Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Neo Cab

Neo Cab

Ayub har spilt Neo Cab og utforsket byen Los Ojos hvor han har vært sjåfør for mange interessante figurer.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Neo Cab tar oss med inn i fremtiden, og her styrer vi en ung dame som heter Lina - en ensom figur som i sin helelektriske bil kjører fra Cactus Flats over til den fiksjonelle byen i California, Los Ojos. Tanken er å få kontakten igjen med en gammel kjenning hun ikke har møtt på en god stund. Til hennes store overraskelse er Los Ojos en veldig unik by i forhold til hennes tidligere bosted. Her styres så å si alt gjennom teknologi og takket være AI's, superintelligente roboter og selvkjørende biler, daler arbeidsmarkedet sakte men sikkert nedover.

Neo Cab

Los Ojos er under Capras styre og her møter vi politikk i høy grad med en styreform som har paralleller med det vi ser i dagens politikk i USA. Capra satser stort og prøver så godt de kan i å skjerme folket for virkeligheten, og manipulerer deres følelser ved å dele ut avanserte armbånd som kan minne litt om Mi Band og Fitbit, som heter "FeelGrid". Spørsmålet er om FeelGrid egentlig er med på å hjelpe deg med å bli et bedre menneske, eller om det er med på å løsrive deg fra det som definerer et menneske til å heller bli en underdog.

Savy er navnet på den gamle venninna til Lina, og planen er, eller var, at disse to skulle bo sammen, men det hele snus opp-ned når det istedenfor ender opp med at Savy velger å fokusere på helt andre ting, og sporadisk tar opp kontakten med Lina gjennom meldinger på smarttelefonen. Måten historien fortelles på gir deg en følelse av at du er en del av det hele og man glemmer å tenke på at dette kun er et spill - det er så mye likheter med virkelighete, og rare følelser historien gav meg endte opp med at jeg i etterkant av det hele tenkte mye på min barndom, venner, hvordan samfunnet er endret osv.

Dette er en annonse:

Spillets begrensede interaktivitet gjør at Neo Cab ikke helt klarer å levere den optimale interaktive-opplevelsen man får i de blant annet kritikerroste spillene til Telltale. I dialog med andre hender det innimellom at du kan velge å svare med enten krass kritikk, ironi eller med noe annet som ikke helt passer i forhold til stemningen i bilen. Så nysgjerrig som jeg er så ønsker jeg å finne ut hvordan figurene reagerer når jeg svarer med disse type kommentarer eller svarer "feil" i forhold til stemningen, men uansett hvor hardt jeg prøver så kommer det til et punkt hvor Linas tanker dukker opp og forteller at dette ikke er det rette tidspunktet og jeg får en slags advarsel om å heller velge å si noe annet. Jeg prøver å motstå advarselen, men blir bare møtt igjen av det samme. Advarsel etter advarsel som aldri tar slutt. Dette er i grunn litt synd for det ødelegger en bit av den helhetlige opplevelsen og hemmer deg ved å begrense dialogen til en viss grad. Jeg kommer til et punkt i spillet hvor jeg får velge mellom to typer handlinger, men dessverre får jeg bare lov til å velge den ene handlingen. Det vekker nysgjerrigheten min og jeg klarer ikke å løsrive meg vekk fra tanken om hva som ville skjedd hvis man fikk velge å gjøre det andre. Jeg skulle gjerne ha ønsket mer frihet i interaksjonen og la spilleren gå dypere inn i dialogen og hverandres følelser enn slik som det er nå.

Neo CabNeo Cab

Hverdagen til Lina består av å jobbe som en taxisjåfør og tjene inn litt her og der gjennom god service. Det er nå slik at hver passasjer kan gi deg et sted mellom ett og fem stjerner, avhengig av hvordan dialogen under turen er. Dette er med på å påvirke din status ved at hvis du ender opp med veldig få stjernepoeng så vil du ikke ha muligheten til å ha med enkelte passasjerer inn i bilen din. Videre vil du også få en advarsel fra din kjøre-organisasjon som sier at du må ha minimum 4 stjerner i poengtavlen. Alt dette kan til dels minne om en slags Uber- eller Lyft-service hvor du må velge mellom gode tilbakemeldinger eller mer penger.

Penger er viktig å ha for å kunne fylle på med mer elektrisitet til bilen din samt kunne overnatte hos et av de mange forskjellige sovestedene. Med en pris som varierer fra et sted mellom 20 og 110 dollar er det nok ikke så vanskelig å finne ut hvor du helst vil holde deg for å holde den økonomiske balansen god. Likevel har jeg prøvd å tjene inn nok til det aller dyreste sovestedet uten hell. Det hadde vært interessant å få sett hvordan Lina ville reagert på overnatte på byens dyreste sovested.

Dette er en annonse:

Figurene du møter på i spillet er det som virkelig får deg til å fortsette å utforske mer av fortellingen i Neo Cab. Her får du møte på mange ulike folk som for eksempel en liten jente som er "fengslet" i en slags robotaktig dykkerdrakt, en mann som blir glad av det vonde, homofile, løgnere, alkoholikere og flere andre som har hver sin egen historie som er interessant å få med seg. For øyeblikket har jeg spilt ferdig historiedelen to ganger slik at jeg kunne få med meg bakgrunnen til de figurene jeg ikke fikk tid til å møte på ved første runde.

