New Super Mario Bros. 2

New Super Mario Bros. 2

Gull, gull og enda mer gull står på menyen når Nintendo igjen slipper løs rørleggeren på 3DS. Vi har satt karakter på New Super Mario Bros. 2...

De siste 25 årene har hypen før hver lansering av et nytt Mario-spill vært like stor for min del. Jeg har innsett at det ikke bare handler om nostalgi - det handler først og fremst om kvaliteten. Det ser ut som det finnes en lov innrisset i sten hos alle Nintendos Mario-utviklere: Ikke noe slurv med Mario. Man gjør simpelthen ikke noe halvveis hvis det er en lubben rørlegger i hovedrollen, og New Super Mario Bros. 2 er langt, langt fra middels.

Prinsessen er kidnappet, sopper gjør oss større og opplegget er akkurat slik vi er vant med. Mario velger bane etter bane i (innledningsvis) seks ulike verdener, besøker is- og ildbaner, hopper på fiender, beseirer minibosser, større bosser og til slutt - spoiler spoiler - en piggete skilpaddeboss med navnet Bowser. Det er langt fra en overraskelse. Men det er lekent, innbydende og gjennomsyret med kvalitet.

Det som skal gjøre New Super Mario Bros. 2 unikt er en besettelse av mynter og gull som Mario ser ut til å ha fått siden sist. Den hyggelige plingelyden vi har hørt med jevne mellomrom siden 1986 ringer nå mer eller mindre konstant i ørene, takket være (eller er det på grunn av?) noen nye spillelementer.

New Super Mario Bros. 2
It's a-me! Før var det en stor greie å samle 100 mynter, mens i dag er det bare småpenger...

Når Mario sparker avgårde et gullfarget Koopa-skall etterlater det et hav av gullmynter etter seg. Hvis Mario tar på seg den smått absurde Price Block-hatten over hodet, spytter den ut mynter mens vi rusler videre. Hammerbrødrene slår bort penger, det finnes mynt-POW-blokker, myntskapende ildplanter og til og med litt ekstramynt ved lagringspunktene slik at vi ikke skal glemme bort vår nye rolle som virtuell Midas.

I starten er denne grådige, Wario-lignende gimmicken veldig kul. Jeg får herlige nostalgivibber og tankene går til miniborgen i Super Mario Bros. 3s syvende verden, der et enormt rom med blokker kunne forvandles til gigantiske skattekister (for de som fant den skjulte P-blokken). Men... jeg kan aldri bruke pengene på noe, og jeg har aldri blitt fristet til å spille banene igjen for å ta med meg enda mer mynt. Det ultimate målet, en million mynter, blir for meg ikke synonymt med motivasjon. Tvert imot så begynner det gradvis et annet ord å danse rundt i mitt hode - inflasjon.

Ikke bare på grunn av hvordan disse pengene føles stadig mer meningsløse, men også i hele Mario-serien. Jeg kan tåle at Mario er tennisproff, OL-deltager og festfikser i utallige titler ved siden av å være rørlegger, men i hovedserien forventer jeg meg mindre pengefokus enn dette. Med New Super Mario Bros. og New Super Mario Bros. Wii i ryggen og New Super Mario Bros. U i horisonten, kjennes New Super Mario Bros. 2 som en uinteressant mellomtittel, og langt fra de mer dristige og vellykkede grepene i Super Mario 3D Land.

New Super Mario Bros. 2
I Coin Rush-modusen begir du det ut på tre tilfeldige brett, og målet er selvfølgelig å samle så mange mynter som mulig. Resultatet kan du dele via Streetpass, men dessverre finnes det ingen topplister på nett.

Men om du ikke har testet de nevnte titlene, eller bare er fornøyd med mer av alt, vil du være fornøyd med dette også. Nintendo har kanskje ikke vært så originale denne gangen, men i bunnen finnes den samme solide plattformen. Det er den samme gamle nøyaktige kontrolleren, fengende musikken og herlige figursjarmen.

Der ser bra ut også. Som vanlig legger Nintendo tyngden på sjarmerende animasjoner, vakre farger og varierte figurmodeller i stedet for å konkurrere med Rayman Origins' Vita-grafikk. Det blir som sagt mye gull også, og det er kult å se hvordan klassiske fiender virkelige glitrer i sine nye 24-karatsklær. 3D-effektene skinner ikke like mye som i Super Mario 3D Land, mer de er definitivt gjennomarbeidet.

New Super Mario Bros. 2
Foruten de kjente røde ringene dukker det av og til opp gullringer. Disse forandrer fiendene til nye gullgruver - gull, gull og atter gull...

Det finnes også en samarbeidsmodus, hvor du kan hoppe gjennom de sjarmerende banene med en venn i Luigi-klær - forutsatt at dere har hvert deres eksemplar av spillet, og sitter i samme rom. Delt Mushroom Kingdom-glede er alltid dobbel Mushroom Kingdom-glede. Men foruten muligheten til samle enda mer mynt, skal du ikke vente deg noen enestående co-op-opplevelser som i New Super Mario Bros. Wii.

Karakteren lander på en sterk sjuer og hadde Nintendo bare gitt Mario litt mer karakter, og meg et litt lengre eventyr, hadde det nok vært lengre oppe på karakterskalaen. Jeg tar New Super Mario Bros. 2 for hva det er: Et bra plattformspill som om ikke annet vil få fart på 3DS-salget og gjøre klart for enda flere behagelige besøk til Mushroom Kingdom.

7 / 10
+
Bra plattformspill, god kontroll og sjarmerende presentasjon.