Norsk
Gamereactor
forspill
Need for Speed: Rivals

Need for Speed: Rivals

Vi banket på døren hjemme hos Ghost Games for å høre om utviklingen av årets Need for Speed-tittel, og kanskje få teste litt av racingspillet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Ghost Studios i Gøteborg har fortsatt til gode å vise hvor flinke de er til å håndtere Need for Speed-universet. Med sine rundt hundre ansatte, et tett samarbeid med Criterion og utstrakt bruk av Frost Bite 3 - Battlefield-grafikkmotoren som nå er tilpasset råkjøring i 300 km/t - så vil jeg påstå at de helt klart har en sjanse til å lage noe seriøst kult. Synd de fortsatt ikke er veldig interessert i å vise oss noe særlig fra spillet enda.

Det er litt spesielt at det mest unike og uventede jeg opplevde var brownie-ostekaken jeg fikk servert på kaféen et kvartal unna Ghost Games' lokaler. Denne kaken kan jeg uten tvil anbefale - spesielt sammen med en klatt krem.

Need for Speed: Rivals

Informasjonsflyten var ikke akkurat optimal i Ghost, men jeg fikk i det minste spilt litt av hva som var en pre alfa versjon av Need for Speed: Rivals. Som dere kanskje husker handler årets Need for Speed om den urgamle rivaliseringen mellom politi og røver (racer) og man får kjempe seg gjennom en karrieremodus som jeg forteller litt mer om senere. Alldrive er fortsatt Ghost Games' kjernefunksjon og den skal bidra til at skillet mellom enspiller- og flerspiller-modus viskes fullstendig ut. Ikke trenger man å vente i kjedelige lobbyer eller styre med å velge spillmodus og kart. Man starter å kjøre i Redview County og uten at du helt er klar over det, så blandes vennene dine inn i din verden. Midt i en intens time trial så kan du bli overrumplet av kameraten din som kommer susende panisk forbi deg med en bråte politibiler etter seg. Dette skal føre til at spillet blir mer uforutsigbart og unikt - man skaper underholdning og interessante situasjoner sammen med venner mens man samtidig kan spille karrieremodusen sin.

Dette er en annonse:

Plottet i karrieremodusen ville ikke Ghost Games si noe om annet enn at den skal motivere deg for å fullføre spillet. Heldigvis kunne de fortelle om hvordan progresjonen i spillet er bygd opp. For politifolkene er det lagt opp at man skal kunne velge mellom tre oppdrag når man er på stasjonen. Disse oppdragene inneholder opptil fem mål som man må fullføre. Når man har fullført målene må man tilbake til politistasjonen og man vil få tre nye oppdrag å velge mellom som har opptil fem mål - og dette gjør man cirka 20 ganger før man ferdig med karrieremodusen. Oppdragene være tilpasset bestemte kjørestiler eller være mer tilfeldig. Målene kan eksempelvis være «kjør 310 km/t i 30 sekunder sammenhengende», «stopp 10 racere» eller «bruk EMP 5 ganger».

Umiddelbart spør jeg Ghost Games om det ikke er fare for at en slik handleliste-oppbygning kanskje kan bli litt ensformig og lite spennende? Jeg blir forsikret om at de har drøssevis av forskjellige mål og at variabler i målene vil sørge for at vanskelighetsgraden er unik for forskjellige oppdrag. Og så tilbyr jo racer-karrieren en helt ny opplevelse, mener Ghost. Personlig synes jeg at politiets «oppdrag» tilfeldigvis ser veldig lik racernes «Speed Lists» som inneholder opptil fem mål.

Need for Speed: Rivals

Den viktigste forskjellen ligger i hvordan man skaffer seg Speed Points som er valutaen i spillet. Racere utvikler en multiplier som øker når de stikker fra politiet, gjør spenstige manøvrer og er modige. Desto høyere multiplier, desto mer poeng får du for all galskapen du finner på - men det er en bakside ved å bli for overmodig. Dersom politiet stopper deg før du rekker å rømme innom et gjemmested vil politimennene som jaktet deg ned få alle poengene du har bygd opp. Politiets interesse for deg øker med andre ord etter hvert som du får poeng som du ikke har «banket».

