Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Mortal Kombat V: Deadly Alliance

Mortal Kombat 5: Deadly Alliance

Midway har gledet oss med dødelige kamper i snart et tiår, og med utgivelsen av denne nye tittelen, ser det ikke ut til at de gir seg med det første.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Midway har gledet oss med dødelige kamper i snart et tiår, og med utgivelsen av denne nye tittelen, ser det ikke ut til at de gir seg med det første. Mortal Kombat : Deadly Alliance er vår nye mulighet for å banke løs på et stort galleri av forskjellige karakterer. Mange av de gamle kjenningene er tilbake i toppform, men DA er naturligvis stappfullt med nye muligheter, baner og karakterer. Midway har vendt tilbake til røttene, og Deadly Alliance minner mye mer om MK2 og 3, enn MK4, som ikke levde helt opp til mange fans’ forventninger. Forventningene har da også vært med blandede følelser mht. denne tittelen, men heldigvis er Midway’s tøffe kampsportsutøvere tilbake i absolutt toppform.

HQ

Figurene, og ikke minst banene, er visuelle mesterverk og består av alt fra apokalyptiske dimensjoner til dunkle fangekjellere. De er alle interaktive og dynamiske, hvilket betyr at sjangsen for at spillerne knuser litt inventar i kampens hede, er overhengende. Resten av grafikken og animasjonene er av samme høye kvalitet. De fleste slag og spark i DA er forholdsvis simple å utføre, og på kort tid kan spilleren lære en karakters repertoire. I motsetning til mange andre spill i genren legger ikke Mortal Kombat vekt på å kunne utføre kompliserte supermoves og lignende. Derimot er de fleste bevegelsene lette å utføre, men nettopp sammensetningen av disse er det der gjør systemet så interessant - de dødelige combo’ene. Dette blir ytterligere understreket av hver karakters helt unike kampteknikker, som hver person i spillet har tre av. De to primære teknikkene er en eller annen form for kampsport, mens den siste er et våpen. Våpnene i MK er veldig kreative, og strekker seg fra enkle trekøller til morderske orientalske klinger. Sammensetningen og timingen av disse mulighetene er viktig, hvis man vil til topps i spillet. Heldigvis skjer overgangen fra den ene teknikken til den andre ved å ganske enkelt trykke på L1, så til slutt er det spillerens evne til å kombinere morderiske combo’er med slag/spark/stikk fra hver teknikk, som teller. Det må dessuten understrekes at de fleste karakterene absolutt ikke er seg selv like, fra de tidligere utgavene. Dermen må man nesten starte forfra med å bli kjent med sin yndlingskarakter - hvilket naturligvis både kan være forfriskende og samtidig litt belastende.

Utover mange interessante singleplayer-modes, har Midway skapt et interessant og innovativt system, hvor spilleren kan skaffe seg nye baner, karakterer og andre godsaker. Dette er et helt spesielt mynt-system, hvor spilleren tjener mynter ved å vinne kampene - og ikke minst de små minispilla som dukker opp fra tid til annen. Myntene brukes i krypten, som er et stort lager med kister. På disse er det en pris, og spilleren kan kjøpe disse kistene for den rette summen. Haken ved dette er at man ikke vet hva som gjemmer seg i de forskjellige kistene, så man kan være heldig og få f.eks. en ny bane, eller uheldig og bare få enda en bunke conecpt art. En morsom og anderledes innfallsvinkel, men det kan være temmelig frustrerende å åpne den ene kisten etter den andren med bilder av utviklerteamet, når man egentlig bare vil ha den siste karakteren.

DA er ikke uten et par riper i lakken, og spesielt de lange loadetidene kan være frustrerende. Dette er spesielt fremtredende i versus-mode, hvor det må loades nye baner kontinuerlig. I tillegg ser det ikke ut til at vanskelighetsgradene fungerer helt etter hensigten, siden det ikke er noen stor forskjell mellom de første nivåene. Selv på laveste innstilling er DA langt fra barmhjertig, og uerfarne innenfor genren vil møte sterk motstand. Når alt kommer til alt, kan disse småfeilene overses, og kan ikke frarøve denn tittelen det gode totalintrykket.

Heldigvis har Midway lært av kritikken av MK4, og Deadly Alliance er dermed blitt et herlig bekjentskap. Den gode MK-ånden er tilbake i full vigør, og den er til og med blandet med overlegen grafikk og animasjoner. Et unikt mynt-system og alle de forskjellige funksjonene i spillet, gjør at det er masse hente - også i singleplayer-delen. Spillet er lett at komme i gang med, og tilbyr samtidig mange timer med finpussing av dødelige kombinasjoner og vanskelige fatalities. Fans av serien og kamspills-entusiaster kan trygt føye til denne dødelige tittelen i spillsamlingen deres.

Dette er en annonse:
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Mortal Kombat-stilen er tilbake i fet form med fremragende animasjoner og grafikk.
-
Til tider litt for lange loadetider. Vanskelighetsgradene er upresise.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Mortal Kombat 5: Deadly AllianceScore

Mortal Kombat 5: Deadly Alliance

ANMELDELSE. Skrevet av Steen Marquard

Midway har gledet oss med dødelige kamper i snart et tiår, og med utgivelsen av denne nye tittelen, ser det ikke ut til at de gir seg med det første.

0
Mortal Kombat: Deadly Alliance

Mortal Kombat: Deadly Alliance

NYHET. Skrevet av Thomas Tanggaard

Midway har nettopp annonsert, at deres siste Mortal Kombat spill får undertittelen Deadly Alliance. Spillet er under utvikling til Xbox, GameCube og Gameboy Advance.



Loading next content