NBA Live 2002

NBA Live 2002

Selvfølgelig må alle de store amerikanske sportsgrenene dekkes på Xbox, og blant disse er naturligvis Basketball.

Selvfølgelig må alle de store amerikanske sportsgrenene dekkes på Xbox, og blant disse er naturligvis Basketball. EA har sendt ut NBA Live 2002 i Norge og vi har fått muligheten til å se litt nærmere på det. I vanlig EA stil så blir du i NBA Live, møtt av et vell av valgmuligheter, alt sammen pakket inn i et lekkert design. Alle de kjente spillerne fra NBA er representert og der er også gjort enda mer gjenkjennelige. Nå har de nemlig også fått sine originale frisyrer, samtidig med at kjennetegn som tatoveringer er tatt med.

God fysikk hele veien
Du har mulighet til å kaste deg ut i treningskamper, turneringer, karriere eller en runde one-on-one. Sistnevnte er en glimrende mulighet for å øve deg på spillets bevegelser, og til å lære kontrollen bedre å kjenne. I tillegg er det virkelig underholdende, hvis du har en kamerat på besøk, da oppgjørene blir mye mer intense enn ved vanlige kamper. Kontrollen blir du fort vant til. Du har de klassiske bevegelsene å velge mellom, og alt etter hvordan du befinner deg i forhold til medspillere, motspillere eller kurv, så vil dine bevegelser bli utført anderledes. Generelt fungerer fysikken bra i kampene, og alt har et realistisk utseende. Særlig er det imponerende, at det er lagt til over femti forskjellige dunkanimasjoner, med dertilhørende jubelscener. Dessverre er ikke spillernes massefyll så bra gjengitt, det skulle gjerne vært litt mer interaksjon, når spillerne kommer i kontakt med hverandre.

Kjøp og salg til du blir rik
Velger du å starte i karrieremode, så har du også her muligheten for å ta del i de mer overordnede sidene av sporten. Utover at du selvfølgelig kan velge formasjoner og oppstillinger til kampene, så har du også muligheten til å kjøpe og selge spillere. Dette skjer via et poengsystem, som ser ut til å fungere upåklagelig. Min største anke ligger i den kunstige intelligensen, én ting er at det ser realistisk ut. Noe helt annet er, om det virkelig føles slik. Dette er dessverre ikke tilfellet, hverken defensivt eller offensivt har dataen mye å by på. Etter at du har spilt litt, så blir det veldig fort et spørsmål om, at du skyter ballen til din raskeste og mest ballsikre spiller. Når han først har ballen i hendene, så er det en smal sak å trykke inn turboen og dunke hjem et par poeng. Det er ingen av data -motstanderne som fungerer som lag, og oppdekkningen er i hvert fall helt utroligt dårlig.

Direkte konvertering
Grafisk sett er det ellers ikke mye å utsette på NBA Live. Spillet bærer sant nok preg av, å være en mer eller mindre direkte konvertering av PlayStation 2 tittelen, men denne var da heller ikke akkurat kjip å se på. Animasjonene foregår flytende, og alle bevegelsene er utrolig naturtro. Du vil se spillerne strekke kroppen etter ballen, og se hvordan de dreier og snur seg for å dekke ballen. Det er veldig imponerende å se den måten, de enkelte animasjonene glir inn i hverandre på, og skaper en helstøpt opplevelse. Som sagt kan det allikevel ses, at det er en direkte konvertering. Polygontallet kunne godt vært høyere, eksempelvis med mer nøyaktig gjengivelse av detaljer som spillernes torso og ansikt.

Lyden er ikke spesielt imponerende. Lydeffektene under kampene er begrenset til litt publikumsstøy, knirking fra gummisko og lyden av ballen mot gulvet. Dette er selvfølgelig realistisk nok, men det er lagt til en mildest talt irriterende kommentator. Det har ellers vært en positiv utvikling, hvor kommentatorene ga bedre og fyldigere bidrag til underholdningen. Dette later ikke til å være tilfellet i NBA Live, hvor jeg meget raskt ble lei av kommentatoren. Dette var bare etter et par timers spill, jeg lurer på hvor slemt det må være, hvis du har spilt det lenge.

Gameplay, som er ok
Umiddelbart ser det ikke ut til, at NBA Live fortsetter i den suverene stilen, som EA ellers pleier å legge for dagen. Det virker litt for mye, som om at EA bare har ønsket å ha en komplett lineup klar, så fort som mulig, hvilket så skjer på bekostning av gameplay og optimering. Ut fra det jeg har sett, så burde NBA Live vært optimert til Xbox. Dette samtidig med at det ble gjort litt mer ut av den kunstige intelligensen. Allikevel må det nevnes, at muligheten for å spille one-on-one med en kamerat er meget underholdende. Men, du skal ikke forvente deg det helt store av NBA Live 2002, og dermed lever det ikke helt opp til de mange andre Xbox titlene.

7 / 10
+
Ganske god fysikkmodell og noen underholdende multiplayer kamper.