innenfor en 8 meters avstand fra konsollen kan du altså spille fra sengekanten, eller hvor nå enn du måtte foretrekke. Dette er ganske snedig, og kanskje mest for den yngre garde som ikke har egen flatskjerm.

New Super Mario Bros. U

New Super Mario Bros. U er en godkjent opplevelse. Jeg sitter ikke med den samme følelsen som da jeg spilte Mario 64 på Nintendo 64 eller Galaxy på Wii, for meg føles dette mer som en ventetittel, enn en ny spennende Mario-opplevelse. Nintendo gir oss det tradisjonelle og nostalgi, og de har gitt oss et spill som er sosialt og morsomt å spille sammen med venner. Det er lite nytt, men det er Mario, tross alt.

New Super Mario Bros. U
New Super Mario Bros. U
New Super Mario Bros. U