NBA Street Vol.2

NBA Street Vol.2 (Xbox)

NBA er kjent som verdens mest profilerte basketball liga, og det finnes utallige spill basert på dette, men Electronic Arts gir oss noe ganske enestående...

NBA er kjent som verdens mest profilerte basketball liga, og det finnes utallige spill basert på dette, men noen i Electronic Arts har tenkt såpass langt at det blir mer spennende om vi tar sporten med utendørs, slik det gjøres i bakgårdene i USA. Med det første NBA street spillet traff EA en del basket fans midt i hjertet og de brakte også inn noen nye, så det er da heller ikke noe sjokk at det kom en oppfølger, og jeg kan si allerede nå at det ikke blir det siste i serien.

Når det gjelder spillet så er det en overdreven versjon av basketmiljøet og sporten som utspiller seg utendørs i USA. Hippe ungdommer tar med seg ghettoblasteren på skulderen og basketballen under armen. Alt dette med buksene langt nede på knærne, mens damene står på sidelinjen som motiverende objekter. Spillet er overdrevet til de grader og liker du ikke det konseptet er det ingen vits i å kaste et blikk på dette spillet. Her svever spillerne til tider som om 70 % av kroppen var fylt med helium. Fra bunnen av er realismen der den skal være, et gatemiljø med hippe ungdommer, kul musikk og ellers alt som hører et slikt miljø til. Det er etter litt ut i spillet ting begynner å skje. I vol. 2 så er det innført noe nytt i forhold til eneren. Dette kalles en "Gamebreaker" - jo bedre og lengre komboer du utfører, fører til at du får en såkalt Gamebreaker som du kan spare på, eller bruke med en gang. Måten den fungerer på er at etter du har utført et triks så vil du få dobbelt med poeng, og motstanderen din vil få -1. Sparer du på den så er det enda mer poeng å hente. Det skaper en viss blest inn i spillet, men for min del kunne de klart seg uten den delen og heller funnet på noe annet, men stilig er det, til tider.

På banen er det alltid 2 lag. Hvert lag består av 5 spillere, hvor 3 av dem blir valgt av deg, så velg klokt og taktisk. Ta gjerne en titt på hvilke spillere det andre laget består av. Ellers er det basket, men poengsystemet er ikke det samme på gatene som i hallene. Her er et vanlig skudd 1 poeng og et langskudd gir deg 2 poeng på poengtavla.

Det som imponerte meg mest ved spillet var grafikken, en renere og mer detaljert grafikk skal en lete lenge etter, i hvert fall innen sportspill. Dette kommer du til å legge merke til i blant annet replayene som kommer etter et bra utført dunk, skudd osv. En fryd å se på, og er du som meg så får du kanskje gåsehud når du ser dine egne komboer rulle over skjermen i slow motion.

NBA Street vol. 2 er kort sagt et underholdende spill med grafikk som imponerer og et lydspor som svinger. Er du en av dem som ikke har jaget vekk dine venner under tidligere spill, så inviter dem bort og gi dem hver sin kontroll og spill 4 personer samtidig. Dette spillet holder deg i stolen ganske så lenge, hvis du digger basket og de andre BIG titlene vel og merke.

8 / 10
+
Fet grafikk, fet musikk og fengende gameplay - spesielt i multiplayer.