MLB 19: The Show

MLB 19: The Show

Årets baseballopplevelse, MLB: The Show har ankommet. Johan har undersøkt om det er en home run eller et bomslag.

MLB: The Show har i år etter år vært blant de beste sportsspillene, men ettersom baseball ikke er spesielt populært utenfor USA og et par andre land går mange dessverre glipp av denne serien. Men de som plukker opp dette spillet får en fantastisk baseballopplevelse. Fjorårets spill tok dessverre ett steg fremover og to store bakover. Det fungerte dårlig online, var blodfattig på innhold og hadde et fokus på mikrotransaksjoner. Har San Diego Studios hørt på spillerne og gjort The Show 19 til en bedre opplevelse?

Det korte svaret er ja. Årets versjon er mye bedre, men det finnes fortsatt ting å jobbe med. Jeg kan med glede meddele at fjorårets allment forhatte suvenirer er borte. Disse suvenirene, capsene, trøyene, signerte baller og mye mer behøvde man hvis man ville få de beste spillerne i Diamond Dynasty, The Shows tilsvar til Ultimate Team. Ville du for eksempel ha den beste versjonen av Cal Ripken måtte du bytte inn tusentalls capser og trøyer fra Baltimore Orioles. Hvordan fikk man disse suvenirene? Ved å kjøpe loot-bokser, selvfølgelig! Men dette er borte i år, noe som er veldig trivelig.

MLB 19: The Show

Tidligere nevnte Diamond Dynasty er utvilsomt den beste Ultimate Team-lignende spillmodusen, mange ganger bedre enn EAs og NBA 2Ks tilsvar. Det kjennes mye mer generøst ut i år, og du kommer til å få satt sammen et bra lag uten å måtte bruke en eneste krone. Bare ved å tjene erfaringspoeng, noe du får ved å spille kamper, går du opp i nivå. Senere låser du opp nye spillere når du har nådd visse nivåer, og det er ikke helt uvanlig at du belønnes med en av de beste spillerne. Dette er virkelig et steg i riktig retning når sportsspill blir stadig mer grådige i sine Ultimate Team-modi.

Hva er så gjort for å få spillet til å kjennes nytt og friskt ut? Tross alt har jo sportsspill en tendens til å gå seg fast i de samme gamle sporene. Jo, to nye spillmodi har blitt introdusert, og begge er ordentlig festlige. Moments gir deg muligheten til å spille og oppleve noen av baseballhistoriens største øyeblikk. Det gir deg for eksempel sjansen til å spille som legenden Babe Ruth under noen av de største høydepunktene i hans karriere. Deriblant finner man den kanskje mest kjente baseballhendelsen noensinne, da Ruth i en jevn match kikket opp, pekte lekent opp mot tribunen og dro til med en fantastisk home run. Dette gjøres dessuten i svart-hvitt i spillet for å få det hele så virkelighetstro som mulig. Da denne anmeldelsen ble skrevet var det fire ulike Moments å velge mellom, men det er høyst sannsynlig at det vil komme flere innimellom i fremtiden.

MLB 19: The Show

Den andre nye spillmodusen heter March to October og kan sees på som en slanket versjon av Season Mode, som ble fjernet i fjorårets spill. Her velger du et lag og spiller så gjennom noen av de viktigste hendelsene under en sesong. For eksempel vil du bli kastet inn litt over halvveis etter sesongstart og forsøke å lede laget ditt til seier. Lykkes du øker det lagets selvsikkerhet, hvilket igjen leder til en større sjanse for å vinne de kommende simulerte kampene. Etter noen kamper får du spille på nytt, denne gangen kommer du kanskje inn i slutten av matchen og må snu et nederlag om til seier. Målet er å vinne World Series. Underholdende og utfordrende. I denne modusen introduseres vi også for den neste stemmen i spillet, reporteren Heidi Watney. Hver gang du kommer inn i en kamp oppdaterer hun hvordan laget ditt har spilt så langt i sesongen. Mens vi snakker om stemmer er kommentatorene fortsatt gode med mengder av dialoger, men visse fraser har en tendens til å gjenta seg.

Etter at March to October er slutt fortsetter du å spille med samme lag i Franchise Mode. Denne modusen er spillets største skuffelse. Ikke fordi den er dårlig, men fordi den har vært identisk i flere år. Ikke regn med noe nytt i år heller. Er dette den spillmodusen du planlegger å tilbringe mest tid med, finnes det ingen gode argument for å kjøpe dette årets versjon i stedet for fjorårets. Det samme kan sies om karrieremodusen Road to the Show. Hvor få endringer kan man gjøre før det er uakseptabelt? Det er virkelig på grensen i år. Du vil umiddelbart kjenne deg igjen når du starter under treningsdagene hvor speiderne sjekker hvor god du er, før du blir hyret inn på et lag og spiller deg oppover. Forskjellene er heller små. Du kan nå velge en spillertype som gir deg visse fordeler på kampdagene. Velger du Captain kan du for eksempel låse opp muligheten for å spille bedre på hjemmebane. Det finnes fire ulike spillertyper, og på rollespillaktig vis låser du opp nye egenskaper. Nytt er også nye minispill hvor du trener, hvilket for det meste består av å trykke på de rette knappene når du løfter skrot eller annet. Kult én gang, men kan lett bli kjedelig når du spiller karrieremodusen over lang tid.

MLB 19: The Show

På banen er derimot MLB: The Show 19 aldeles utmerket. Fokuset i år er lagt oppå forsvarsspillet, og det merkes. Tidligere år har spillerne ute på banen vært ganske seige. Det tok langt tid for dem å kaste ballen tilbake, og om de gjorde et feiltrinn tok det evigheter for spillerne å plukke opp ballen igjen, noe man lett kunne utnytte. Dette skjer ikke lenger, eller i det minste veldig sjelden i årets versjon. Hvis en spiller nå mister ballen reagerer han lynkjapt og kan i det minste klare å sikre en out. Spillernes forsvarsegenskaper er derfor viktigere enn noensinne. Har de et høyt siffer kommer de til å reagere mye kjappere og være mye sikrere når de slenger ballen til første base, for eksempel. Det kan derfor være verdt å tenke seg om både en og to ganger før du setter inn en spiller som er knallgod med et balltre i neven men som ikke kan fange en ball om du så plasserte den rett i nevene hans. Du må rett og slett ofre litt for å få poengene dine.

MLB 19: The Show

MLB: The Show 19 er et perfekt baseballspill. På banen fungerer alt akkurat som det skal, og det er en fryd å spille kamper. Dessverre, og det er et nokså betydelig dessverre, dras karakteren ned av mangelen på fantasi når det gjelder Franchise Mode og Road to the Show. Dette er to store spillmodi og fortjener derfor mye kjærlighet. De to nye spillmodiene Moments og March to October er derimot svært gode tillegg, og jeg håper at de fortsetter å være med i årene som kommer.

8 / 10
+
Fantastisk baseballfølelse, to morsomme nye modi, fokuset på mikrotransaksjoner er borte, Diamond Dynasty er sportspillenes beste Ultimate Team-modus.