Dette er en annonse:

Ghost Games kunne også fortelle at håndholdte konsoller samt WiiU har blitt ekskludert fra høyhastighetsparaden til fordel for «second screen» funksjonalitet til web-, Ios- og Android-plattformene. Denne funksjonaliteten kommer i to varianter. Man har Need for Speed Network som byr på en rekke kartfunksjoner der du for eksempel kan se hvor vennene dine kjører eller du kan tappe på lokasjoner for å merke dem av på GPS-en du bruker i spillet. Når man er borte fra spillet (les: på skole eller jobb), vil man kunne planlegge sin neste spillsesjon ved å se både ting man straks låser opp og har allerede låst opp. Du vil kunne sette opp spill-lister slik at du vet hva du skal gjøre når du kommer deg hjem - noe som passer godt for gamere med litt slapp huskemuskel. Her vil det også være mulig å oppgradere og endre på utseende til bilene dine og du kan dele skjermbilder, se om du kan finne nye venner i nærheten av der du bor og sammenligne autolog-hendelser for å forsikre deg om at du fortsatt eier vennene dine i Need for Speed: Rivals.

Need for Speed: Rivals

Den andre funksjonen er NFS Overwatch som vil kunne gi spillere som ikke er ved konsollen sin muligheten til å hjelpe eller ødelegge for venner. Man velger en kamerat på kartet og velger enten en fordel eller en ulempe. Fordeler kan være refill av nitro og rearmering av våpen, mens ulemper kan være tømming av nitro og våpen, samt politiblokkering og politihelikopter. Når man igangsetter slike hendelser koster det «drivstoff» som du ironisk nok får mer av når du kjører rundt i spillet. Dette ser ut til å bli en interessant funksjon, men de som fulgte med på E3 fikk med seg denne informasjonen da. Overwatch kan skrus av, slik at dersom du holder på å gruse en kamerats tid på en runde i Redview County, så blir du ikke plaget av andre.

Visuelt sett er Need for Speed: Rivals ganske lekkert, men foreløpig er det ikke banebrytende. Kontrollen av bilene har et snev av realisme i seg, men man merker godt at Criterion har drysset på med sin magiske formel for actionfokusert kjøring. Å gjennomføre luftige hopp fra skrenter og knauser eller å drifte gjennom krappe svinger og gjøre unnamanøvre med hva som føles som millimeterpresisjon fungerer fortsatt like bra som i de tidligere NFS-spillene Criterion jobbet med.

Need for Speed: Rivals

Selv om Need for Speed: Rivals er en herlig kombinasjon av Hot Pursuit, Most Wanted og Underground syntes jeg det er vanskelig å se hvor godt Ghost Games klarer jobben foran seg. Jeg ser for meg at denne potente blandingen av suksessfulle NFS-spill både er en styrke og en akilleshæl. Vi elsker å tilpasse biler, vi digger å rømme fra politi eller fange skurker og vi liker å krasje og se flotte landskaper. Men er Alldrive og Overwatch såpass unikt og kult at de lyser opp selv det noe kjipe liste-gameplayet som Ghost så langt kan by på? Vanskelig å si - forhåpentligvis kan Ghost løfte litt mer på slørene når det nærmer seg slippdatoen for nåværende generasjon med konsoller i november.

Relaterte tekster

Need for Speed: RivalsScore

Need for Speed: Rivals

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

I dag slippes Playstation 4, og en av titlene det er knyttet store forventninger til er Ghost Games' første Need for Speed-spill. Richard har satt karakter...

2
Need for Speed: Rivals til EA Access

Need for Speed: Rivals til EA Access

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

EA har nettopp annonsert at racingspillet Need for Speed: Rivals nå kan lastes ned via EA Access. Det betyr at alle som abonnerer på tjenesten kan spille det uten ekstra...

1
Er du klar for mer Need for Speed?

Er du klar for mer Need for Speed?

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Hvis du har sansen for intens racing har du sikkert et forhold til den årlige Need for Speed-serien. Fjorårets Need for Speed: Most Wanted imponerte med en oppslukende...



Loading next content