Mystery Case Files: The Malgrave Incident

Kim har funnet frem forstørrelsesglasset og lekt detektiv. Lukten av våt tweed, sterk pipetobakk og klam tåke har brent seg fast i neseborene...

Pek-og-klikk-spill er normalt ikke den sjangeren som først blir dratt frem når en skal beskrive spillverdenen i 2011. Big Fish Games bringer med Mystery Case Files: The Malgrave Incident oss tilbake til røttene for eventyrspill. Her pekes det med Wiikontrolleren i alle himmelretninger og det klikkes heftig med både tommel og pekefinger.

Direkte etter spillets oppstart får jeg en herlig retro-nostalgisk følelse. Umiddelbart går tankene tilbake til min første store opplevelse innen sjangeren - Myst. Dette fantastiske, utforskende spillet fullstappet med utfordringer og vanskelige gåter. Nå skal jeg være forsiktig med å dra altfor mange paralleller mellom disse to spillene, for identiske er de så absolutt ikke.

Handlingen foregår rundt den rike forretningsmannen Winston Malgrave, som har bosatt seg på en øde øy for å rømme fra omverdenens bråk og støy. Etter en rekke mystiske begivenheter har han på nytt tatt kontakt med sivilisasjonen for å få oppklart mysteriet. Dette medfølger selvfølgelig at du, en selvutnevnt etterforsker med eventyrlyst, blir sendt ut til øya for å finne ut hva slags hemmeligheter som skjuler seg på landflekken midt ute i havgapet. Du får ikke mange opplysninger å gå ut fra i starten, men dette gjør bare utforskningsbiten enda litt mer spennende.

Du beveger deg rundt i et førstepersons perspektiv, og manøvrerer deg rundt på området ved å klikke rundt på skjermen. Oppgaveløsningen i The Malgrave Incident foregår i all hovedsak på samme måten som i andre Mystery Case Files-spill. En svært stor andel av utfordringene går ut på å finne ulike gjenstander i tredimensjonale bilder. Du får opp navnet på en rekke ulike objekter, og din oppgave er å peke og klikke på samtlige av dem. Det høres kanskje simpelt ut, men det kreves en hel del bevegelse frem og tilbake i bildeskjermen, samt evnen til å tenke litt utenfor boksen. Gjenstandene er ofte delvis skjult eller implementert i mønstre, som gjør dem langt vanskeligere å finne.

Å løse slike problemer kan være festlig som en avveksling, men personlig ble jeg noe lei det i lengden. Når fremgangen i spillet er såpass avhengig av å gjennomføre repeterende "Hvor-er-Willy-seanser" sank motivasjonen hos undertegnede drastisk. Letingen har imidlertid en viss nyttefunksjon også, da du regelmessig finner gjenstander du kan putte i kofferten din og benytte senere, som tau, nøkler og lignende.

Heldigvis finnes det også andre typer gåter du må løse for å komme deg videre i spillet. Disse kan variere fra å måtte finne spesifikke gjenstander for å forflytte deg fra et sted til et annet, til ulike puslespillvarianter. Disse utfordringene gir en bedre flyt i historien, da de har en langt større variasjon og ikke gir den samme monotone kjedsomhetsfølelsen.

Spillets flerspillerdel kan også være et godt alternativ hjemme i stua. Det finnes tre ulike modi å velge mellom. Du har den klassiske modusen hvor det gjelder å finne flest gjenstander fra en liste, en variant hvor du får poeng etter hvor fort du finner et bestemt objekt, og til sist en variant av Send Bomben. Dersom du finner dingsen du leter etter, går turen over til nestemann. Da har den personen en viss tid på seg til å finne en ny, forutbestemt greie før tiden renner ut og det smeller.

Pek-og-klikk-spill hører tradisjonelt sett hjemme på PC'en, men Big Fish Games viser her at de også passer utmerket på Nintendo Wii. Kontrolleren peker akkurat dit du selv ønsker, og det finnes ingen feilmarginer. Jeg hadde imidlertid ønsket meg en noe mer intuitiv bruk av mulighetene som finnes på Wii. Enkle grep som å åpne dører med en vridende bevegelse i håndleddet kunne ført til at jeg hadde levd meg enda mer inn i spillets handling.

Grafikken i The Malgrave Incident er ingenting å skryte av. Nintendo Wii er langt i fra noe grafikkmonster i utgangspunktet, men selv den lille hvite fra Japan kan prestere langt bedre enn det mysteriet fra Big Fish Games viser oss. Spillet er såpass statisk i fremtoningen, at en noe høyere kvalitet og en mer spektakulært visuell opplevelse hadde gjort seg. Det føles som om det er et stort potensiale som ikke riktig blir utnyttet til det fulle.

Konklusjon
Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så voldsomt på hvor skreddersydd Wii egentlig er for pek-og-klikk-sjangeren. Her er det store muligheter, både for casual-spillere å få oppleve noe annet enn Wii Sports, og en utnyttelse av Wii Remoten som kan ta hele sjangeren et steg videre fremover.

I Mystery Case Files sitt tilfelle blir dessverre handlingen litt for monoton og repetitiv. De samme oppgavetypene går igjen litt for ofte, noe som ødelegger fremdriften i historien. Det er synd, for de andre hjernevriderne underveis fungerer meget godt, og det er spennende å følge utviklingen og oppklaringen av mysteriet. Når den audiovisuelle presentasjonen i tillegg ikke er helt på topp, sitter jeg med et inntrykk av at dette er et produkt med et stort potensial som dessverre ikke helt nådde opp i denne omgang. Jeg gleder meg imidlertid stort til neste spill i sjangeren, da dette virkelig kan bli gull.

6 / 10
+
Sjangeren passer perfekt til Wii, enkelte gode hjernevridere, et spennende eventyr for casual-spillere.