Motocross Mania

Motocross Mania

Hold deg godt fast, for vi skal en tur ut i Deibus' Motocross Mania - det blir villt!

La oss få sparket igang spillet
La oss få startet opp cross-maskinene, for det er rik mulighet for å få brukt dem i dette fantastiske spillet. Spillet byr på alt hva en motocrossfan har behov for - alt fra å kjære race til å gjære over 25 faretruende stunts og tricks. Ytterligere er spillet inndelt i tre forskjellige klasser, alt avhengig av hvor stor cross-sykkelen er, og det er fire forskjellige typer events du kan more deg med - motocrosss, supercross, baja og sist men ikke minst freestyle læp.

Olje under neglene
I takt med at du freser rundt på banene, vil du oppleve at det er utallige ting ved sykkelen, som skal forbedres, hvis du skal klare deg bra. Heldigvis gir spillet deg mulighet for å endre på motoren, demperene, bremser og karosseriet med ikke mindre enn 16 utvidelsesmuligheter for hver del. Mens du får oljen most godt opp under neglene dine, kan du nyte spillets musiske side, som helt sikkert vil få blodet ditt til å sirkulere litt fortere enn normalt.

Det blir bedre med tiden
I takt med at din cross-sykkel forbedres vil du oppleve at spillet blir mer og mer omfattende jo lengere inn i det du kommer . Hittil hemmelige baner vil utfolde seg for ditt forhjul, mens utvalget av motorsykler vil ækes. Når du har funnet den rette kombinasjonen av sykkel og bane, så er det bare å sette seg godt til rette og frese videre. Hvis du, mot all forventning, ikke velter eller kjærer inn i et tre minst en par ganger i læpet av et læp, så vil du gå glipp av en stor del av spillet. Motocross Mania har nemlig en fet fysikkprogrammering som gjær, at to kræsjer aldri vil ligne hverandre - hvilket jeg kan dokumentere etter flere halsbrekkende ævelser!

Kjær fra naboens mopedkjærende tenåring
Hvis singleplayer delen blir for kjedelig, eller du bare har lyst til å præve andre marker, så er det mulig å kontakte spillestedet Gamespy og mæte andre motocross fans. Spillet stætter opp til 8 spillere samtidig, men det stiller store krav til din forbindelse. Så selv om spillet kjærer utmerket på en ISDN forbindelse, så er en 512kbit klart å foretrekke. Ettersom spillet enda ikke har fått den store utbredelsen på nettet, så var det fortsatt vanskelig å finne en masse og spille med i læpet av anmeldelsesperioden.

Microsoft - Undercover?
Mange vil allerede ha spurt seg, om dette spillet ikke minner utrolig mye om Microsofts Motocross Madness 2 og her er svaret et klart JA, de minner en del om hverandre. Like sikkert som Microsofts produkt stikker av med seieren, når man ser på grafikkens kvalitet, like sikkert får de også bunnkarakter når man ser på realismen. Deibus derimot har tenkt mer på realismen, og dermed mindre på grafikken - dog uten at den er desidert dårlig - men det er med sin realisme, at Motocross Mania stikker av med en knepen seier.

Riper i lakken? - hvilken lakk?
Selve spillet feiler ikke, og det hadde fortjent en bedre karakter, hvis ikke det var for (sensurert av hensyn til mindre barn) kopibeskyttelsen. I seg selv er det ikke noe galt i en kopibeskyttelse, men når det går 45 sekunder med på å scanne gjennom cdæen hver gang spillet startes, så er det altså noe galt! Ytterligere er spillets forcefeedback stætte heller ikke så god. En stor skam, da spillet kunne ha veltet Microsoft av pinnen som den beste motocross simulator til dags dato.

Spille her, eller ta med hjem?
Dette kunne ekspeditæren godt ha sagt til deg, når du i morgen går ned for å kjæpe spillet. Uansett om du er en habil motocross kjærer, som av uransakelige årsaker er tvunget til å tilbringe noen timer foran din PC, eller om du er en alminnelig fyr, som gjerne vil kjære hardt, men ikke får lov din mor, så har du her et spill som vil noe.

7 / 10
+
Motocrossløp for alle pengene