Moon

Moon

Hva er vel bedre i sommervarmen enn å flykte ut i til kulda i verdensrommet? Vi sendte Kristina Wiik til månen i eventyrskytespillet Moon.

Etter at jeg nylig spilte Renegade Kids første tittel Dementium hadde jeg store forventninger til Moon, som ble sluppet allerede i januar i andre land. Renegade Kids er åpenbart ikke redd for å tre inn i ukjente teritorier, noe Moon viser. Førstepersons skytespill til DS høres passe fjernt ut, men Renegade Kids har holdt tunga rett i munnen og laget en unik futuristisk opplevelse til DS som inneholder både eventyrelementer og skyteaction.

Historien utspiller seg i 2058, noe omgivelsene definitivt understreker med et klart futuristisk preg. USA har etablert flere romstasjoner på månen i forbindelse med diverse eksperiementer. Du spiller som Major Kane, leder for en spesiell oppdragsstyrke. Spilleren blir plassert på månen og blir bedt om å utforske en uovervekende luke i månen som ble funnet under en ekspedisjon.

Historien går med jevnt tempo fra du lander på månen til spillet er over. Du plukker opp et gevær, med den aldeles subtile tittelen 'Super Assault Rifle', som også holder ubegrenset med ammunisjon. Etterhvert som du kommer deg videre i spillet vil du kunne plukke opp spesielle skudd og andre våpen som kan gi deg et bedre utgangspunkt for å komme deg ut levende. Fiendene består stort sett av svevende metallkuler som skyter irriterende mengder røde kuler på deg, og for å stoppe de må du skyte en irriterende mengde kuler tilbake.

Spillet fokuserer mye på at du bruker omgivelsene til å holde deg unna skuddlinjen til dine fiender. Som Major Kane kan du hverken dukke eller rulle unna, og da er det viktig å kunne løpe raskt til side og gjemme seg bak søyler og vegger for å unngå å bli truffet. I dette tilfellet fungerer stylusen helt perfekt. Du bruker stylusen på touch-skjermen for å se deg rundt og skifte retning samtidig som du beveger deg med styringskrysset. Den smidige styringa med stylusen er perfekt for å hindre fiender i å svi av deg romdrakten og jeg kan ikke være annet enn imponert over hvor bra de har fått til styringa. Det eneste minuset jeg finner med styringen er når du blir bedt om å entre en bil. Styringa her tar litt tid å få teket på, og ender opp med å bli litt mer slitsom enn gøy.

Etter du har blitt kjent med Major Kane blir du kompis med en liten robot som hjelper deg med å åpne dører. Botbilen kan bevege seg i trange ganger og krype opp i luftventiler. Dette fungerer svært bra og gir en fin avveksling for spilleren.

Omgivelsene i Moon er syke. Grafikken er så utrolig pen at det er rett og slett vanskelig å tro at jeg spiller på DS. Den såkalte 'frame raten' som rett og slett vil si antall bilder per sekund er satt til 60, noe som er svært imponerende på Nintendos håndholdte.

Det eneste jeg finner irriterende med omgivelsene er hvordan det hele virker veldig likt. Det føles som om jeg går ned samme gang om og om igjen. Det futuristiske preget med de mørke gangene, svevende robotene og de grelle fargene faller på et tidspunkt inn i hverandre. Jeg mister følelsen av å gå fremover, rett og slett. Det er også et problem å huske hvor du har vært ved hjelp av kartfunksjonen som er lite oversiktlig og vanskelig å følge med på. Moon gir deg mange muligheter til å åpne diverse andre treningsmoduser ved å samle gjenstander, men siden omgivelsene blir så like er det vanskelig å finne de.

Moon er repterende. Det avskrekker litt og man blir sittende med en motvillig følelse. Det ser litt for likt ut, bossene er litt kjedelige og til slutt blir gåtene til tider også litt like.

Bortsett fra dette har Renegade Kids gjort en bra jobb. Moon ser sykt pent ut, gir byr på en utfordrende eventyrdel samtidig som det inkorporer velkjente FPS-elementer. Hvis du leter etter en god DS-tittel og noe å spille i sommervarmen anbefales Moon!

MoonMoonMoonMoon
7 / 10
+