Neo CabNeo Cab

FeelGrid-armbåndet er et av høydepunktene i Neo Cab. Organisasjonen Carpa eier produktet og hensikten med den er å hjelpe innbyggerne i Los Ojos med å finne ut hvilket humør de er i til enhver tid. Spillet gir en kort og rask innføring i bruken av dette avanserte armbåndet som måler et hav av ulike følelser mennesker kan oppleve. Videre er følelsene delt inn i et stort sirkelformet fargespekter som rommer mange ulike farger, og selv om det høres (og oppleves) veldig forvirrende ut så er det aller viktigste å vite at jo sterkere fargelys FeelGrid viser, desto mer rettet er du til en spesifikk følelse. I prinsippet er det ikke alltid like lett å tolke armbåndet fordi Lina kan plutselig ende opp i en emosjonell tilstand mellom to typer følelser. Det som hjelper veldig er egentlig bare å følge godt med i dialogen, kroppsspråket til figurene og generelt hvordan dialogen drives videre.

Neo Cab

Litt skuffende er det at Neo Cab ikke har stemmeskuespill, det savner jeg virkelig. Her er det mye tekst, men i et spill som Neo Cab hvor mye foregår i bakgrunnen så hadde jeg ønsket å heller lytte til en stemme framfor å klistre øynene mine 24/7 mot en tekstboks som ramser opp setninger etter setninger. Dette fører til veldig minimalt med tid til å se deg rundt og nyte den visuelle stilarten spillet byr på. Hvis teksten hadde endret plass avhengig av hvor på bildet figurene står, ville det selvfølgelig ha hjulpet med å vende blikket litt mer til andre steder på skjermen.

Musikken til Neo Cab er fin og hjelper til med å forbedre spillopplevelsen, men innholdsmessig er det altfor lite variert musikk å finne her. Bruken av bakgrunnsmusikken er heller ikke noe særlig å skryte av for det føles litt ut som en slags "Spotify-mimic" hvor det kommer en ny sang etter den andre uten at utviklerne har tenkt over hvilken musikk som faktisk passer til enhver situasjon. Unntaket er få enkelte steder hvor en spesifikk bakgrunnsmusikk spilles av, men dette varer knapt lenge nok før neste sang plutselig bestemmer seg for å skvise seg innpå. For meg virker det veldig rart fordi musikken i spillet er med på å styrke de ulike følelsene du som spiller sitter med, og det er dessverre ikke all type musikk spillet tar opp som passer til alle tider.

Neo CabNeo Cab

Avslutningsvis vil jeg komme med at Neo Cab er et flott spill som byr på en god visuell opplevelse. Det er enkelte tekniske problemer her og der som for eksempel at spillet er litt tregt i håndholdt-modus (på Switch), små grafiske problemer som raskt kommer og går (dog er det ekstremt lite av dem) og et kjempestort problem jeg møtte på som gjorde at jeg nesten ikke fikk fullføre spillet. For de som lurer på hva det spesifikke problemet er så vil det forekomme når du velger å prate med ei gammel dame før du har fått beskjed (litt senere ut i spillet) om at du faktisk må gjøre det. Velger du å prate med damen før den tid så vil du møte på problemet hvor du ender opp i en slags loop av å se deg selv kjøre i det uendelige. Rett etter at jeg opplevde problemet så kontaktet jeg utviklerne om det slik at de er klar over det og kan ordne opp i problemet med en oppdatering. Ellers er det hovedhistorien og dialogen med de andre figurene du kan møte på i spillet som er det svært interessant her.

Neo Cab mener jeg er like interessant som de to siste Deus Ex-spillene (spesielt Deus Ex: Human Revolution) fordi begge skildrer en fremtid hvor teknologien har så å si tatt over hele samfunnet og skapt større arbeidsledighet, superintelligente AI's og etiske dilemmaer rundt hva som er rett og galt. Desto nærmere mot slutten jeg kom desto flere filosofiske spørsmål rundt livet begynte jeg å tenke over. Mitt helhetlige inntrykk av Neo Cab er så bra at jeg veldig gjerne skulle ønske at spillet varte bittelitt lengre enn det gjorde.

Neo Cab
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Veldig interessant historie. Flott visuell stil. Føles veldig virkelighetsnært. Kan finne paralleller til dagens politikk.
-
Litt kortvarig opplevelse. Mangel på stemmeskuespill. Dialogen er litt begrenset når det kommer til valgene. Få tekniske problemer samt en stor feil som kan hindre deg i å fortsette videre (som blir fikset)
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

2
Neo CabScore

Neo Cab

ANMELDELSE. Skrevet av Ayub Dizaei

Ayub har spilt Neo Cab og utforsket byen Los Ojos hvor han har vært sjåfør for mange interessante figurer.



Loading next content