Mission Impossible: Ghost Protocol

Mission Impossible: Ghost Protocol

Ethan Hunt er tilbake for nok et spionoppdrag, fylt til randen med intens action..

Hvem er klar for nok et heseblesende spioneventyr med superspionen Ethan Hunt, spilt av den evig eplekjekke (men ikke lenger fullt så unge) Tom Cruise? Vel, det var ihvertfall ikke jeg da filmen kom, men det er utrolig hvordan en kompisgjeng kan få deg til å glemme fornuften. Og noen ganger er det kanskje like greit...

Sjefsspionen i IMF, Ethan Hunt, er nok en gang etterspurt. Oppdraget er som vanlig en bagatellmessig sak: Få has på femme fatale-spionen Sabine Moreau og hennes arbeidsgiver Cobalt, som bare har som mål å starte en liten atomkrig for å rydde opp i gen-poolen og rykke menneskeheten opp i neste evolusjonstrinn. Og det mens IMF offisielt har sluttet å eksistere. Med andre ord: Easy-peasy!

Mission Impossible: Ghost Protocol

Det har skjedd mye siden Mission: Impossible først ble til i 1996, og overraskende nok makter regissør Brad Bird (Rottatouille, The Incredibles) å henge forholdsvis godt med i svingene. Omtrent til enhver tid makter Ghost Protocol å holde deg engasjert nok til at du knasker videre på popcornet og kniper flørtende til hånda på sidemannen/-kvinnen når adrenalinet pumper som mest. Her slenges det på med vittige kommentarer, stilfulle lokaler og hi-tech-utstyr av ypperste, usannsynlige klasse. Legg til gjengjeld til intense actionscener, utrolig akrobatiske kunststykker og nok tvister i handlingen til at filmen kan holde på en halvtime ekstra, og du har en suksessformel. Det er underholdende å se på, og suget i magen er kolossalt stort når Ethan klatrer på utsiden av verdens høyeste bygning i Dubai kun iført magnet-hansker.

Mission Impossible: Ghost Protocol

La gå: Filmen vinner ingen priser for årets mest intellektuelle film, og det er også et rimelig godt stykke igjen før Ethan Hunt overgår Jason Bourne. Realistene vil dessuten gremme seg flere ganger gjennom filmen (hvem bruker vel en magnetdrakt for å ta seg inn i et server-rom!?). Samtidig lykkes filmen i å bli et langt mer underholdende produkt enn det man forventer. Nå gjenstår det bare for Cruise & Co å lage to filmer til (vi vil jo tross alt ha en film med forkortelsen MI:6, eller hva?).

7 / 10